Tagbrædder: rupløjede og glat side

Hej

Jeg er blevet i tvivl om, hvilken side af de rugløjede tagbrædder, som skal vende op ad. På brædderne er der en helt glat side og den anden er ru. Tagrummet kan ikke udnyttes, idet der er alt for lavt til loftet. Tagkonstruktionen er fast undertag som afsluttes med tegl.

Er det den glatte side, som skal beklædes med tagpap  ?

Selvbyggeren

Hej Jeg er blevet i tvivl om, hvilken side af de... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Jeg er nu blevet så klog, at jeg kan forstå, at ringene i brædderne skal vende op ad eller smile som nogen også kalder det. Alle brædderne i stakken har den høvlede/glatte side op ad, men jeg synes, at det ser noget tilfældigt ud, hvordan ringene vender.

Jeg har vedhæftet et par billeder, som viser hvad jeg mener.


Selvbyggeren

Det er godt set Selvbyggermanden.
Og Leif er forkert på den.
De rupløjede brædder du har købt er nemlig  vendt og høvlet fuldstændigt til tilfældigt. De er uberørt af menneskehånd. I modsætning til de gode gamle dage hvor man ofte sorterede brædderne manuelt idet man proppede dem i fræsemaskinen.
Her i  d. H. å. 2011 er det kun brædder som efter monteringen fremstår synlige, f.eks. gulvbrædder, som vendes/orienteres så den rigtige side vender opad.
Og det gøres så vidt jeg ved, i mange tilfælde med optisk udstyr.

I dit tilfælde er det henrivende betydningsløst hvor du vender den ru side henad.
Bare få de brædder sømmet fast på dit tag.  :o)

Hej hpox.
Vi er ikke enige.Brædderne skal altid vende med barksiden nedaf for at undgå de bøjer opad i siderne.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Kun hvis det kan lade sig gøre.
Du kan jo se på billedet af bræddestakken at brædderne er høvlet og profileret tilfældigt.
Vil du måske vende brædderne så kernesiden vender opad, uanset om det er den ru eller glatte side der tilfældigvis kommer opad?
Nej vel.
Og det kan heller ikke lade sig gøre eftersom fer/not ikke er placeret symetriskt i forhold til bræddetykkelsen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis