Ny 1. sal. på nuværende 1. planshus

Hej Alle LDSére

Jeg har et 1 planshus fra 1960 opført i gasbeton.

Der er eternittag på huset nu, med "flad" rejsning dvs. loftrum. Taget er det "originale", altså fra 1960 og er et helt alm. tag, ingen vinkler, eller lign. :-)

Huset er 8 x 15 meter.

Jeg har skrevet med kommunen-teknisk forvaltning og der er indtil videre ingen probs.

Jeg skal have en såkaldt limtræsbjælke lagt på min mur, for at det kan holde til 1.st- salen.

Jeg skal have en ekstra bærende bjælke op i stuen.

Der skal tegltag på, ellers har jeg ingen præferencer.

Spærpris er 33.000 kr.

Jeg er desuden den heldige ejer af et lækkert jumbo rullestillads 8 mtr. arbejdshøjde :-) 

Mit spørgsmål går nu på følgende.

1: Hva vil i skyde på det vil koste at lave i rene materialer?
 
ved godt at det variere efter materialevalg, men vil alligevel være taknemmlig for jeres indput.

På forhånd mange tak

Martin
Hej Alle LDSére Jeg har et 1 planshus fra 1960... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 04 apr 2011 22:55
Nå, der faldt 10-øren.
Men det er en nem løsning at at lave spærene med det stive "knæ". Derved kan hele tagkonstruktionen afstives udelukkende med kryds i trempel- og tagflade.

Ja, med 12" spærtræ og lasker af krydsfiner kan man lave utroligt stive samlinger af.

Skrevet af hpox på 04 apr 2011 22:55

Og hvis vi går et skridt videre så kan konstruktionen endda laves uden kipbjælke. Som en hvilken som helst idrætshal med limtræsrammer, blot i mindre format. Men det kræver dels at bjælkelaget udformes derefter. Måske bliver dimensionerne for store og dyre. Men med god plads til isolering.

Ja, det bliver en del dyrere i sidste ende, og Martin har jo et begrænset budget...

Men Moelven kan sagtens levere rammekonstuktioner som i lamelopbygget konstruktion kan stå uden kipdrager, også til alm. 1 plans huse, så er helt sikkert ikke uopnåeligt også i mindre dimensioner.
Skrevet af ktm på 04 apr 2011 23:12
Det ligner stuehusene på lidt ældre kombinerede værsteder/boliger, hvor mester havde et sløjt, oliefedtet kontor og ildelugtende retirader til folkene i bunden og så Privaten ovenpå!
Sådan noget laver man ikke som alm. bolig i pænere villakvarterer!

He he, var heldigvis også en skolebygning vi lavede nyt tag og ny 1.sal på, med lidt bedre plads og højere til loftet nu vi var igang.

Men sammenlignet med hvordan det så ud før, så blev det da en flot bygning efter den tur.

Billederne kan ses på nedenstående billede.

Tagrenovering af tophøj skolen ved sorø
Jo jo, men stil lige en lyseblå forhjulstrukket Taunus 12 M og en VW type 1 uden hjul på nogle bukke uden for, og så sæt en skæv fløjport i huset og nogle gamle dæk og rustne udstødningsrør, så har du det jeg tænker på!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hva' er det for noget snak ktm.
Nu bare ikke så fordomsfuld.
Den type tagkonstruktion kan jo gøres mere eller mindre elegant.
Og kan designmæssigt forvandle et 60-er hus til et moderne ditto.
Skrevet af ktm på 04 apr 2011 23:30
Jo jo, men stil lige en lyseblå forhjulstrukket Taunus 12 M og en VW type 1 uden hjul på nogle bukke uden for, og så sæt en skæv fløjport i huset og nogle gamle dæk og rustne udstødningsrør, så har du det jeg tænker på!!

He he, ja.... kan sagtens se det for mig... det er et velkendt syn.

Der mangler så bare en rigtig gammel campingvogn i baggrunden også, så er billedet perfekt...
Hej folk, nu faldt jeg lige over den her tråd som handlede om noget jeg selv har gået og overvejet. Inden for de nærmeste år skal vi selv have nyt tag på huset og har så tænkt på at lave det højere så vi kan udnytte loftrummet, huset er fra 1965 og taget er asbestholdig erternit.

Så faldt jeg over noget i lokalplanen jeg ikke helt forstår.

lokalplan 098.

7,3. Bygninger må ikke opføres med mere end een etage med udnyttet tagetage..

7,4. Som etage medregnes kælder, hvor loftet er mere end 1,25 m over det omkringliggende terræn, samt tagetage med større trimpelhøjde(skæring mellem ydermurs yderside og tagets overside) end 1 meter fra overside af gulv.

 
Hvad betyder det der trimpelhøjde?, den forstår jeg ikke?

Nu skrev koluda byg at det er muligt at lave skallen for 150.000 i materialer, men vhad vil det så koster hvis der skal håndværkere til at lave det?, altså kun skallen stadig.

Og det allervigtigste ktm.
Em Taunus 12 var og er IKKE forhjulstrukket.
Det skal læses faktisk helt som det står skrevet.
Hvis du ser Koludas billede af et trempelspær, det øverste.
En lodtet streg langs ydersiden af remmen. Hvor den skærer spæroversiden måler du ned til overside af bjælkelaget. Og der må max. være en meter.
Det er princippet.
I praksis vil du jo skulle måle til overside tagbeklædning og ned til overside af gulvbrædder.
Skrevet af hpox på 05 apr 2011 10:26
Og det allervigtigste ktm.
Em Taunus 12 var og er IKKE forhjulstrukket.


Joda!
Sådan en fandtes i midten af tresserne!
Den havde en V4-motor, som SAAB også senere købte og monterede i deres ellers 3-cylindrede 2-taktere.

Første Taunus jeg husker var den med globus i midten af kølerhjelmen.
(Jeg ved godt der var en før)
Næste var "Det flyvende tæppe" med halefinner.
Derefter kom modellen med det runde ponton-karrosseri. (Svær at beskrive)

OG så kom 12M'en med forhjulstræk.
Den kom endda senere i en facelifted version, inden man gik over til baghjulstrækket igen med Harry-modellen!

Hvad det så end har med ny 1. sal at gøre.... 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis