Renovering af gammel træjolle

Hejsa

Jeg er blevet den (måske) heldige ejer af en ældre sejl-/ro-/motorjolle i træ. Typen er ikke sådan lige til at finde ud af.

Den har ligget fugtigt på søbredden i ca. 4 år uden at være blevet brugt og var stadig tæt da jeg roede den væk derfra. Men efter at have stået i garage i ½ år er der nogle steder frit udkig gennem bunden, så den har trukket sig en del sammen.
Jeg fået lovning på en bådplads, hvor den kan ligge i vand hele tiden, så jeg håber at den efter et stykke tid i vandet igen bliver tæt - men erfaringer med dette hører jeg gerne om.

Lakken er ved at ryge af mange steder, men egentlig ser den ud til at være i ok stand.

Som I nok kan høre er jeg komplet novice indenfor renovering af træbåde, så jeg kunne godt bruge et par råd.

Min plan er at skrabe/slibe den ned over det hele, men hvilke produkter skal den herefter behandles med?

Hvad holder bedst - lak eller maling?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh. Jacster
Hejsa Jeg er blevet den (måske) heldige ejer af... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja er det ikke det samme som der skal bruges til den båd han har?

hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Tusind tak for svarene. jeg har fået mod på at give den en skalle og er gået i gang med at hive lak af.
Jeg må forbi en skibsbiks og få nogle råd mht maling.
Den skal vel males hvid sådan en pram...
Måske vender jeg tilbage med flere spørgsmål.
Ja den vil blive flot hvis du udvendigt giver den hvid på fribordet lønning og fenderliste skal så være lysegrå. Indvendigt kan du så give den lysegrå på tofterne  i bunden og sværdkisten, og igen hvid på den indvendige side af fribordet.
Dertil larkeret masts sprydstage rorpind og en smakke. Det ville nok være en god ide at lægge bundbræder i den så du ikke står på selve bunden, så er du også fri for våde fødder når det slår en skæv sø ind over prammen.
Jeg ville nu tro, at den kan reddes som lakeret i fribord, jeg ville ihvertfald forsøge, det behøver jo ikke at ligne et møbel. Det er lettere at holde. Men pas nu på, hvad du sliber med, helst rystepudser, men excentersliber kan bruges, HVIS du sliber med Hele sålen og ikke vipper ben, så der slibes et dal.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Når du skriver "reddes" så mener du stadig at det gamle lak skal helt af ikke? Jeg er godt i gang med varme og afskrabning af lak på fribordet og regner med at slibe efterfølgende med rystepudser og slibeklods.
for at få det ensartet, skal al lakken af. pas på med varmen.!!!!!!!!!!!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Passe på hvordan? Er det ikke primært udseende det kan gå udover hvis det bliver mørkt nogle steder?
Er det bedre med knofedt og lakskraber?
du skal kun varme til lakken bobler, så skal der skrabes, ikke noget med at svide, for så så trænger det smeltede ind i træet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også