Tagbrædder: rupløjede og glat side

Hej

Jeg er blevet i tvivl om, hvilken side af de rugløjede tagbrædder, som skal vende op ad. På brædderne er der en helt glat side og den anden er ru. Tagrummet kan ikke udnyttes, idet der er alt for lavt til loftet. Tagkonstruktionen er fast undertag som afsluttes med tegl.

Er det den glatte side, som skal beklædes med tagpap  ?

Selvbyggeren

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke tagpappen vil hænge bedre fast i den ru side  ellers kunne brædtet jo lige så godt være glathøvlet på begge sider.
Uanset hvad, så skal den ru side vende opad.

mvh jens
Det skal den nemlig.
Og nu kan jeg huske hvorfor de brædder kaldes  "rupløjede"
Fordi i de gode gamle dage var de nemlig ikke høvlede no'en steder, men kun pløjede.
Og ikke med en plov, men på en 2-sidet fræsemaskine.
Og de var endda profileret på en sådan måde at den rigtige side, nemlig marv eller kernesiden, altid vendte opad. Hvis man altså bare vendte det første bræt rigtigt.

Og således oplyst gider vi ikke at høre mere om de brædder.

Derimod kan det godt undre undertegnede at man ikke bare bruger plader med not og fer hele vejen rundt. Monteres med flyvstød, med et paplag på oversiden og fugning i samlingerne. 
Simpelt og enkelt.
Tak for svarene. Det kunne godt tyde på, at jeg altså burde have vendt den ru side op ad. Nu bliver det altså den glatte side som bliver beklædt med PF 2300 SBS undertagsmembran. Jeg har ikke arbejdet med sådan noget før, men omtalte undertagsmembran skulle altså være selvklæbende om mon ikke at det klæbende får bedre fat i en helt plan flade ?

Rent træmæssigt kan det så ikke være ligegyldigt, hvilken side af brædderne, som vender ind i tagrummet, som alligevel ikke kan/skal udnyttes ?

Selvbyggeren

Annonce
Tak for svarene. Det kunne godt tyde på, at jeg altså burde have vendt den ru side op ad. Nu bliver det altså den glatte side som bliver beklædt med PF 2300 SBS undertagsmembran. Jeg har ikke arbejdet med sådan noget før, men omtalte undertagsmembran skulle altså være selvklæbende om mon ikke at det klæbende får bedre fat i en helt plan flade ?

Rent træmæssigt kan det så ikke være ligegyldigt, hvilken side af brædderne, som vender ind i tagrummet, som alligevel ikke kan/skal udnyttes ?

Selvbyggeren

PF 2300 SBS undertagsmembran, er vel kun selvklæbende i overlæget?
Og skal ellers sømmes fast, og ovenikøbet ganske meget, hvis der ikke skal rive sig løst, hvis der ikke lægges tag, ret hurtig.

Du kan nok ikke skrive dig ud af, du har vendt bræderne forkert

mvh jens
Hej Jens

Ja, de tyder på, at jeg har vendt brædderne forkert. Jeg mangler fortsat at beklæde galvvalmene og hele den ene side samt den fritliggende garage. Spørgsmålet er nu om jeg bør vende resten med den ru side op. På garagen er det helt ok, men ellers bryder jeg mig ikke om helheden ser forskellig ud. Jeg er klar over, at det kun er inde i et uudnyttet tagrum.

Jeg kan stadig ikke helt gennemskue om det rent funktionelt har den store betydning, hvordan brædderne vender. Hvad mener du ?

Selvbyggeren

Tagpladerne er jo også ret glatte, så jeg tror ikke det betyder noget.

mvh jens
Det er slet ikke ligegyldigt om du vender marvsiden op eller ned.Brædderne vil altid runde mod barksiden i tilfælde af fugt.Når du vender barksiden nedad vil de runde så du ikke får skarpe kanter opad. 

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis