Udleder brændeovnen sodpartikler indendørs under normalt brug

Hej

Hvis man har en svanemærket brændeovn behøver man vel ikke at bekymre sig om sodpartikler indendørs vel? medmindre man selvfølgelig åbner lågen og røgen vælter ud. Det er vel kun i det øjeblik der udledes partikler ud i stuen.. Som udgangspunkt slipper der vel ikke partikler ud når lågen er lukket og man fyrer ordentligt op?? eller afgiver en brændeovn partikler uanset hvad??

Hilsen tellme
Hej Hvis man har en svanemærket brændeovn... Vis hele indlægget
79 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jbr på 23 mar 2011 21:00
.....
Har i dag haft besøg af skorstensfejeren, der kunne fortælle dette:

Svanemærket har intet med ovnens mere eller mindre miljørigtighed, i forbrændingssammenhæng, at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om ovnen er produceret i henhold til div. miljøforskrifter for produktion af den slags, samt om arbejdsforholdene for de mennesker der producerer ovnene er i orden.
Derimod er det prøvningsattesten der fortæller om brændeovnens miljørigtighed, når det drejer sig om udledning af div. partikler m.v.

Ja, så blev man så klog... det var jeg ikke klar over.

Kan du ikke få ham med kosten til at ringe til Miljøstyrelsen og Teknologisk Institut og vejlede dem, for de går også rundt og tror Svanemærket betyder noget i forhold til ovnens miljørigtighed i forbrændingssammenhæng.......
 
"En svanemærket brændeovn skal overholde skrappe grænser for luftforurening bl.a. med sundhedsskadelige partikler. Desuden skal den udnytte brændet meget effektivt; Der skal være oplysninger om korrekt fyring i instruktionsbogen, og endelig stilles der skrappe krav til de materialer, den er bygget af."

Jano59... jeg synes ikke jeg har skrevet, at en brændeovn der anvendes forkert sviner.
Det er jeg enig i, at den gør.

Jeg gør selv, hvad jeg kan for at fyre den af, på den rigtige måde.
Faktisk kontrollerer jeg gerne, også visuelt, i -15 graders frost, om der nu også kommer den rigtige "farve" røg ud af skorstenen. Netop fordi jeg ikke ønsker at svine mine naboer til.

Når der så kommer bombastiske udtalelser om ,hvilke miljøsvin brændeovnsejere er, så må jeg reagere.

Jeg er sikker på, at de ting du henviser til, er i tilfælde af urigtig brug af en brændeovn. Men det har, så vidt jeg kan se ikke en pind med ovnen at gøre, men udelukkende med de personer der betjener den.

Min påstand er stadig, at en rigtig anvendt brændeovn er en miljørigtig og CO2 neutral opvarmningsform.

I et forum som dette, hvor jeg ikke er moderator, lader jeg andre bestemme om det jeg skriver er for "angribende" , eller bare er en del at en ophedet debat.

Lars ON... du kan kontakte Skorstensfejer Ivan Iversen på 29 66 54 31, hvis du ønsker at høre lidt om Svanemærket.
Opgaven du stiller, synes jeg du selv skal løse

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Her til morgen, blev jeg af overkommandoen kommanderet til at rense ud i bunden af skorstenene.
I den der tager brændeovnens udgydelser, var der kommet i bedste fald en liter fin, grå aske, som fejeren rager ned. Det er mindst 2 års produktion og noget der svarer til afbrænding af 3 tons træbriketter.
Yderligere er skorstenen aldeles fri for glanssod eller andre belægninger. Jeg mærker aldrig nogen sinde dårlig lugt, selv under optænding, endsige ser røg, højst lidt hvid tåge i stille frost, så længe skorstenen ikke er varm.
Jeg mener ikke at jeg skal have sort samvittighed over det???

Jeg ville nok selv være lidt utilfreds med, hvis naboen brændte gamle bildæk osv af i sin brændeovn, men at skære alle over en kam som værende forbandede miljøsvin, fordi man bruger verdens ældste opvarmningsform, synes jeg nok er at skyde en kende over målet.
Netop denne generaliserende hetz mod alle, fremmer bestemt ikke det fornuftige i budskabet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 24 mar 2011 17:24
Jeg ville nok selv være lidt utilfreds med, hvis naboen brændte gamle bildæk osv af i sin brændeovn.
Nå, hvad skulle der nu være galt i det. Jo flere "giftigheder" vi kan lede ud i atmosfæren des bedre.

Det fremskynder den globale opvarmning, der jo kun kan gå for langsomt.

Hvis vi i Danmark vil have mulighed for eksotiske temperaturer og appelsintræer i haverne, så skal der fyres rigtig vildt med alskens uhumskheder, det være sig bildæk, malingrester og hvad man nu ellers kan finde på.
Det vil, på længere sigt, betyde en global forskydning af jordens klimazoner, hvilket leder mig frem til mottoet:
"Palmer og Papegøjer til Folket"

Nej, det er naturligvis bare gas... du er en miljørigtig brændeovnsejer... ktm... tak for det

P.S. Ismasserne smelter og det gør, at der er mulighed for at sejle over Holland og fiske!!

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

""Svanemærket har intet med ovnens mere eller mindre miljørigtighed, i forbrændingssammenhæng, at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om ovnen er produceret i henhold til div. miljøforskrifter for produktion af den slags, samt om arbejdsforholdene for de mennesker der producerer ovnene er i orden.
Derimod er det prøvningsattesten der fortæller om brændeovnens miljørigtighed, når det drejer sig om udledning af div. partikler m.v.""

der er nu flere forskelde ang partikler er kravet til svane mærkedeovne max det halve af gældene lov
sig evt til skorstens fejeren at følgene kan læses på www.ecolabel.dk
""Svanen stiller dobbelt så skrappe krav
Røgen fra en brændeovn indeholder tjæreforbindelser, sodpartikler, flygtige kulbrinter og kulilte. Altså et sundhedsskadeligt udslip, der kan forårsage hjertekarsygdomme, luftvejssygdomme, allergi og kræft. Og det kan et miljømærke ikke lave om på.

- Alligevel er der al mulig god grund til at kigge efter Svanemærket, hvis man står over for at skulle købe ny brændeovn, siger Thomas Christensen, projektleder i Miljømærkning Danmark, og fortsætter:

- Svanen har altid stillet skrappe krav til udledningen af partikler. En Svanemærket brændeovn må højst udlede 5 gram partikler pr. kg træ. En ovn med Svanen skal altså leve op til dobbelt så skrappe krav, som der står i den nye lov.

Thomas Christensen oplyser, at kriterierne for svanemærkede brændeovne til efteråret skal revideres. Her vil man bl.a. vurdere, om kravet til udledning af emissioner skal strammes yderligere.

Ifølge beregninger fra Danmarks Miljøundersøgelser betyder de nye regler, at
partikelforureningen fra brændeovne og -kedler vil være 25 % lavere i 2020 end uden de nye krav.


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Skrevet af jbr på 24 mar 2011 16:35

Lars ON... du kan kontakte Skorstensfejer Ivan Iversen på 29 66 54 31, hvis du ønsker at høre lidt om Svanemærket.
Opgaven du stiller, synes jeg du selv skal løse

Jeg ser mit forsøg på at ironisere over om skorstensfejeren eller Miljøstyrelsen/Teknologisk Institut er den største autoritet på området om hvad svanemærket betyder slog fejl.

Jeg håber det er OK med Ivan, at du har lagt hans navn og telefon ud her.
@jacobbb
Flot kvalitet i dit indlæg der, Rart med lidt konkret fakta!
En lille men grim tilføjelse til udledningen, er desværre også dioxiner.

Jeg forstår godt at mængden af forurening i udledningen afhænger meget af hvordan der fyres, men der er flere faktorer som gør at jeg tror det aldrig blive i orden samlet set. Så jeg mener man må lovgive/"afgifte"/forbyde sig ud af problemerne, det går så ud over de få, men vil gavne og glæde de fleste.

Helt subjektivt tror jeg at det er en helt forsvindende lille promille som orker at fyre korrekt så udledningen er mindst mulig.
Bedømt ud fra mit lokal område (Tårnby, Amager) og andre nabolag jeg kommer igennem, og ikke mindst når jeg kigger på hvor bevidstløst uansvarlige mennesker opfører sig generelt vedr. nærmiljøer og naturen.
Bare tag alt det lort folk smider ud af bilerne når de er ude og kører eller når de ikke orker at kører deres skrald til rette sted, så smider de det hvor som helst de ikke bliver opdaget. Ja jeg er nok lidt negativ, da det er svært at se lyspunkterne.

Vi er blevet for alt alt alt mange som bor meget tæt og de andre opvarmnings former er voldsomt afgiftsbelagte så det er blevet endnu mere populært at bruge brændeovnen og derfor bliver det ikke bedre før der ændres et eller andet sted. :-|

I am so full of it.....

Ja selvfølgelig! - hvad ellers fristes man til at spørge? -Hvis man skal til at ændre et komma i afgiftslovgivningen koster det kassen endnu mere end det allerede gør - så selvfølgelig vælger folk det de må under gældende lovgivning - med frygt for at gentage mig selv synes jeg stadig du skal rette henvendelse til din kommune og dit folketingsmedlem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Uha... der er mange ting at kommentere på.

Først og fremmest, må det være i Skorstensfejer Ivans interesse, at få positiv omtale. Man kan jo i øvrigt finde hans nummer andre stederNogensinde hørt om Krak, m.v.?

Thomas Christensens navn fremgår flere steder... tja, gør det han til ekspert?... jeg tvivler. Og det vil jeg da gerne begrunde...

Det er jo fløjtende ligegyldigt, hvor mange Svane- eller andre miljø mærkater der klistres på en given brændeovn.
Jeg vil da gerne påtage mig, at fyre i en hvilken  som helst brændeovn, så der fyger giftigheder og partikler som aldrig tidligere set ud i atmosfæren... uanset det ene eller det andet miljømærke!
Det er da sund logik, at ligegyldigt, hvordan en brændeovn er konstrueret/bygget, kommer det da naturligvis an på, hvordan og med hvilket brændsel der fyres... om den er miljørigtig eller ej.
Det kan et fint og miljørigtigt Svanemærke, desværre ikke lave om på. Og det kan Hr. Thomas "Ekspert" Christensen, heller ikke... desværre

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af Jano59 på 24 mar 2011 19:31
Bare tag alt det lort folk smider ud af bilerne når de er ude og kører eller når de ikke orker at kører deres skrald til rette sted, så smider de det hvor som helst de ikke bliver opdaget.
Det er rigtigt nok... jeg har engang set en, der satte sin svigermor af ved et busstoppested

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også