Udleder brændeovnen sodpartikler indendørs under normalt brug

Hej

Hvis man har en svanemærket brændeovn behøver man vel ikke at bekymre sig om sodpartikler indendørs vel? medmindre man selvfølgelig åbner lågen og røgen vælter ud. Det er vel kun i det øjeblik der udledes partikler ud i stuen.. Som udgangspunkt slipper der vel ikke partikler ud når lågen er lukket og man fyrer ordentligt op?? eller afgiver en brændeovn partikler uanset hvad??

Hilsen tellme
Hej Hvis man har en svanemærket brændeovn... Vis hele indlægget
79 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jano59... du ævler og snakker udenom... kom nu til sagen, spørgsmålet er forholdsvis enkelt. Og det bør svaret også være!

Kører du diesel, og sviner naturen og mennesker til, eller ej?

Da du nu har undgået at svare på spørgsmålet 2 gange, tillader jeg mig at konstatere, at du kører diesel, og dermed bidrager væsentligt til at forurene og forpeste luften unødvendigt, for dine børn og andre medmennesker.

Så jeg synes du skulle feje for egen dør, inden du kaster dig over ansvarlige brændeovnejere.
Men gudfader hvor er det typisk og egoistisk... jeg alene vide... jeg må godt... men de andre, hvad helvede bilder de sig ind.

Jeg mener du skal pakke sammen... og passe dig selv

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

@Jbr, du er fuld af lort....

Ps. Vi kører en toyota 1.6, ikke fordi vi er specielt hellige eller det modsatte, cykler langt flere KM end jeg kører bil.

Men du er defaced, og ved nu du ikke har ret.

I am so full of it.....

Bølgerne går vist lidt højt her!

Brændeovne er såmen en hyggelig og CO2-neutral opvarmningsform, men ikke desto mindre er det et problem at en stor del af befolkningen desværre har store problemer med at fyre korrekt og derfor er brændeovne desværre årsag til store miljøgener. Den største årsag tror jeg skal findes i at folk ikke tilfører tilstrækkeligt med luft til forbrændingen og fejlagtigt tror de kan spare på brændet ved at kvæle ilden og trække forbrændingen ud. En korrekt fyret ovn ryger ikke - røggasserne forbrændes netop og er derfor ikke til gene for omgivelserne.

Danmarks Miljøundersøgelser har lavet undersøgelser om emnet, du spørger til og kommer frem til at der vil være et forøget antal partikler inden døre, særligt når der fyres op, men at partikelkoncentrationen efterfølgende fortager sig. Undersøgelsens forfattere mener det skyldes luftudskiftning. Den ligger her: http://130.226.56.153/rispubl/NEI/nei-dk-4858.pdf

Mon ikke man kan minimere de indendørs problemer ved at bruge rent og tørt brænde, bruge mindre stykker brænde, så man hurtigt opnår en høj temperatur, tilføre rigeligt med luft og vente med at åbne ovnen og indfyre nyt brændsel til der kun er gløder i bunden af ovnen.

JBR: Ved ikke hvilken ovn, du har, men i min og i de fleste nyere ovne er der to typer lufttilførsel: Primær og sekundær.
Den primære sker nedefra og den sekundære sker i ovnens øvre del. I de fleste nyere ovne lukker man primærluften (nede), når man har opnået en god forbrænding efter optænding og ny indfyring, mens sekundærluften (oppe) forbliver åben under "almindelig" drift og kan justeres løbende, men først lukkes helt, når der kun er gløder tilbage. Forstår derfor ikke din kommentar.

VH
Jeg kan kun glæde mig over at nogen forsøger at fyre den ordenligt af ;-)

I am so full of it.....

Men det er bare så mega vigtigt at ALLE forstår det er nr.1 i lokal forurenings når vi taler om opvarmning.

Ellers render alle stadig rundt og tror det samme som JBR.

I am so full of it.....

Annonce
snedkerlim du skriver:

Danmarks Miljøundersøgelser har lavet undersøgelser om emnet, du spørger til og kommer frem til at der vil være et forøget antal partikler inden døre, særligt når der fyres op, men at partikelkoncentrationen efterfølgende fortager sig. Undersøgelsens forfattere mener det skyldes luftudskiftning.

Jeg forstår ikke helt hvordan der bliver udledt partikler indendørs særligt når der fyres op men der bliver jo kun suget luft ind i ovnen og så tilføjes brændkammeret, og dernæst ryger med op i skorstenen som del af forbrændingsprocessen. Det er vel først i det øjeblik man åbner for lågen der kan udledes partikler da ovnen som udgangspunkt jo er et lukket system.

Vil du aller andre uddybe denne udledning nærmere......
Skrevet af Jano59 på 23 mar 2011 00:02
Men det er bare så mega vigtigt at ALLE forstår det er nr.1 i lokal forurenings når vi taler om opvarmning.

Ellers render alle stadig rundt og tror det samme som JBR.

Yes, og derfor skal vi have noget a-kraft så vi undgår al den CO2 og partikelforurening fra varme- og elproduktionen ved afbrændig af fossile stoffer m.v.  
Jano59... du er udenfor pædagogisk rækkevidde... gider ikke spilde mere tid på denne sag.

En brændeovn som bruges efter de for ovnen oplyste forskrifter, med det rigtige brændsel, er ikke et miljø-problem. (Besvarer også andre indlæg).
Fyr bare løs, kære Jano59, dine ukvemseder taler jo netop for, at det er spild af tid at beskæftige sig med "religiøse fanatikere" som dig.

Ha´ en fortsat god aften...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af snedkerlim på 22 mar 2011 23:03

JBR: Ved ikke hvilken ovn, du har, men i min og i de fleste nyere ovne er der to typer lufttilførsel: Primær og sekundær.
Den primære sker nedefra og den sekundære sker i ovnens øvre del. I de fleste nyere ovne lukker man primærluften (nede), når man har opnået en god forbrænding efter optænding og ny indfyring, mens sekundærluften (oppe) forbliver åben under "almindelig" drift og kan justeres løbende, men først lukkes helt, når der kun er gløder tilbage. Forstår derfor ikke din kommentar. 
Du har fuldstændig ret. Min oplevelse er, at der sker en mere miljørigtig forbrænding i min ovn, hvis den primære lufttilførsel er den der styrer forbrændingen. Har iøvrigt talt med skorstensfejeren om dette, fordi jeg fra starten af gjorde som du skriver.
Jeg mente nemlig også at det var god latin.
Men det betød løbesod og uren forbrænding. Skorstensfejeren fortalte, at det ikke er alle ovne der opfører sig ens på dette område... se f.eks. dette link:

http://www.mst.dk/Borger/luft/Braen...t_luft.htm

Nu har vi så en ovn der brænder træet på den rigtige måde.
Mange af de lugtgener og partikelforurenende ovne, man kan opleve, opstår fordi ovnen ikke tilføres nok luft. Forbrændingen bliver derfor ikke optimal, hvilket frigiver bl.a. disse partikler. 
Det man kender som at skrue ned for lufttilførslen og "fyre natten over", er reelt det der skaber brændeovnes dårlige ry. Det giver virkelig en dårlig forbrænding, med unødvendig forurening til følge.

For at komme tilbage til trådstarterens spørgsmål...
Har i dag haft besøg af skorstensfejeren, der kunne fortælle dette:

Svanemærket har intet med ovnens mere eller mindre miljørigtighed, i forbrændingssammenhæng, at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om ovnen er produceret i henhold til div. miljøforskrifter for produktion af den slags, samt om arbejdsforholdene for de mennesker der producerer ovnene er i orden.
Derimod er det prøvningsattesten der fortæller om brændeovnens miljørigtighed, når det drejer sig om udledning af div. partikler m.v.

Ja, så blev man så klog... det var jeg ikke klar over.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 23 mar 2011 20:50
Jano59... du er udenfor pædagogisk rækkevidde... gider ikke spilde mere tid på denne sag.

En brændeovn som bruges efter de for ovnen oplyste forskrifter, med det rigtige brændsel, er ikke et miljø-problem. (Besvarer også andre indlæg).
Fyr bare løs, kære Jano59, dine ukvemseder taler jo netop for, at det er spild af tid at beskæftige sig med "religiøse fanatikere" som dig.

Ha´ en fortsat god aften...
@JBR, du står som moderator for et andet fora, burde du ikke opføre dig lidt bedre i debatter og ikke angribe folk på den måde som du gør her (læs evt. hvad du selv skriver fra toppen af og ned)???
Du kastede den første sten og på trods af jeg ikke tog dette op, forsatte du så senere med at beskylde mig for at køre med diesel og andet irrelevant pis.

Du og andre tror stadig det på nogen måde kan være miljø rigtigt og på nogen måde rent på trods af videnskabelige fakta fra bla. miljøministeriet, jeg linkede disse specielt til dig, dette ignorere du helt.
Du skrev.  "Brændeovne sviner ikke mere end andre opvarmningsformer"
Jeg beviste for dig at eksperterne mener noget HELT andet nemlig at:
OPVARMINGS-FORMEN BRÆNDEOVN ER DANMARKS STØRSTE FORURENER PÅ SIT OMRÅDE!

Jeg "brænder" helt klart for at sprede ovenstående budskab, at du kalder det en religiøs holdning forstår jeg helt og takker for tiltroen.

Ja, jeg bander og svoler en del det har jeg altid gjort
At du ikke vil forsætte debatten med mig er helt OK, det forstår jeg alt for godt  jeg er jo religiøs eller ville jeg bare sikre mig at du ikke render rundt og har misopfattet det med at brændeovne ikke sviner mere end andre opvarmningsformer..........

Hvis bare vores verden var sådan indrettet som i OBS indslag på TV hvor folk som sviner for det lige tilbage..... Desværre fyrer LANGT de fleste ikke korrekt.
Håber virkelig at flere vil tage det seriøst og tænke sig om når de fyrer op i brændeovnen.
Respekt til jer som virkelig ved hvordan man bruger sin ovn korrekt!

G'aften i lige måde.


I am so full of it.....

Der er yderligere 59 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også