havetraktor og buskrydder

hejsa jeg skal have en havetraktor og en buskrydder til MAKS 10000 ialt jeg har set på MTD RS 125 96 til 8600 eller deromkring
virker den? vil den feks kunne køre et læs grus elelr hvor er dens begrænsninger og klipper sådan en flot?

en buskrydder hvad skal man vælge der? bare en PARK eller andet fra silvan?
hejsa jeg skal have en havetraktor og en... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Stiga så går du aldrig galt i byen
Det er netop med Stiga man går lidt galt i byen, specielt deres frontmonterede klippere.

Kigger man på dba.dk er det svært at finde en 2-3 år gammel stiga hvor klippebordet ikke er begyndt at ruste og/eller malingen skalller af. Samtidig kører Stiga med tandrem mellem rotorerne, altså de kører synkront. Dette kan så resultere i at, hvis man kører på fx et muldskud, tandremmen hopper over, knivene rammer hinanden, og så skal man igang med en større eller mindre reparation af klippebordet. Ydermere er den uklippede radius på en Stiga knækstyret også pænt stor.

Disse ting er slet intet problem på fx Husqvarna. De kører med 3 mindre rotorer i front, dvs ingen tandrem og ingen striber. Det kører bare. pladetykkelsen på klippebordet er også tykkere end på Stiga, og malingen er af LANGT højere kvalitet. Grundet styresystemet er den uklippede radius også langt mindre.

Jeg er ikke decideret husqvarna fanatiker, men kunne aldrig drømme om at købe en Stiga. Selv forhandlerne vil helst ikke sælge mig stiga. Overvejede selv sådan en engang, indtil jeg blev gjort opmærksom på alle disse ting, som jeg anser som fejl og mangler.

Men vil man have sig en rigtigt frontmonteret klipper, så helt klart Husqvarna/Jonsered.
hvad er fordelene ved at købe nogler af de "fine" mærker jeg kan se at mtd har nøsten det samme tilbehør

Tomder

Det lyder overhovedet ikke genkendeligt, at en frontmonteret Stiga skulle ruste op i skærebordet, det er jo lavet af yderst tyk plade, min. 2  mm tykt.

Min stiga er fra 2000, jeg har aldrig gjort noget særligt, for at pleje klippebordet, det fejler absolut intet.

Jeg tror nu ikke det er et problem, at tandremmen ikke holder, det har jeg ikke været ude for, og min er så absolut ikke blevet skånet.

Det er den her type skærebord, der dur, presset ud af en plade, og ufattelig stiv, og stabil...

jens

Havetraktor, stiga park compagt 16 4WD, 15.5 hk, HAR IKKE

Skrevet af victor1702 på 05 jun 2011 21:01
hvad er fordelene ved at købe nogler af de "fine" mærker jeg kan se at mtd har nøsten det samme tilbehør

De billige maskiner bruger nogle gange billigere motorer, billigere hydrostat osv.

Det er jo nok man selv må undersøge inden man køber. 

Selvfølgelig er det jo ikke alle der ruster op. Men der er en klar tendens hvis man kigger på brugte Stiga modeller. Og det er et større problem end på tilsvarende Husqvarna maskiner. Jeg har snakket med en del forhandlere, og de er alle enige. Så jeg vil nok tillade mig at kalde de et faktum at Stiga's klippebord ikke er af samme kvalitet som Husqvarna og andres.
Annonce

Jeg har nu utrolig svært ved at tro på Stigas, formpressede bio-klip klippe bord, der er over 2mm i godset, ruster op.
Måske de har lavet andre typer, der ruster op.

Men dem på Stiga Park, der er presset op af en plade (bio-klip) , de ruster ikke op!!!!!
Havetraktor, stiga park compagt 16 4WD, 15.5 hk, HAR IKKE


 

jens


 

 

Det er fint nok du ikke vil tro på det. Jeg siger heller ikke de ruster op som sådan. Men der er noget galt når malingen ikke engang holder 2 år før den begynder at skalle af. Og når malingen skaller af, ja så tager det ikke lang tid for overflade rust at opstå.

Det er kun min egen oplevelse af det, og diverse forhandlere giver mig tilsyneladende ret. Men jeg er da godt klar over at Stiga stadig er en populær maskine, og når jeg skriver som jeg gør vil det nok skabe lidt røre hos nogle.

At de er formpressede ud af et stykke eller hvordan de nu er lavet er jo ikke garanti for god kvalitet. Det er derimod overfladebehandlingen og kvaliteten af stålet der er afgørende.

Det er mer den kraftige godstykkelse, der gør jeg tvivler på at der kommer gennemtæring, sådan lige de første mange år.
Vis mig et foto, af et gennemtæret skjold, af omtalte type, det tror jeg ikke du kan

Jeg har set en del Skjolde, til div plænetraktore, der er meget tynde i godset, og bliver gennemhullet af rust, og slidtage.

mvh jens

Jeg fik mig nok udtrykt forkert. Det er ikke gennemtæring jeg snakker om. Det er "bare" almindelig overfladerust. Men det mener jeg bare ikke bør opstå så hurtigt.
hej nu har jeg så talt med en ven der siger at man nok skal købe fra et godt mærke så jeg har lige et par spørgsmål
hvilken af disse to er bedst
husqvarna LT 126 eller MTD RS 125/96
er husqvarnaen de 2000 kr mere værd? og hvordan sikrer jeg mig at få en fra sverige og ikke fra østen
og hvilken er billigst at reparer generelt?
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også