Anbefalet monteringshøjde af emhætte?

Hvilken højde synes i, at en udtræksemhætte skal monteres i?
Målt fra gulv til underkant af emhætten.

Lad os sige at brugerne er mellem 170-180cm høje.
Komfurets overkant er 90cm fra gulv.
Dybden på emhætten er 30cm (inde), 44cm (trukket helt ud).

Dette er sikkert meget individuelt, men jeg har brug for noget at læne mig op ad. Producentens sikkerhedsforskrifter siger minimum 65cm mellem komfur og emhætte for denne model. Men enhver kommentar er velkommen. I plejer jo at være ret fornuftige

Her et billede af modellen:

Hvilken højde synes i, at en udtræksemhætte skal... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Metrik på 21 apr 2011 19:38
Mit sidste spørgsmål gik nu mere på om det er dumt at starte med at sætte emhætten direkte på væggen (UDEN skab), og så gå videre med opsætningen overskabene på hver side. Men jeg tror hpox sagde OK for den fremgangsmåde.

Jeg har en emhætte magen til.
Du skal sætte skabet op først da emhætten hænger fast i siderne og ikke på bagvægen.
de vinger der stritter ud til siden er dem den monteres med. de spændes og løsnes på en skrue inde bag fedt filtret.

Hvis dåsen du snakker om er et lampe udtag må du godt selv tilslutte den. men hvis det er en "rigtig" dåse så er det på (papiret) autoriseret arbejde...
Så her er jeg lidt uenig med koluda.


Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 21 apr 2011 22:18

Jeg har en emhætte magen til.
Du skal sætte skabet op først da emhætten hænger fast i siderne og ikke på bagvægen.


Den kan monteres på begge måder. Det kan ikke være den samme. Min hedder Thermex Slim S3 VP og her kan du se udsnit af en tegning af den. Bemærk reservedel nr. 530. Det er et kraftigt og justerbart vægbeslag til fastgørelse direkte i væggen:

Klokken er mange og jeg kan ikke se.
Eller har du skiftet billedet ?

Jacob
Skrevet af Koludabyg på 21 apr 2011 22:03

Angående emhætten så ja, hvis denne dåse er tilgængelig, må det gerne udføres med passende samlemuffer.

Er det OK at dåsen sidder på murstensvæggen, inde bag en lågefront der er skruet fast? Eller skal der monteres en låge der kan åbnes?

Det bliver en autoriseret elektriker der tilslutter den.
Skrevet af Jacob Antenne på 21 apr 2011 22:31
Eller har du skiftet billedet ?

Jeg har uploaded nummer to billede. Har du prøvet at opfriske (refresh) i din browser?
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 21 apr 2011 22:03 

Højden på bordpladen tilpases personens højde, dette gøres ved at hæve sænke soklen, har man højskabe sættes disse på soklen, og overkant højskab angiver højden på overkant overskabe.



Tak, skal selv igang med køkken og har diskuteret med kæresten hvad højde overskabene skal sidde i, men heldigvis har vi et par højskabe på tegningerne, også behøver vi ikke diskutere det mere
Hvad bliver jeres mål så fra bordplade til underkant af overskabe? Er blot nysgerrig
Skrevet af Koludabyg på 21 apr 2011 18:30
Den skal jo passe til underkant overskabe, længere er den ikke..

60-80 cm over bordpladen er normalt.

Efter at have kigget lidt på sagerne, synes jeg at det her lyder lidt vildt. Overskabene vil komme til at sidde højt oppe, faktisk 225 cm til overkant - hvis kravet til emhætte placering følges.

Regnestykke:
Overkant komfur/bordplade: 90 cm
Afstand til emhætte (krav): min. 65 cm
Overskab højde: 70 cm

Resultat: 225 cm til overkant på overskabe. Er det ikke lige rigeligt højt?

Det forklarer også hvorfor de fleste billeder jeg har set, af køkkener med udtræksemhætte, der sidder overskabene lavere end emhætten. Sådan cirka 10-15 cm lavere.
Det er sgu. da osse noget sludder at emhætten skal passe til underkant overskabe.
Emhætten skal jo sidde IMERLLEM de to overskabe - og i den højde der passer dig.
Jeg vil tro at du kan købe skabe eller kryderihylder med f.eks. 10 cm spring i højden, eller på anden måde fleksibelt. Således at at overkant krydderihylde og ditto overskab kommer til at passe sammen.

Kik på det materiale du har fra køkkenleverandøren.
Hmmmmmm.

Hvorfor dælen vil du have en udtræksemhætte hvis der ikke er noget skab over ?

En udtræksemhætte er hammerdyr.

Jeg har i mit lidt minimalistiske køkken i sommerhuset en udtræhsemhætte - men det er af pladshensyn - den sidder under krydderihylden.

Herhjemme har jeg en fritsiddende - fordi pladsen er til det - det ville jeg også vælge i dit tilfælde når du ikke har et skab over.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis