Gode tagråd efterlyses

Hej

Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det originale. Det har været af i 1994 for at lægge undertag, hvorefter teglene er genbrugt.

Pt. giver taget anledning til følgende problemer:

- Iflg. tilstandsrapport er undertag ikke ført korrekt til tagrende
- Alle udhængsspær er rådne pga. manglende afslutning på sternbrædder
- Mørtel på rygningssten er porøst og smuldrer
- Utæthed ved inddækning ved skorsten
- Træk ved gulv på 1. sal. Overfladetemperatur på gulv målt til 8 grader her i vinterperioden (formentlig ingen vindplader)

Herunder lidt billeder af taget:



Det er klart, at fejlene skal udbedres. Spørgsmålet er bare om taget er tjenligt til udskiftning, eller vi skal gå efter de enkelte fejl. Jeg vil rigtig gerne lægge et nyt tag, men budgettet er stramt. Max. 40k i materialer.

Såfremt taget skal skiftes er jeg fast besluttet på et fast undertag af Huntonit-typen. Mht. tagstenene vil tegl selvfølgelig være førstevalg, men tvivler på, at der er plads økonomisk.

Hvad ville I gøre? Jeg vil anslå tagarealet til at være ca. 180 m2 med 2 skotrender, et veluxvindue og en skorsten. Alt vil blive lavet som selvbyg.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
65 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At ligge et tag er et forholdsvist stort og kompliceret projekt som kræver noget meget specifik viden om metoder og materiale valg, og hvor konsekvenserne ved at gøre det forkert kan være rigtigt alvorlige, omvendt hvis hænderne er rigtigt godt skruet på så er det vel ikke umuligt

Der var en rigtigt god artikel i Gør Det Selv bladet for nogle måneder siden hvor processen blev beskrevet i detaljer, så en evt. anbefaling kunne lyde på at downloade den artikel: http://goerdetselv.dk/tag/tag-til-de-naeste-100-ar

Jeg vil ikke afvise at jeg selv kunne finde på at kaste mig ud i det som lav det selv projekt, men hvis jeg gjorde så ville jeg gøre et stort nummer ud af at lave alting 100% korrekt, dvs. at jeg ikke ville skære nogen hjørner pga økonomi og jeg ville sørge for at få sat et ordentligt stillads mm ligesom jeg nok ville vælge at tage en murer til skorstenen

I forhold til dit hus design så har jeg svært ved at se en anden løsning en rød tegl.. men det er vel nok smag og behag

De problemer du beskriver, det er svært at pege på et nemt fix f.eks. undertaget som ikke er udført korrekt.. den er dælme svær, men omvendt dine rygningssten og utætheden ved skorstenen samt noget af træværket de ting kan udbedres uden de store problemer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af frw på 14 mar 2011 22:43
At ligge et tag er et forholdsvist stort og kompliceret projekt som kræver noget meget specifik viden om metoder og materiale valg, og hvor konsekvenserne ved at gøre det forkert kan være rigtigt alvorlige, omvendt hvis hænderne er rigtigt godt skruet på så er det vel ikke umuligt

Vi har en tømrer i familien, som har givet tilsagn om, at give en hånd med. Personligt er jeg alm. gds'er, som undersøger tingene grundigt, inden jeg kaster mig ud i noget.

Der var en rigtigt god artikel i Gør Det Selv bladet for nogle måneder siden hvor processen blev beskrevet i detaljer, så en evt. anbefaling kunne lyde på at downloade den artikel: http://goerdetselv.dk/tag/tag-til-de-naeste-100-ar

Jeg holder Gør Det Selv og har studeret Renés arbejde gentagne gange. Det er et stort arbejde, men det ser ikke umuligt ud

Jeg vil ikke afvise at jeg selv kunne finde på at kaste mig ud i det som lav det selv projekt, men hvis jeg gjorde så ville jeg gøre et stort nummer ud af at lave alting 100% korrekt, dvs. at jeg ikke ville skære nogen hjørner pga økonomi og jeg ville sørge for at få sat et ordentligt stillads mm ligesom jeg nok ville vælge at tage en murer til skorstenen

Nogle gange må man bare acceptere, at økonomien kun er til den næstbedste løsning. Vi er nød til at gøre noget ved de kritiske ting inden de udvikler sig yderligere og det skal selvfølgelig laves rigtigt.

I forhold til dit hus design så har jeg svært ved at se en anden løsning en rød tegl.. men det er vel nok smag og behag

Tja. Vi har snakket lidt om tegl i en skifferfarve også.

De problemer du beskriver, det er svært at pege på et nemt fix f.eks. undertaget som ikke er udført korrekt.. den er dælme svær, men omvendt dine rygningssten og utætheden ved skorstenen samt noget af træværket de ting kan udbedres uden de store problemer

Rygningen skal i hvert fald mures om, udhængsspærene skal skiftes og inddækningen ved skorstenen repareres. Mht. undertaget så er jeg nok som minimum nød til at løfte de nederste rækker tegl og tjekke hvordan undertaget er ført til tagrenden.


Det gyldne spørgsmål er jo bare om det kan betale sig for et tag af den alder og det udseende...

Mvh. Jakob Jørgensen
Dit tag mangler vedligeholdelse.
Simpelt hen.
Umiddelbart ser tagstenen fine ud.
Og undertager er osse tæt som jeg forstår det.
Så det bare rundt i kanterne der skal renoveres.
Rygning ommures
Inddækning v/ skorsten tætnes/skiftes.
Vindskede mv. i gavle skiftes. (Det ser iøvrigt ud som om det aldrig er blevet færdiggjort).
Undertag er ikke ført ud i tagrenden. Det ville være en fordel om det var, men det er ikke sikkert at det har nogen betydning. Det kommer an på hvor tætte dine vingetegl er. Det er nemt at se om der er skader på oversiden at udhængsbrædderne.
Og vælger du at lave undertaget om så det ender i tagrenden så er det rigtig godt GDS-arbejde. Få materialer, mange arbejdstimer.

Jeg ved ikke hvad sådan en omgang kan løbe op i- i materialer. 5 - 7 tusinde måske.

Umiddelbart er undertaget tæt ja. Det er kun afslutningen ved tagrenderne der halter.

Hvis det ender ud i en reparationsløsning er det så til at få teglene af og montere vindplader ude fra. Evt. efterisolere. Som sagt er gulvet på 1. salen hamrende koldt så snart det blæser det mindste om vinteren.

Mht. udhængsspærene ville I så sætte nogen op i samme dimension igen? Jeg har kigget en del på tage, når jeg kører rundt i det danske og synes ikke jeg ser mange huse med SÅ kraftige spær. Det er nu meget pænt og problemet er nok, at så går det ikke op med stenene.

Og nej. Tidligere ejer (udlært tømrer...) fik aldrig gjort arbejdet færdigt ved gavlene. Derfor de rådne udhængsspær

Ang. det visulle indtryk af taget. Vil en rensning være spild af penge?


Mvh. Jakob Jørgensen
Vi skal lige have styr på terminologien
Det yderste bræt i gavlen hedder vindskeden. Det andet bræt udhængsbrættet. Det vandrette bræt langs tagrenden er sternbrættet. Og endelig er det vindbrædder/-plader der skal forhindre at det blæser ind i bygningen, under udhænget.
Jeg mener nu at vindskede og udhængsbræt passer fint i proportionerne. Men der mangler det såkaldte dækbræt, som sømmes ovenpå vindskeden og afdækker vindskede og en del af tagstenene. Derimod har der ikke været sternbræt og underbeklædning oprindeligt. Det er osse muligt at vindskeden har været af en anden type. Den med udskæring for tagstenene. Tror jeg.
Du kan søge på "vindskede" og se en masse billeder.
Det kan jo godt være at kulden på 1. sal osse har med manglende isolering at gøre. Det nemmeste vil være at monterer vindbrædder fra indv. side eller ved at pille lidt af underbeklædningen ned.
En afrensning har ingen funktionel betydning.
Men hvis du vælger en afrensning så skal det absolut ikke være noget med højtryksspuling direkte på stenene.
Men der findes andre debatører her på siden som "ææælsker" tagvask og tørring. De ved nok hvordan.
Annonce
Vi skal lige have styr på terminologien
Det yderste bræt i gavlen hedder vindskeden. Det andet bræt udhængsbrættet. Det vandrette bræt langs tagrenden er sternbrættet. Og endelig er det vindbrædder/-plader der skal forhindre at det blæser ind i bygningen, under udhænget.
Jeg mener nu at vindskede og udhængsbræt passer fint i proportionerne. Men der mangler det såkaldte dækbræt, som sømmes ovenpå vindskeden og afdækker vindskede og en del af tagstenene. Derimod har der ikke været sternbræt og underbeklædning oprindeligt. Det er osse muligt at vindskeden har været af en anden type. Den med udskæring for tagstenene. Tror jeg.
Du kan søge på "vindskede" og se en masse billeder.
Det kan jo godt være at kulden på 1. sal osse har med manglende isolering at gøre. Det nemmeste vil være at monterer vindbrædder fra indv. side eller ved at pille lidt af underbeklædningen ned.
En afrensning har ingen funktionel betydning.
Men hvis du vælger en afrensning så skal det absolut ikke være noget med højtryksspuling direkte på stenene.
Men der findes andre debatører her på siden som "ææælsker" tagvask og tørring. De ved nok hvordan.
Skrevet af hpox på 15 mar 2011 09:55
Vi skal lige have styr på terminologien
Det yderste bræt i gavlen hedder vindskeden.

Ok. I tilstandsrapporten er de yderste kraftige stolper (det der er råddent på billedet) benævnt som udhængsspær. Det er 4x4 stolper. Er det dem du kalder udhængsbræt?

På dette er der monteret vindskeder, hvorpå der mangler dækbræt. Er vi enige?


Det andet bræt udhængsbrættet. Det vandrette bræt langs tagrenden er sternbrættet. Og endelig er det vindbrædder/-plader der skal forhindre at det blæser ind i bygningen, under udhænget.
Jeg mener nu at vindskede og udhængsbræt passer fint i proportionerne.

Enig. Det ser pænt ud men de bliver tunge at få derop.

Men der mangler det såkaldte dækbræt, som sømmes ovenpå vindskeden og afdækker vindskede og en del af tagstenene. Derimod har der ikke været sternbræt og underbeklædning oprindeligt. Det er osse muligt at vindskeden har været af en anden type. Den med udskæring for tagstenene. Tror jeg.

Hakkebræt. Det er muligt. Jeg tænkte at jeg ville montere nogle af de der metalskinner. Ved ikke hvad de præcist hedder.

Du kan søge på "vindskede" og se en masse billeder.
Det kan jo godt være at kulden på 1. sal osse har med manglende isolering at gøre. Det nemmeste vil være at monterer vindbrædder fra indv. side eller ved at pille lidt af underbeklædningen ned.

Jeg er ret sikker på, at det er en kombination. Selve trækket er jeg ret sikker på skyldes manglende vindbrædder/vindplader. Vil det være noget møg at lave udefra? Forestillede mig at fjerne de nederste rækker sten, løfte undertag, isolere, afslutte med vindbrædder, lave tagfod og montere sten igen.

En afrensning har ingen funktionel betydning.
Men hvis du vælger en afrensning så skal det absolut ikke være noget med højtryksspuling direkte på stenene.
Men der findes andre debatører her på siden som "ææælsker" tagvask og tørring. De ved nok hvordan.

Ok. Vi ser om der er nogen der byder ind



Mvh. Jakob Jørgensen
Njet.
Der forløber 2 stk. brædder op i din gavl. Det nederste/inderste er udhængsbrættet eller udhængsspæret. Og det er det der er råddent på dit billede.
Der er ingen stolper no'en steder. (Stolper står lodrette jo). ;o)
Normalt sømmer man dækbrættet fast på vindskeden og inddækker vindbrættet med en såkaldt kapsel. Som kan være aluminium, zink, kobber osv. Du kan osse sømme et bræt på som ikke nedbrydes, f.eks. hårdttræ.
Hvordaan det lige er nemmest at monterer vindbrædder er svært at sige. Men når der er muligheder fra oversiden, under- og indvendig- er det svært at finde en undskyldning for ikke at gøre noget. :o)
Skrevet af hpox på 15 mar 2011 10:51
Njet.
Der forløber 2 stk. brædder op i din gavl. Det nederste/inderste er udhængsbrættet eller udhængsspæret. Og det er det der er råddent på dit billede.

Så langt så godt

Der er ingen stolper no'en steder. (Stolper står lodrette jo). ;o)

Ja ja. Godt ord igen. Jeg er jo kontormand

Normalt sømmer man dækbrættet fast på vindskeden og inddækker vindbrættet med en såkaldt kapsel. Som kan være aluminium, zink, kobber osv. Du kan osse sømme et bræt på som ikke nedbrydes, f.eks. hårdttræ.

Inddækker vindbræt...? Så forstår jeg ikke hvad du mener med vindbræt

Jeg tænker på det her:


Hvordaan det lige er nemmest at monterer vindbrædder er svært at sige. Men når der er muligheder fra oversiden, under- og indvendig- er det svært at finde en undskyldning for ikke at gøre noget. :o)



Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, det gik for stærkt.
..........på vindskeden og inddækker DÆKBRÆTTET med en............
Skulle der stå.
Vindbrættet er som det er vist på din tegning.
Der er yderligere 55 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også