tættne dampspær?

hej på lds

jeg skal havde trykket el-kabler rundt i min kommende tilbygniing og skal i den forbindelse igennem indermuren og op i hulmuren med el kabler, jeg har så tænkt mig og tætne hullet som kablert gåt igennem men hvad skal jeg bruge? havde tænkt på bare og bruge alm akryl fugemasse?

ligeledes kommer jeg til og skal igennem mit nye dampspær, her har jeg ligeledes tænkt mig og bruge akryl fugemasse til og tætke med er dette iorden?

eller er det bedre og bruge et andet metriale foreksempel scillikone? har bare hørt scillikone ikke var så godt ken ikke lige huske hvorfor (måske noget med noget syre der skulle være der i?)

håber der er en der ved hvad man plejer og bruge.. hvis man skal lave det i henhold til BR10
hej på lds jeg skal havde trykket el-kabler rundt... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ka' de' no' pas'?

Det er da ikke en sælgers ansvar at et hus overholder bygningsreglementet ved salg!

Heller ikke et lavenergihus eller passivhus der f.eks sælges 3 år efter opførelsen skal overholde nogle krav!
Skrevet af Peter Vester på 23 maj 2011 15:34
EISOE, hvis vi alene ser på træk kan jeg give dig svaret, det er ikke ulovligt, med mindre de samlede utætheder overstiger de 1,5 l/s pr. m² der står i bygningsreglementet. Men hvis det nu er lavenergi eller passivhus vil disse små utætheder hurtigt gøre det umuligt at overholde kravende til disse typer af byggeri. Hvis et byggeri ligger tæt på grænsen vil disse utætheder kunne gøre et byggeri ulovligt, da det rent faktisk er sælgers ansvar at bygningen overholder bygningsreglementet ved salg, selvom tætheden oftest ikke bliver testet i forbindelse med salg.

Hej Peter.

Mit indlæg gik ikke på om huset er tæt eller ej. Som udgangspunkt går vi ud fra at det er udført efter gældende regler omkring tætning og tæthed.

Ud fra den forudsætning spurgte jeg ( lidt på Fudjis vegne ) om det er ulovligt at føre rør på bagsiden af indermuren på den varme side. Som jeg også skrev i næste indlæg kender jeg svaret - det er ikke ulovligt.

Og så......... skrev jeg også at hvor skulle den træk lkomme fra som Orla nævner ? Hvis huset som forudsætning er tæt efter de regler der gælder.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu skriver man ikke love om hvordan rør o.l. skal placeres i hulmur, men byggetekniske vejledninger som SBI anvisninger, Byg-Erfa blade etc. og man kan derfor ikke snakke om lovlighed her, men om det er udført byggeteknisk eller håndværksmæssigt korrekt.

Altså at føre rør og kabler på udvendig side af en bagmur er ikke byggeteknisk eller håndværksmæssigt korrekt.

At en bygning er tæt, har intet med denne rørføring at gøre, og en dampspærre er egentlig en membran der skal holder den varme fugtige luft inde i bygningen, så den ikke gør skade ude i konstruktionerne når den kondenserer.
Når denne dampspærre jo skal være tæt, kan man lige så godt anvende den samme membran til at forhindre luftgennemgangen begge veje i forbindelse med tæthedskravene i bygningsreglementet.

Jeg har dog set en del eksempler på, at det faktisk er gipspladerne der gør en bygning tæt nok til at opfylde tæthedskravet, på trods af en ikke særlig veludført dampspærre, men ved en BlowerDoor test skal man jo bare dokumentere tæthedskravet's opfyldelse efter normen, og ikke damptæthedskravet bygningsreglementet.
hpox, nu har vi været i kontakt med energimenisteriet som det hed denne gang. og en bygning skal være tæt også ved salg, var det svar vi fik. Det vil sige at det er sælgers ansvar hvis det er opført efter et bygningsreglement hvor der er krav til tætheden det vil sige efter 1. april 2006. Der kan dog være visse justeringsspørgsmål/slidtage som er svære at dokumentere. Desuden er det et krav at bygningen er tæt i konstruktionsdelende, hvis der ikke er forsaget skade på klimaskærmen af brugern, i alle de 5 år som man er ansvarlig efter opførsel.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

og ganske rigtigt som du skriver er der ikke krav ved passivhus, grundet det ikke er en del af bygningsreglementet, men en frivillig certificeringsordning. Hvorfor der ikke kan stilles krav til disse. Med mindre de er opstillet særskilt. Bygningsreglementet har som nævnt tidligere et krav der hedder 1,5 l/s pr. m². Hvilket med stor sandsynlighed bliver skærpet til 1,0 i 2015.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Annonce
Hvis man bygger efter 2015 kravet nu (altså lavenergi) er tæthedskravet 1.0 l/sek/m2
og hvis man vil bygge et passivhus er kravet 0,6 l/sek/m2

Udfører pt Danmarks bedste BlowerDoor tests
Orla
gider ikke til at lave det til en diskution selvom din kommentar i bunden gerne ville gøre det til dette. Men du kan ikke sige det er 0,6 l/s pr. m² Da passihus kriterierne bygger på volumestrømmen og ikke pr. m² som du skriver det er en ca. tilnærmelse du skriver med en forudsat rumhøjde, i dit tilfælde 3,6 meter, nok lidt forkert. Kravet til passihus hedder nemlig 0,6 h^-1 ved 50Pa hvilket betyder at luften bliver udskiftet 0,6 gange i timen. hvorfor det ikke kan sammenlignes så nemt med de danske krav.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Det kan meget vel være rigtigt det du skriver om passivhuse, men det er ikke det der bliver sagt af dem der kører rundt og holder foredrag om passivhuse, men der er vel heller ikke nogle danske krav til dem endnu.

Udfører pt Danmarks bedste BlowerDoor tests 
Netop det jeg skrev, at der ikke var krav. Men hvis du skal have det certificeret er det 0,6 gange i timen. Det står i den tyskenorm. har faktisk lige slået det op for at være 100%, desuden skal man vel ikke tro på hvad andre siger men selv undersøge det ?
Hvis man tildels skal sige det skal have en dansk værdi er det 0,4 l/s pr. m² som svare til en rumhøjde på 2,4 meter. Derfor mener jeg heller ikke passivhuse er så relevante endnu for vi vil jo i DK altid lave vores egne regler. Samt folk ikke får sat sig 100% ind i stoffet.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Skrevet af Peter Vester på 24 maj 2011 08:48
hpox, nu har vi været i kontakt med energimenisteriet som det hed denne gang. og en bygning skal være tæt også ved salg, var det svar vi fik. Det vil sige at det er sælgers ansvar hvis det er opført efter et bygningsreglement hvor der er krav til tætheden det vil sige efter 1. april 2006. Der kan dog være visse justeringsspørgsmål/slidtage som er svære at dokumentere. Desuden er det et krav at bygningen er tæt i konstruktionsdelende, hvis der ikke er forsaget skade på klimaskærmen af brugern, i alle de 5 år som man er ansvarlig efter opførsel.

Det kan umuligt være en rigtig fortolkning af et ministeriel svar.

En bygning skal kun være i overensstemmelse med bygningsreglementer ved opførelsen.
(Bortset fra brandkrav, visse installationer mv.)

Hvis vi tager et hus bygget efter 1. apris 2006. Så skal huset overholde de krav der fremgår af det på tidspunktet gældende bygningsreglement.
Og ikke en dag længere.

Hvis der kører en turristbus igennem huset må ejeren naturligvis godt undlade at reparerer hullet, blive boende eller sælge huset med hullet i.

Det er osse helt forkert opfattet en bygningsdel  skal kunne holde i 5 år. At f.eks. at tæthed i konstruktionsdele skal kunne holde i i fem år efter opførelsen af huset.

Jeg tror at du blander det der populært hedder 5 års garanti, sammen med  de bestemmelser der fremgår af AB92 om "Mangler ved arbejdet" (Afsnit G,  §30 - §36)
AB92 regulerer som bekendt aftaleforholdet mellem bygherrer og entreprenør.

Og endeligt er der jo osse lige den almindelige grundlovssikrede ejendomsret her i DK. Som sætter visse grænser for hvad du kan pålægges af pligter i forbindelse med din egendom.
F.eks. er du ikke pligtig til at vedligeholde din egendom sålænge det er uden risiko for dig selv eller andre.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis