Renovering af gammel træjolle

Hejsa

Jeg er blevet den (måske) heldige ejer af en ældre sejl-/ro-/motorjolle i træ. Typen er ikke sådan lige til at finde ud af.

Den har ligget fugtigt på søbredden i ca. 4 år uden at være blevet brugt og var stadig tæt da jeg roede den væk derfra. Men efter at have stået i garage i ½ år er der nogle steder frit udkig gennem bunden, så den har trukket sig en del sammen.
Jeg fået lovning på en bådplads, hvor den kan ligge i vand hele tiden, så jeg håber at den efter et stykke tid i vandet igen bliver tæt - men erfaringer med dette hører jeg gerne om.

Lakken er ved at ryge af mange steder, men egentlig ser den ud til at være i ok stand.

Som I nok kan høre er jeg komplet novice indenfor renovering af træbåde, så jeg kunne godt bruge et par råd.

Min plan er at skrabe/slibe den ned over det hele, men hvilke produkter skal den herefter behandles med?

Hvad holder bedst - lak eller maling?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh. Jacster
Hejsa Jeg er blevet den (måske) heldige ejer af... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej den er ikke så slem bare i vandet med den du kan osså smide et par tæpper i den og holde den fugtig det med at den skal stå i en månde for er ikke nødvendig bare den er så at din hånd ikke bliver fugteg
de revner der er i bunden er ikke så slem de er væk i løbe af ingen tid mår den er våd
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ja det var jo noget andet, og så kan vi se at det handler om en klinkbygget Pram, og ikke en jolle. Og hvorfor nu det ? Jo den er fuldstændig flad i bunden
Der er også sværdkiste kan jeg se, så det er jo en sejlpram, den skal forsynes med et smakkesejl, hvis du vil have sejl på den.
Det vil ikke kunne betale sig at larkere den, det er den blevet for grim i træet til, så giv den noget god maling, både ud og indvendigt. Den skal ikke i vandet før du går igang men når du engang er kommet så vidt at den skal til det, kan du lægge nogle jutes sække i bunden på den og så holde dem godt våde, så vil den lukke i løbet af en uges tid.
For at få den gamle lak og maling af kan du gøre dette meget nemmere ved at bruge en gasbrænder, altså en blæselampe, du kan også bruge en varmepistol, den er bare langsommere. Det du skal gøre er at varme malingen / lakken op, til den begynder at boble op, så kan du let som ingenting skrabe malingen og lak af båden.
Pas på at du ikke beskadiger klinkerne, det er de "søm"  der holder bordene sammen.
Hvis du skulle komme på de kanter, kan jeg anbefale dig Strynø Smakkecenter, der kan du få en masse viden om lige netop din båd. Det er en virkelig fin båd til snævre farvande og langs kysterne, den er ikke egnet til længere ture ud på det dybe vand.
Så tillykke med dit nye skiv

Mange tak for svarene.
Jeg vil straks gå i gang med slibning og skrabning. Og så bliver det vist en gang maling efterfølgende.

Der er skam sejl til båden. Både mast og ror er intakt, men desværre er bommen inkl. diverse beslag gået til, så den skal genskabes, hvis der igen skal sejles for sejl. Motor fulgte også med.

Sejlet har i øvrigt nedenstyående pipfugl påsyet. Er der nogen af jer der ud fra det kan se hvilken type båden er/hvor den er bygget?

Hej.

Type og type !
Det er i hvertfald en sejlpram, og de er ofte blevet brugt i lavvandede områder, som eks. det Sydfynske øhav. Hvis det er en smakke skal der ikke bom på, smakkesejlet består af et retankulært sejl der lidses på masten og udspilet med en sprydstage. Pipfuglen er ukendt !

Kom til at tænke på, hvis du renser båden helt af for maling både ud og indvendigt, kan du forlænge dens liv væsentligt ved at mætte alt træet med kogt lindolie. Køb 5 liter lindolie og 5 liter terpentin, bland det sammen og anbring så prammen i en form for stort "plastikbadekar" af kraftig plastik som du opsætter så lindolien kan opsamles derfra. Hæld så lindolien ud over bordene indvendigt fra hver dag til du ikke har mere tilbage, det du øser op fra badekaret skal du lige si for urenheder, og så på med det igen. På den måde mætter du al træet og den vil heller ikke sprække så meget mere.
Sejlet er ikke lavet til din båd, det er syet til en sejljolle af typen Snipe, en ret udbredt type, world wide. Snipe = sneppe på dansk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 16 maj 2011 21:11
Type og type !
Det er i hvertfald en sejlpram, og de er ofte blevet brugt i lavvandede områder, som eks. det Sydfynske øhav. Hvis det er en smakke skal der ikke bom på, smakkesejlet består af et retankulært sejl der lidses på masten og udspilet med en sprydstage. Pipfuglen er ukendt !

Kom til at tænke på, hvis du renser båden helt af for maling både ud og indvendigt, kan du forlænge dens liv væsentligt ved at mætte alt træet med kogt lindolie. Køb 5 liter lindolie og 5 liter terpentin, bland det sammen og anbring så prammen i en form for stort "plastikbadekar" af kraftig plastik som du opsætter så lindolien kan opsamles derfra. Hæld så lindolien ud over bordene indvendigt fra hver dag til du ikke har mere tilbage, det du øser op fra badekaret skal du lige si for urenheder, og så på med det igen. På den måde mætter du al træet og den vil heller ikke sprække så meget mere.


Der er bom til. Beslaget dertil sidder stadig på masten og jeg har set den før den tidlige ejer smed den ud - med beslag og "holder" til sejl m.m. grrrr

Hvordan laver man lige et badekar til en båd? :-) Jeg har da noget dampspærrefolie som man måske kunne brede ud og lave nogle forhøjninger på på en eller anden måde. Er det noget i den stil du tænker på?
Ideen med linolie lyder ikke tosset!
Skrevet af lynæs på 16 maj 2011 23:16
Sejlet er ikke lavet til din båd, det er syet til en sejljolle af typen Snipe, en ret udbredt type, world wide. Snipe = sneppe på dansk.


Det er også det tætteste jeg kan komme det men det er i så fald en dårlig kopi af et Snipe-logo: http://www.angelfire.com/jazz/cl16man/SailboatLogos/_logosV111905.html
Ja det er ideen med plastfolie, og står den på jord, kan du jo grave en lille skrånende rende med en lille fordybning for enden, hvor du øser overskudet op.
Jeg lavede det med en 22 fods Færring jolle for mange år siden, her brugte jeg dog 20 liter lindolie og 20 liter terpentin. Min Brors Svoger havde et maler firma på det tidspunkt, så det var meget billigt. En kasse ØL ( det var den gang der var 52 flasker i en kasse )
Først fik den turen indvendigt til den ikke kunne trække mere, så lagde jeg jollen om på siden og hældte det ned af siderne. Roret lå i badet under jollen !

Men det tilhørende sejl, skal du glemme  Og så få en rigtig træmast og smakkesejl på, så vil du få et skiw der virkelig ser flot ud.
hej ja det er et super forslag håndværker har givet og den kommer til at holde lægge med den behandling
hvordan er det nu at den skrå stang der går fra masten og op til toppen af sejlet er fast gjord er det ikke med et snor der går rund om masten og at stangen stikkes i løkken ved masten og i en lomme i toppen af sejlet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Tænker du på et smakke sejl René ?
På de mindre sejl er det en strop i toppen af sejlet hvori sprydstagen stikkes ind. Sprydstagen er så mindsket næsten lige som du ser håndtagene på gammetdags åre, eller der er monteret en lille klampe der hindre stroppen i at glide ned af stagen. På større sejl er der monteret et skivgat i enden af stagen, hvorigennem der går en line fra toppen af sejlet op igennem skivgattet og ned langs denne. linen fastgøres på stagen med et specielt stik, som er lidt svært at beskrive. I bunden af stagen er der så også sådan en indsnævring og på masten er der en lille halv slipstiks klampe. Her har man en dertil splejset tamp med en lille øjesplejsning der passer til indsnævringen på stagens ende, tampen trækkes så op om klampen og rundt om masten med samme specielle stik som på stagen.

Tror lige at Onkel Jørgen, skal tegne og fortælle
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også