Anbefalet monteringshøjde af emhætte?

Hvilken højde synes i, at en udtræksemhætte skal monteres i?
Målt fra gulv til underkant af emhætten.

Lad os sige at brugerne er mellem 170-180cm høje.
Komfurets overkant er 90cm fra gulv.
Dybden på emhætten er 30cm (inde), 44cm (trukket helt ud).

Dette er sikkert meget individuelt, men jeg har brug for noget at læne mig op ad. Producentens sikkerhedsforskrifter siger minimum 65cm mellem komfur og emhætte for denne model. Men enhver kommentar er velkommen. I plejer jo at være ret fornuftige

Her et billede af modellen:

Hvilken højde synes i, at en udtræksemhætte skal... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jacob Antenne på 21 apr 2011 22:18

Hvis dåsen du snakker om er et lampe udtag må du godt selv tilslutte den. men hvis det er en "rigtig" dåse så er det på (papiret) autoriseret arbejde...
Så her er jeg lidt uenig med koluda.


Jamen, det behøver du slet ikke være, vi er helt enige om det ikke er LDS arbejde, hvis det er en samledåse de skal samles i.
Skrevet af Metrik på 21 apr 2011 23:48

Efter at have kigget lidt på sagerne, synes jeg at det her lyder lidt vildt. Overskabene vil komme til at sidde højt oppe, faktisk 225 cm til overkant - hvis kravet til emhætte placering følges.

Regnestykke:
Overkant komfur/bordplade: 90 cm
Afstand til emhætte (krav): min. 65 cm
Overskab højde: 70 cm

Resultat: 225 cm til overkant på overskabe. Er det ikke lige rigeligt højt?

Det forklarer også hvorfor de fleste billeder jeg har set, af køkkener med udtræksemhætte, der sidder overskabene lavere end emhætten. Sådan cirka 10-15 cm lavere.

Nu kan man også få høje og lave overskabe, og XL højskabe så det hele passer sammen.
ca. 225 til overkant overskabe har undertegnet også her.

Kommer jo også an på om  man har kogepladen er nedsænket de 10-15 cm som mange vælger i forbindelse med nyt køkken, for at få en bedre arbejdshøjde.

Der findes også som hpox skriver emhætteskabe som er 10-15 cm mindre højde, eller kan skæres til så emhætte kan indbygges længere oppe, kommer helt an på hvilken emhætte man montere, og om forkanten af denne fylder mere end selv lyslisten.
Skrevet af EISOE på 22 apr 2011 00:08

Hvorfor dælen vil du have en udtræksemhætte hvis der ikke er noget skab over ?

Herhjemme har jeg en fritsiddende - fordi pladsen er til det - det ville jeg også vælge i dit tilfælde når du ikke har et skab over.

Helt enig, hvis man alligevel ikke har overskab over emhætten, ville jeg da også vælge en frithængende emhætte / emfang, det er altså en pænere løsning.
Skrevet af EISOE på 22 apr 2011 00:08
Hvorfor dælen vil du have en udtræksemhætte hvis der ikke er noget skab over ?
Det er pænere. Ja, vi er sikkert forskellige. Kan jeg få det hele til at flugte med underkanten af overskabene, bliver emhætten stort set usynlig. Specielt hvis den får en låge foran, i samme model som skabene i øvrigt.

Om jeg så udnytter pladsen bagved til noget, må tiden vise.
Nu ved jeg ikke hvad for et køkken du har valgt, vi får et ikea køkken med sådan en emhætte her

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50152331

indbygget og skjult, man kan få et skab kun med emhætte eller med emhætte og en hylde over, skabet er lavere end de andre overskabe, så det passer med det sidder højere oppe på væggen end de andre så der er mere plads mellem kogeplade og emhætte..

Det krav til afstand fra komfur til emhætte ligner noget med gasblus under??

De fleste af de udtræksemhætter jeg har monteret, har kun en afstand til komfuret på ca 50 cm.

I den sidste ende kan afstanden være bestemt af at overskabenes overkant skal flugte med eventuelle højskabes overkant, og udtræksemhætten så flugter med underkant af underskabe, eller eventuelle lysrender (som nok ikke anvendes i moderne køkkener).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis