tættne dampspær?

hej på lds

jeg skal havde trykket el-kabler rundt i min kommende tilbygniing og skal i den forbindelse igennem indermuren og op i hulmuren med el kabler, jeg har så tænkt mig og tætne hullet som kablert gåt igennem men hvad skal jeg bruge? havde tænkt på bare og bruge alm akryl fugemasse?

ligeledes kommer jeg til og skal igennem mit nye dampspær, her har jeg ligeledes tænkt mig og bruge akryl fugemasse til og tætke med er dette iorden?

eller er det bedre og bruge et andet metriale foreksempel scillikone? har bare hørt scillikone ikke var så godt ken ikke lige huske hvorfor (måske noget med noget syre der skulle være der i?)

håber der er en der ved hvad man plejer og bruge.. hvis man skal lave det i henhold til BR10
hej på lds jeg skal havde trykket el-kabler rundt... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kender svaret - men vil have Orla til at skrive det
Det var jo ham, der næsten skrev at det var ulovligt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

orla og eisoe> må man spøger hvad i har brugt til og fuge med i henholdsvis mur og ved dampspær?

er der andre ting man skal være opmærksom på?

tip og tricks montages med kys hånd :-)

syntes næsten tætheden overskygger byggerriet helt idag eller er det bare mig ;-?
Bag dåserne fyldt hullet op med beton efter rørene var monteret i dåserne.

Koluda har allerede givet gode råd omkring tætning omkring dampspærre i loft - det skal gøres inden loftet sættes op.

Nu er det 20 år siden sidst........ mener der er kommet noget på markedet, der er ret let at bruge omkring dåser i loft.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af fudji på 21 maj 2011 22:48

syntes næsten tætheden overskygger byggerriet helt idag eller er det bare mig ;-?

Nej, du har helt ret, man går efterhånden mere om i tæthed, og isoleringsværdien i et byggeri, end man går op i selve funktionaliteten af byggeriet.
Nøe nej.
Men det gælder vel huse som så meget andet.
Kravene er til husene er og skal være høje. Man kan næsten kalde dem bo-maskiner. Der bliver proppet alverdens ring og sager ind i boligerne.
Sammenlign med biler. Jeg har en over 20 år gammel Sierra. Den er li'så simpel som en brødrister sammenlignet med en Ford Focus anno 2011.
Sammenlign iøvrigt osse et helt nyt hus med et fra 1961. De var godt nok simple dengang. Men grundlæggende meget robuste og langtidsholdbare. Et sprængt vandrør gjorde ikke det store indtryk.
I moderne "letvægtshuse" bygget af skalmurede gipsplader, et virvar af membraner, isolering og beklædninger og endelig proppet med elektrisk komfortudstyr og højglanspoleret inventar. Der er en vandskade nærmest en katastrofe og forsikringspræmierne derfor tårnhøje.
Sådan lidt provokerende på en søndag så er det vel egentlig sådan at jo mere der bliver snakket langtids-holdbarhed og vedligeholdelsfri bygningsdele. Jo vanskeligere og dyrere bliver de at reparere, vedligeholde, forsikre og idet hele taget "holde kørene"
Annonce
Helt enig, et utæt tag eller utæt vvs eller varme installation i et nyt hus, er en katastrofe, både fordi skaderne er ret omfattende, men slet ikke så omfattende som en efterfølgende reperation af skaderne.

Det er ikke sådan lige bare at pille hul også lukke efter sig igen i de nye huse, som i et ældre bolig, vandet har tit bredt sig omfattende pga. damspærren som jo ikke sådan lige lukker vandet igennem, slet ikke når der bliver udført så tæt som den skal i dag, og man derfor opdager et utæt tag, utæt varme - vand installation og heraf skader meget sent, og skaderne breder sig hurtigt, da damspærre jo netop gør at det ikke sådan lige kan tørre ud igen.

Så vandskader vil være en dyr og omfattende affære i fremtiden, og vi vil sikkert også heraf se en væsentlig hævning heraf i vores forsikringspræmier.

Skrevet af Koludabyg på 22 maj 2011 11:39

Så vandskader vil være en dyr og omfattende affære i fremtiden, og vi vil sikkert også heraf se en væsentlig hævning heraf i vores forsikringspræmier.

Det må så forhåbentligt kun gælde for nye supertætte huse ( ved godt at det ikke bliver sådan - " en for alle, alle for en " )

Mine er da også tættere nu end da de blev bygget - i hvertfald skallen med nye døre og vinduer. De gamle i sommerhuset var deciderede sommerhusvinduer - ikke specielt tætte.

Dampspærren i sommerhuset er så nok ødelagt af mår.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, de fleste har nok ikke en tæt damspærre efter en mus, rotte eller mår har været forbi.

Ved da at mus sikkert har hullet damspærren godt i vores vægge herhjemme, men sådan er det jo at bo på landet, her er dog en enkelt fordel ved at lægge den ude mellem 2 lag gips...
EISOE, hvis vi alene ser på træk kan jeg give dig svaret, det er ikke ulovligt, med mindre de samlede utætheder overstiger de 1,5 l/s pr. m² der står i bygningsreglementet. Men hvis det nu er lavenergi eller passivhus vil disse små utætheder hurtigt gøre det umuligt at overholde kravende til disse typer af byggeri. Hvis et byggeri ligger tæt på grænsen vil disse utætheder kunne gøre et byggeri ulovligt, da det rent faktisk er sælgers ansvar at bygningen overholder bygningsreglementet ved salg, selvom tætheden oftest ikke bliver testet i forbindelse med salg.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Hejsa igen

Jeg kender faktisk ikke de produkter der bliver nævnt ned gennem indlæggene og kan derfor ikke udtale mig om deres anvendelsesområde, men man bør altid bruge de produkter som som hører sammen, som f.eks. ved dampspærre at anvende det produkt som leverandøren foreskriver/anbefaler.

Det er jo ikke bare her og nu at konstruktionerne skal være tætte, men i hele deres levetid, og det kan jo nemt være 50 år.

For nogle år siden skulle jeg lave et badeværelse med lyslederlys i fugerne, og havde ført alle lyslederne ind gennem et hjørne, og fuget godt og grundigt med en silicone ved gennemføringen lige til fyraften, men ak og ve lyslederne var opløst af siliconen dagen efter, og var faldet ned på begge sider af væggen.
Så kan man lære det!!!
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis