Udleder brændeovnen sodpartikler indendørs under normalt brug

Hej

Hvis man har en svanemærket brændeovn behøver man vel ikke at bekymre sig om sodpartikler indendørs vel? medmindre man selvfølgelig åbner lågen og røgen vælter ud. Det er vel kun i det øjeblik der udledes partikler ud i stuen.. Som udgangspunkt slipper der vel ikke partikler ud når lågen er lukket og man fyrer ordentligt op?? eller afgiver en brændeovn partikler uanset hvad??

Hilsen tellme
Hej Hvis man har en svanemærket brændeovn... Vis hele indlægget
79 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH 
Det skam helt i orden at gentage sig selv!
Især når man føler budskabet ikke helt overbragt, måske derfor jeg også gentager mig herinde...  :-)

Mener det er absolut håbløst at henvende sig til politikerne, de lytter kun til opinions undersøgelser og tænker i antallet af stemmer i sagens natur måske, men det er ikke en mulighed jeg har tænkt mig at bruge kræfter på!
Men med små ringe i vandet at sprede fakta, det syntes jeg er værd at satse på og tror det virker på den lange sigt.





"
Alt med måde. Vi sagtens beholde hyggen fra bål og brændeovne. Engang var levende lys en nødvendighed, idag er det bare et hyggeligt indslag de fleste benytter lejlighedsvis. Belysning klares idag på anden vis, fordi der er ingen der ønsker forureningen, risikoen for brand eller andre besværligheder gjort permanent. Sådan burde det også være med brændeovne.

Hvis du tænder et rent bål eller benytter din brændeovn i et mindre omfang for velværets skyld er det fint. Problemet opstår når brændeovnen bliver den primære varmekilde til en hel parcel og pengepungen derved sætter moralen og samfundssindet ud af drift. Det på den måde man ender som en stakkel der mere eller mindre vedholdende betvivler giftigheden i stoffer fra det beskidte dusin, kemikalieindholdet i europaller, kloridforbindelser i organiske materialer, alle kritiske rapporter der tydeliggør forueningsproblemet fra dårlige forbrændinger osv.
"



Hver gang du får et solidt argument, så hiver du en joke frem og ser til den anden side, hvis du sejler lige så godt som du opsamler fakta og debattere, så syntes jeg du skulle tage og sejle en laaaang tur  RIP. 



I am so full of it.....

Thomas Christensen fra Miljømærkning og han kender derfor kravne expert eller ej

udledningen af partikler fra en svane mærked ovn er derfor max halvdelen af minste kravet til ovne godkendt efter brændeovns bekendtgørelsen under testforhold

nu brænder jeg selv 12-15 rummeter løv i brændeovnen og 6-8 tons træpiller om året med god samvitighed

tanken om det sku være hoved årsagen til partikkel svineri i dk er ikke rigtig noget der sætter tanker i gang helt sikkert fordi jeg ikke er generet af det og der er ikke naboer til at iretere mig

har venner i et vila kvarter og må nok tilstå at der kan det lugtes og ses af og til og kan godt se problemet men det må man jo så ordne som man gør inde i byen , lige som man ordner hække der ikke bliver klippet til tiden, tegltage der skinner, mælkebøtter igræsplænen  osv osv,,


jacob faglært svejser IWP

[email protected]



Alt med måde. Vi sagtens beholde hyggen fra bål og brændeovne. Engang var levende lys en nødvendighed, idag er det bare et hyggeligt indslag de fleste benytter lejlighedsvis. Belysning klares idag på anden vis, fordi der er ingen der ønsker forureningen, risikoen for brand eller andre besværligheder gjort permanent. Sådan burde det også være med brændeovne.

Hvis du tænder et rent bål eller benytter din brændeovn i et mindre omfang for velværets skyld er det fint. Problemet opstår når brændeovnen bliver den primære varmekilde til en hel parcel og pengepungen derved sætter moralen og samfundssindet ud af drift. Det på den måde man ender som en stakkel der mere eller mindre vedholdende betvivler giftigheden i stoffer fra det beskidte dusin, kemikalieindholdet i europaller, kloridforbindelser i organiske materialer, alle kritiske rapporter der tydeliggør forueningsproblemet fra dårlige forbrændinger osv.




der vist ingen tvil om det om det forurener luften omkring os, spørgsmålet er bare  hvad vi så gør

debatøren fra ing bor nok i et plastik pose hus, og med bus eller tog kørende forbi hver 5 min, så er det nok nemmere at udvise samfundssind ,men samme debatør syntes sikkert det er smadder hyggeligt at se mit gamle skæve stråtækte "idyl" når han er på cykkeltur i det sydfynske med kone og de af samfundet anbefalede 1,8 børn
og sikket er det at med de priser der er pt og sandsyenlig vis fremover på olie/gas/el er træ som brændsel en vinder,


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Jeps, der var så rygrads refleksen igen. Det må sgu være urinstinktet der gør at al fornuft forsvinder og det er de andre som er dumme eller fejler noget. Eller endnu værre de svin hyler fanme ikke i kor, ned med dem i en fart.... vi skulle nødigt få øje på os selv jo ;-)

For mig er det helt i orden at man afbrænder træ på en ordenlig måde og hvor der er plads til at svineriet fortyndes til noget nær ingenting. Men når det sker som nu i tæt befolkede områder og den såkaldte "usynlige dræber" ligefrem kan smages og føles på huden, ja så er vi sgu gået for langt i vores personlige frihedstrang og egoisme for at sparer for min smag.

Som du selv skriver er det prisen som driver værket og dermed bekræfter mig i at det er på prisen man bør sætte ind, de "renere" opvarmningsformer skal gøres billegere end de beskidte som skal gøre dyrere. Som det næsten er alle steder... Follow the money!
Det er et sprog som især de ignorente mennesker forstår klart og tydeligt.


I am so full of it.....

rygradsrefleks eller bare en lille smule skepsis

de raporter der er lavet har ikke særlig stor omfang og den mest brugte i medierne er begået af det økoligiske råd konkluderer at der er 200 der dør fortidligt om året pga brænde ovne

skepsisen kommer ind i billeded når en privat forening som det økoligske råd der bla er sponsoreret af dansk energi (DONG) er den der er menings danner og kiosk basker

andre raporter fra europa viser andre resultater bla tyske som nærmest frikender brændeovne i at have medvirket til en støre sundheds belastning

set med samfundssamvitigheds briller er det svært for mig at se rimeligheden i at dreje armen om på 500000-600000 træbrænderer på et grundlag der ikke er ordentlig belyst

efter brændeovnsbekendtgørelsen er kommet til bliver udslippet jo også nedsat pr brændeovn over årende så noget sker der

om det på papiret er et lille eller meget lille problem er sælfølgelig lige meget hvis man er generet af røg i nærområdet men
har man et problem med det er der jo de sædvanlige kanaler

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce

Som tidligere nævnt... kære Jano59, mener jeg, at du er udenfor rækkevidde.
Når man fremturer med holdninger, i retning af "jeg alene vide", og i øvrigt ikke er modtagelig for sund fornuft, så er man faldet ud over kanten. En klog mand sagde engang, at når alle andre ligner idioter, så bør man se lidt på sig selv. Måske skulle du lige kaste et blik i spejlet.

Af denne her kan man lære, at der sagtens kan være flere meninger om samme sag:
http://www.statensnet.dk/pligtarkiv...4&iarkiv=1

Om den er Svanemærket eller ej, betyder ikke noget, hvis der fyres forkert i den.
Så vil den under alle omstændigheder svine miljøet til.
Måske nok mindre end en ikke Svanemærket ovn, men stadig svine.

Som det fremgår af denne tråd, er der rigtig mange miljøbevidste brændeovnsejere, der fint kan finde ud af at bruge deres ovne rigtigt, uden at de ønsker at blive verbalt svinet til af typer som dig.

At komme med en frisk bemærkning i en overophedet debat, viser overskud

Koncentrer dig venligst om noget du har forstand på, og bland dig laaangt uden om min sejlads.
Selvom det da ikke skulle undre mig, at du også på dette område er klogere end alle andre

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 23 mar 2011 21:00 

.... Skorstensfejeren fortalte, at det ikke er alle ovne der opfører sig ens på dette område... se f.eks. dette link:

http://www.mst.dk/Borger/luft/Braen...t_luft.htm


Kan du ikke lige tjekke ved skorstensfejeren om DS mærket, som referet til ovenstående link, i virkeligheden (ligesom Svanemærket) kun har noget at gøre med de materialer ovnen er lavet af og "intet har med ovnens mere eller mindre miljørigtighed, i forbrændingssammenhæng, at gøre".

Du har ret Lars.... jeg tror jeg i den sammenhæng er blevet bundet en historie på ærmet. Den tager jeg lige med skorstensfejeren, næste gang han kommer forbi

Her er i øvrigt lige en "Pressemeddelelse" fra den anden side af sagen:

http://www.hyrdinden.dk/Paastande_o...5B1%5D.pdf

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det Økologiske Råd er IKKE et videnskabeligt baseret, offentlig funderet råd, men en total privat interesseorganisation bestående af en samling venstresnoede overgemte hippietyper.
Det var dem, der lancerede ideen om at lægge en afgift på 8000 kr. på alle brændeovne, og har fundet på de 200 dødsfald om året.
Hvor mange dræbes af passiv rygning om året?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også