Gulvopbygning

Jeg syntes ikke helt jeg kan finde hvad jeg søger i tidligere opslag, så derfor dette spørgsmål:

I forbindelse med at vi overtager vores "nye" hus (fra 1964), ønsker vi at flytte det eksisterende køkken, således at det bliver en del af stuen. Af flere forskellige grunde ønsker vi at hive det eksisterende gulv op og etablere nyt flydende gulv med gulvvarme, her er der åbenbart flere løsninger. Mit spørgsmål går på en løsning omkring en fornuftig gulvopbygning.

Det eksisterende gulv er et 32m2 gammelt parketgulv på strøer, lagt på 80mm betonplade med 200mm slagger nedenunder. Der er ingen tegn på fugt eller lignende under gulvet.

Min plan er at bygge gulvet op således set nedefra:
0,2mm dampspærre på betonplade
Opklodsede 40x39mm kertostrøer med 600mm afstand.
70mm isolering
22mm gulvspånplade skruet på strøer
21x95mm høvlet forskalling oven på gulvplader til gulvvarmeslanger
Varmefordelingsplader
20mm gulvvarmeslanger
Gulvpap
11mm højtrykslaminatgulv

Jeg er lidt i tvivl om nødvendigheden af gulvspånplader, men vil til gengæld gerne have et solidt gulv, i og med at der både skal være køkken og stue på samme gulv. Vil spånpladegulvet være med til at holde på varmen nedefter?
Gulvopbygningshøjden er umiddelbart ikke et problem.


Gør det nu rigtigt - første gang.

Jeg syntes ikke helt jeg kan finde hvad jeg søger... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For slet ikke at tale om at VIDE at det gjort rigtigt - første gang

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har lidt svært ved at finde noget brugbar information omkring hvordan jeg skal forholde mig til en bærende muret indervæg, som er placeret på betonpladen uden noget fundament. Hvordan er den bedste og nemmeste løsning med at understøbe den, og hvor lang tid skal jeg regne med at det tager? væggen er 3,6 lang.

Gør det nu rigtigt - første gang.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@Elmanden.
Jeg har undervejs undret mig lidt over at du i et indlæg fastslog at der kun ville være 500 kr/år at spare ved at ilægge 70 mm isolering i dit nye gulv.
Og har så nu i DLL-tabellen kunnet konstaterer at det åbenbart er rigtigt.

Som en detalie skal du bemærke at det på Rockwools skitse er vist Lecablokke med ilagt flamingo i fundamentet. Det er der ikke i dit fundament. Så måske ville du få en kende større besparelsse end angivet i tabellen.

Men iøvrigt at besparelsen ved i stedet at ilægge 300 mm isolering med ovenpåliggende betonplade faktisk ikke er nogen umiddelbart gylden forretning.

Du nævner at tilbagebetalingsperioden bliver urimelig lang ved de 70mm efterisolering og endnu længere ved opbrydning og nystøbning af gulvet. Og det er osse rigtigt.

Og nu til konklusionerne. :o)

Du skal tage nogle valg. Kun 2 faktisk.
1. Det teoretisk rigtige ville være at udskyde renoveringen af gulvet. Eller helt undlade den. Og investerer dine penge på isolering på de steder i huset hvor det er langt mere profitabelt, i lofter, ydervægge, termoruder og installationer.
2. Hvis du vælger at efterisolerer gulvet på den ene eller anden måde så et tilbagebetalingsperioden meget lang. Og så kan du sige at det jo nærmest haster med at komme igang. Og at meget tyder på at gulvet vil være i brug også når tilbagebetalingsperioden udløber. :o)

Reelt er der ingen mellemvej.
For hvis du vælger dien egen oprindelige løsning med gulvvarme + 70mm isolering vil du i tilfælde af salg om måske 10år få meget svært ved at overbevise en køber om det fornuftige i at installerer gulvvarme UDEN at have isoleret op til det maximale. (i 2011).

Lidt kynisk kan jeg tilføje at du jo selv har sat dig i saksen. :o) Ved at købe et hus med et gulv du mener skal renoveres.
Kort sagt. Du er - som mange af vi andre - blevet prioritetsbestyrer. Med alle de fornøjelser det indebærer.





Lige en kommentar herfra:

Nu da du er blevet klar over risikoen for at der kan ske ekspandering i dit slaggerfyldte gulv, er du jo nødt til i en eventuel salgssituation, at gøre opmærksom på dette forhold, og du vil have et hus der er mindre værd end et hus uden slagger under terrændækket.

Den bygningssagkyndige er jo også nødt til at reagere på forholdet hvis han bliver opmærksom på dette.

Selv om konstruktionen har lagt der uden problemer i mange år, er der stadigvæk en risiko til stede som hvis fugtforholdene ændrer sig i konstruktionen (rørskader, nye fugtspærrer i konstruktionen etc.).


 

Mon det ikke er en kende teoretisk.

En noget svævende forklaring på en hjemmeside for X-antal år siden kan man vel ikke bebrejdes at have glemt den dag tilstandsrapporten udarbejdes.
Det vil være overordentligt svært at bevise at der er tale om "ond tro"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Javist.
Endda flere slags hvor dobbeltmoral er den mest udbredte.
Og ejendomshandel og moral er uforenelige størrelser.
Nu har vi kun lige købt huset, og vi regner da bestemt med at blive boende de næste 30-40år hvis alt går vel. Så en eventuel forringelse af værdien ved videresalg interesserer mig ærligt talt ikke pt. Til den tid er der måske noget der er smartere, bedre og hurtigere end gulvvarme, eller også bliver huset solgt til nedrivning, eller hvad ved jeg.

Jeg syntes godt min moral kan holde til at se bort fra en teoretisk ekspandering af slagger under gulv, skulle jeg tage forholdsregler for alle teoretiske problemer i huset kunne jeg jo lige så godt rive det ned og starte forfra. Når det er sagt er planen stadig at vi river det meste af betonlaget op og skifter slagger ud med isolering og nyt lag på.

Gør det nu rigtigt - første gang.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også