Forskalling - Fra spær til gipsklar

Hej Alle,

Jeg er ved at sætte min 1934'er bungalow i stand og er nået til at jeg skal lave forskalling til gipsloftet. Der skal sættes 2 lag gips op.

Jeg har taget to billeder, et af helheden og et af lidt detaljer.

Helhelden. Rummet i ser her er 8x5 meter og spærenede går hele vejen igennem rummet. Det oprindeligere loft var brædder med strå og puds. Siden er det blevet sænket ca. 20cm og et kasette loft har været monteret.
Til højre ser i lidt detaljer som kommer tættere på nedenfor.

Detaljer. Jeg har sat nogle mål ind på tegningen.

A = 68 til 70 cm (center-center)
B = 65 til 68 cm (center-center)
C = 118 til 120 cm (kant-center)

Den grønne streg skal være udnerside forskalling, hvilket giver mig 300mm isoolering ude ved kanten og 400mm lidt længere inde. Så er der stadig 100mm luft over isoleringen.

Færdig lofthøjde fra nyt gulv med gulvarme til underkant 2 lag gips bliver ca. 2,55m

HVordan skal jeg gøre uden jeg får slået så mange lægter på kryds og tværs at der ikek bliver plads til isolering?

Hilsen
1934'eren

Hej Alle, Jeg er ved at sætte min 1934'er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 04 jun 2011 16:08
Mon ikke problemet mht. skruer contra sømbeslag mestendels er at det er undertegnede der først har fået ideen. Iblandt de 4 hidtidligere indlæggere.?

Nope, så smålig er jeg altså ikke...

Skrevet af hpox på 04 jun 2011 16:08

Skal der rettes op er det mere eller mindre bøvlet under alle omstændigkeder.

Ja, men det er rimeligt nemt at gøre det som jeg forslog højere oppe...

Skrevet af hpox på 04 jun 2011 16:08

Bruger I måske sømbeslag når I skal sætte gipsforskalling op på ujævnt underlag?


Nope, tromle sømpistol og masser af opklodsninger, men aldrig skruer, ville jo tage en krig, og koster noget mere en sømmene til tromle pistolerne...
Nu skal vi jo ikke gå helt over gevind.
Det er jo naturligvis lettere at klodse op jo færre krydsnings- eller opklodsningspunkter der er.

Jeg har vist glemt at foreslå at du bør gå ind på Rockwools hjemmeside og kikke lidt på hele området der hedder isolering af tag.
Videre:
Tagrumsventilationen er vigtig. Og din tagkonstruktion er formodentlig pyramide-formet. Hvilket ikke er optimalt mht. ventilation. Under alle omstændigheder skal du sikre at der er ventilationsspalte hele vejen rundt udgænget og at den er min. 1/500 del af grundarealet. En tagrumsventilationshætte i toppen af "pyramiden" kunne med fordel monteres.
Det er faktisk sådan at ved mange af de zinkbeklædte småspir der findes på nogel byegendomme faktisk rådner indvendigt i i træværket i toppen af spiret. Fordi kondens konstant ophobes pga. manglende "topventilation" Prøv evt at se efter om der er tendens til det hos dig.
Dampspærren bør ligges enten imellem de 145 og de 45 mm isolering. (Især hvis du forventer mange installationer i loftet). El-inst- altså under dampspærren.
Du kan fint monterer en passende regel på undersiden af stikspærene langs med muren. Helst ikke gøre fast til murværket.
Osv.
@Koluda. Men det er jeg. Smålig. Og meget ærekær. :o)
Ja, men pyt med det, så længe du deler din viden med os andre, og levere det ene guldkorn efter det andet, til de deltagenden GDS og fagfolk herinde...

#Koluda,

Tak for linket til beslagene. Der er jo mange fine netop til formålet med at samle to lægter vinkelret på hinanden. Jeg kan se man kan sætte to diagonalt, så er jeg sikker på det ikke flyver nogen steder.

#hpox,

Ja, taget er pyramideformet, men det er dælme ikke særligt højt på midten. Der er vel en 80-90cm fra undersiden af de nuværende spær til toppen. Kan se nabohuset har en masse små trekanter på taget. Taget på mit hus ser helt og aldeles tørt ud, også da jeg kiggede der op i vinters gennem loftlemmen. Inden jeg hev taget ned kunne man også tydeligt mærke luftgennemgangen da jeg stak hovedet der op.

Jeg skal da have lidt flere lampeudtag osv. end det ene der var i hvert rum fra gamle dage. Jeg skal også have lavet mange udtag i væggen til strøm, TV, Radio, LAN osv. Regner med at lave 2x1½ eller 3x1½ modul rigelige steder rundt langs kanten. Så kan jeg bare blænde dem af hvis jeg ikke skal bruge dem.

Fin ide med at lave dampspærer og installationer inden det sidste lag isolering.

#Alle,

Såfremt jeg skal bruge beslag, så har jeg inden jeg gik igang indkøbt en sømpistol som jeg håbede jeg skulle gå amok med ;-). Men hvordan hulen er jeg sikker på at sigte gennem hullerne i beslagene? Har ikke brugt den andet en et par prøveskud...

/1934

Annonce
Sådan skal en rigtig GDS-er tænke. Det rette grej er vigtigt - om det er velegnet til formålet er uden betydning.
Ideen med dampspærreplaceringen er nu ikke min ide, den er om muligt endnu ældre end min forventede restlevealder.
Du bør hurtigs muligt ind på Rockwools hjemmeside. Din viden om tagisolering forekommer sparsom, nærmest hullet om du vil! :o)

#hpox,

Sparsom og sparsom. Jeg har ikke lavet et tag før, i modsætning til nogle som sikkert har det som erhverv (koluda). Kan godt se rockwool skriver at man kan lave installationer efter dampspæren såfremt sioleringslaget på ydersiden er mindst den dobbelte af den på indersiden. Dette bliver ikke noget problem eftersom der kommer ca. 250mm fra overkant af de eksisterende spær til underkant det jeg får banket sammen engang. Jeg har som sagt ikke undersøgt det hele til bunds endnu da der stadig er et par måneder til jeg når til dampspæren.
 
Men uanset placering af dampspæren bliver den jo ganske gennemhullet der hvor man skruer lægter/gipsplader fast i ovenliggende konstruktion. Har læst mig til at den eleastiske plastic ville lukke sig omkring sømmet/skruen, ligesom der jo er en naturlig klemkraft mellem de to emner den ligger mellem. Men det kan man jo ikke undgå.

Nå, jeg må finde nogle priser på beslag og spærtræ så jeg kan komme videre i mine overvejelser.

Skrevet af 1934 på 04 jun 2011 19:18

Såfremt jeg skal bruge beslag, så har jeg inden jeg gik igang indkøbt en sømpistol som jeg håbede jeg skulle gå amok med ;-). Men hvordan hulen er jeg sikker på at sigte gennem hullerne i beslagene? Har ikke brugt den andet en et par prøveskud...

/1934


De skulle gerne stikke ud gennem hovedet på sømpistolen, så man derved kan "fange" hullerne i sømpladerne.

Husk sikkerhedsbriller, det er ikke for sjovt skyld de skriver dette, og slet ikke når man benytter det oppe i hovedhøjde, kan det plastic den skyder ud også slå ret hårdt, og evt. vildfarne søm som ikke rammer søm huller, kan gøre seriøs skade på øjet, hvis uheldet skulle være ude.

Hejsa

Et par enkelte tip herfra:

Jeg ville også anvende tagåseankre til fastgørelse/opretning af 45 x 145 reglar og ville overveje at skrue en reglar rundt på de færdigpudsede vægge som stabilisering af bygningen (vindkræfterne overføres til ander vægge også).
Dampspærren monteres så under reglar og fastklæbes med folieklæber på tilstødende bygningsdele.
45 x 45 forskalling monteres pr 30 cm.
45 mm mineraluld mellem forskalling.
Gipsplader monters med T-skinner i de fritbærende samlinger (gipsplader kan evt. monteres på tværs af forskalling) (gipsplader kan fåes med forsænkede endekanter) (gipslofter kræver armering med papirstrimler i alle samlinger og fuldspartling).
Der indblæses træfiberisolering (Thermocell mobil: 21448021) i tagrummet i ønsket tykkelse efter etablering af vindbrædder (tætnes med elastisk fugemasse) i korrekt højde (vindbrædder udføres før montering af reglar).

Træfiberisoleringen pakker sig rigtig godt mellem dine mange bjælker!

Ventilationen i tagrummet skal du være særlig opmærksom på, og der skal som tommelfingerregel etableres en 10 mm ventilationsspalte hele vejen rundt langs facaden.
Da du ændrer fugt/varmebalancen i dit tagrum, skal du være meget opmærksom på denne ventilation og jeg ville selv montere nogle store "klipfisk" som ventilation i rygningen, da varmen/fugten vil samle sig her. 

Der behøves ikke tråd o.l. som underlag for isolering i en sådan konstruktion.




 



 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også