Anbefalet monteringshøjde af emhætte?

Hvilken højde synes i, at en udtræksemhætte skal monteres i?
Målt fra gulv til underkant af emhætten.

Lad os sige at brugerne er mellem 170-180cm høje.
Komfurets overkant er 90cm fra gulv.
Dybden på emhætten er 30cm (inde), 44cm (trukket helt ud).

Dette er sikkert meget individuelt, men jeg har brug for noget at læne mig op ad. Producentens sikkerhedsforskrifter siger minimum 65cm mellem komfur og emhætte for denne model. Men enhver kommentar er velkommen. I plejer jo at være ret fornuftige

Her et billede af modellen:

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal jo passe til underkant overskabe, længere er den ikke..

60-80 cm over bordpladen er normalt.
Ah, så det er dét man går efter. Det er selvfølgelig også pænest. Da jeg heller ikke har sat overskabe op endnu, ku' jeg fristes til at spørge hvilken højde de så skal sidde i?

Jeg gætter på 60-80cm over bordpladen
I plejer jo at være ret fornuftige
Fed flæsk & slesk tale, hva'

Den skal monteres på en sådan måde at en person kan se om havregrøden er klar, i den bagerste gryde.
Så det passer nok godt med dine 90+65=155cm som minimum. Men gerne højere jo.
Da jeg er lidt grøn på området, har jeg lige et ekstra spørgsmål mht. opsætning af køkkenet iøvrigt.

Vi har alle overskabene og vi har emhætten. Vi har ikke et overskab til selve emhætten. Emhætten kan monteres direkte på murstensvæggen vha. beslag eller også kan den skrues ind i et overskab til emhætte.

Jeg har tænkt mig at starte opsætningen med at begynde i midten, med opsætning af emhætten direkte på muren og så bygge overskabe ud derfra på hver side. Altså intet skab til emhætten. Jeg lukker hullet til sidst med en låge mm.

Hvad ville i gøre? Købe et skab til emhætten? Hvorfor? Starte i midten?
Overskabene skal passe med underskabene.
Ude i gavlene jo.
Så emhætte og evt. komfur "Proppes ind i hullerne"
Annonce
ang. skab til emhætte er det lidt forskelligt, nogen har en låge lige over emhætten, hvor der så er en krydderi hylde bag.

Men somregel ser man bare en krydderihylde over den type emhætte.

 - mvh. Esben

Mit sidste spørgsmål gik nu mere på om det er dumt at starte med at sætte emhætten direkte på væggen (UDEN skab), og så gå videre med opsætningen overskabene på hver side. Men jeg tror hpox sagde OK for den fremgangsmåde.
Jeg kan faktisk blive ved Må emhætten tilsluttes "fast" til el vha. samlemuffer i en dåse placeret bag frontlågen?
He he, så tager vi den lige fra bunden af.

Højden på bordpladen tilpases personens højde, dette gøres ved at hæve sænke soklen, har man højskabe sættes disse på soklen, og overkant højskab angiver højden på overkant overskabe.

Har man dog ikke højskabe kan overskabene placeres i den ønskede højde, normalt ikke over 2 meter til overkant, da det så kan være svært at nå det der står på øverste hylde, men kommer jo igen an på hvor høj personen er, og derved overkant bordplade.

Så det hele kommer faktisk an på om personen er 2 meter høj, eller en gennemsnits dansker på ca. 170 cm

Angående emhætten så ja, hvis denne dåse er tilgængelig, må det gerne udføres med passende samlemuffer.
Det er rigtigt at der ofte ses en kryderihylde over en emhætte.
Også over min egen i øvrigt
Men det er ikke særlig smart.
Næsten uanset emhættens kapacitet så lægger der sig et fedtlag på hylder og kryderiglas osv.
Som så skal afvaskes af den uforskyldte husmoder. I tide - og specielt utide.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis