Gulvopbygning

Jeg syntes ikke helt jeg kan finde hvad jeg søger i tidligere opslag, så derfor dette spørgsmål:

I forbindelse med at vi overtager vores "nye" hus (fra 1964), ønsker vi at flytte det eksisterende køkken, således at det bliver en del af stuen. Af flere forskellige grunde ønsker vi at hive det eksisterende gulv op og etablere nyt flydende gulv med gulvvarme, her er der åbenbart flere løsninger. Mit spørgsmål går på en løsning omkring en fornuftig gulvopbygning.

Det eksisterende gulv er et 32m2 gammelt parketgulv på strøer, lagt på 80mm betonplade med 200mm slagger nedenunder. Der er ingen tegn på fugt eller lignende under gulvet.

Min plan er at bygge gulvet op således set nedefra:
0,2mm dampspærre på betonplade
Opklodsede 40x39mm kertostrøer med 600mm afstand.
70mm isolering
22mm gulvspånplade skruet på strøer
21x95mm høvlet forskalling oven på gulvplader til gulvvarmeslanger
Varmefordelingsplader
20mm gulvvarmeslanger
Gulvpap
11mm højtrykslaminatgulv

Jeg er lidt i tvivl om nødvendigheden af gulvspånplader, men vil til gengæld gerne have et solidt gulv, i og med at der både skal være køkken og stue på samme gulv. Vil spånpladegulvet være med til at holde på varmen nedefter?
Gulvopbygningshøjden er umiddelbart ikke et problem.


Gør det nu rigtigt - første gang.

Jeg syntes ikke helt jeg kan finde hvad jeg søger... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det må der heller ikke, med mindre du så får lavet en dugpunkt beregning også.
Hmm det lyder ikke rigtig som nogen god løsning så.

Jeg er dog stadig lidt lunken på at banke det eksisterende betonlag væk og isolere og støbe. Hvordan forholder man sig i forhold til alle lette vægge i huset, de står jo på det betonlag som skal væk? Jeg har umiddelbart også en murstensvæg i bryggerset hvor spærene hviler på, men som ikke er en del af fundamentet.

Gør det nu rigtigt - første gang.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
gør dig selv en tjeneste... find en der har forstand på det, og evt en du skal betale lidt for
gør dig selv en tjeneste... find en der har forstand på det, og evt en du skal betale lidt for
Jeg er enig i at det ikke bare lige er gør-det-selv arbejde til en fornøjlig lørdag formiddag. Men så er vi jo tilbage til der hvor der går økonomi i det, og hvor det umiddelbart ikke ser særligt rentabelt ud at lave dette forholdsvis store indgreb.

Gør det nu rigtigt - første gang.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Selvfølgelig kan arbejdet også udføres som gør det selv arbejde, det kræver bare lidt rådgivning om hvordan det skal gøres, og her er lav-det-selv jo netop et sted hvor du kan hive lidt på andres erfaringer, uden den koster dig noget...

Kender du endda så også en håndværker en entreprenør som du kan købe byggematerialer af, så er du jo noget et godt stykke der også.

Selvom der står skillevæggen indvendigt, kan man godt udføre arbejde, det kræver bare det gøres ordentligt, flere herinde fra har endda været turen igennem, også som gør det selv arbejde, og her vist processen i form af billeder i deres album, eller i tråden hvor de har være aktuelt.

Hvis du har modet på at lave arbejde, så ville jeg da ikke holde mig tilbage, også bruge os herinde som sparring til hvordan arbejdet skal udføres, som sagt så koster det jo ikke noget...
Din egen signatur giver dig vel egentligt svaret

Da jeg lavede badeværelse om i mit 77er hus for et par år siden var jeg også fristet til bare at banke de gamle fliser af gulvet og lægge nye - rentabiliteten i at banke gulvet op og lave det rigtigt kunne jeg heller ikke få øje på.

Men jeg blev overtalt - og har en dejlig følelse af at det er gjort rigtigt

Økonomisk kunne det nok ikke betale sig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Afhængig af hvor meget isolering der er plads til kunne en alternativ løsning være at fjerne alt indtil betonpladen - afrette denne med en egnet flydespartel og udlægge trykfast eps, øverst udlægges dampspærre og en tynd eps med fortrykte spor til alupladerne+slanger og pap, ovenpå denne skal der så af brandhensyn udlægges gulvgips eller fibergips inden selve overgulvet.

Dermed består undergulvet under dampspærren udelukkende af døde materialer = ingen skimmel.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hmm efter lidt snak frem og tilbage med venner og familie, har vi besluttet at banke betongulvet op og få lagt 300mm isolering og nyt betonlag over.

Gør det nu rigtigt - første gang.

Fornuftigt valg...

På trods af den højere pris nu og her,  vil du sikker hurtigt finde ud af det var det fornuftige valg.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også