Opsætning/behandling af Cedertræ.

Nu har jeg så modtaget mit cedertræ til mine gavle fra Koluda.

Og grunden til at vælge cedertræ var som nævnt i anden tråd - vedligeholdelsen eller mangel på samme ( og så selvfølgeligt det tilbud fra Koluda jeg ikke kunne modstå - det blev ca. halv pris, fragten medregnet )

Nu er spørgsmålet så om jeg bør give det en behandling ( f.eks. linolie med fungicid ) i forbindelse med opsætningen - eller om det er totalt spildt ?

Jeg gør det ikke endnu - men det er godt at være forberedt - de næste par weekender går i sommerhuset.

Selve opsætningen finder jeg nok en vejledning på et eller andet sted - enten skruer eller sømpistol.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu har jeg så modtaget mit cedertræ til mine gavle... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af uldal på 11 mar 2011 17:34
den anvisning om at bruge rustfri skruer eller søm, er måske af samme årsag som lærk, der indeholder en syre, der simpelthen æder galvaniseret fastgøring.

Altså............

Der står jo netop:

" Only use stainless steel, high tensile strength aluminium or galvanized nails ( avoid electro plated nails ) "


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 11 mar 2011 17:15
Tak for svarene - so far

Rart at se at du er så meget ovenpå igen at du kan bidrage her på LDS som du plejer, Koluda 

Der sker alligevel ikke det store på sådan en intensiv afdeling, så kunne jeg jo lige så godt smide modem sticket i den bærbare som jeg heldigvis havde taget med, bare for en sikkerheds skyld, skulle jo efter planen være udskrevet samme dage senere på aftenen, men blev lige forlænget med 2 døgn pga. omfanget af operationen.

Skrevet af EISOE på 11 mar 2011 17:15

Linsehovede skruer ? - er det fordi de ikke skyder så let ind i træet med hovedet som galv. søm gør ?

Linsehovede søm mente jeg, det er fordi det kun lige sidder i overfladen af træet, og derved giver træet god plads til at arbejde, og minimal hul i overfladen så evt. vand kan trænge ind i overfladen på brættet.

Skrevet af EISOE på 11 mar 2011 17:15

I øvrigt har jeg for ca. 10 år siden udskiftet stern mod vest på sommerhuset ( ved den jyske vesterhavskyst ) og skudt det op med galvaniserede søm ( ikke elektrogalv. ) og der er ikke antydning af sorte løbere - men det er nok fordi det er malet efterfølgende.

I øvrigt står der på den label, der er påhæftet cedertræet :

" Only use stainless steel, high tensile strength aluminium or galvanized nails ( avoid electro plated nails ) "

Men det er så forkert ?
Det er korrekt at males det alligevel, betyder det ikke noget hvad der er benyttet.

Alm. galavaniseret er også okay som der står, men problemet med skudsøm osv.. er at galvaniseringen normalt flår skaller i toppen når de skydes i med sømpistolen, og derfor anløber sømmene alligevel.

Skrevet af EISOE på 11 mar 2011 17:15

P.S Som en sidebemærkning sad jeg lige og så nyheder fra Japan - der bliver en del at gøre for LDS'ere og andre
Ja, det var lidt af et chock jeg fik da jeg så det i fjernsynet i fælles rummet på sygehuset her i morges, kroppen har det jo med at vågne som den plejer selvom det er er 2 dage efter opeationen, så vågene sjovt nok lidt over 5, og måtte stå op 20 minutter i seks, der orkede jeg ikke at ligge i sengen længere, og valgte at tage den bærbare med i fællesrummet, hvor jeg så nyhederne fra Japan.

Det er godt nok voldsomt, og det vil sikkert give økonomiske konsekvenser verden over i den kommende fremtid.

Cedertræ indeholder ikke samme stærke syre som bla. Eg og lærk, så derfor kan alm. galvaniserede søm og skruer også bruger til cedertræet.
Som altid et brugbart svar fra Koluda

Selvom jeg har nok 7-800 galvaniserede skudsøm liggende sammen med pistolen ( har købt en ordentlig stak da jeg lavede ny terasse i sommerhuset og hjemme ) vil jeg købe nye rustfrie til Cedertræet - de er godtnok hammerdyre - men så er jeg jo sikker på et ordentligt resultat

Fortsat god bedring.

Jeg har det i øvrigt lige som dig - vågner senest  kl 06:00 - selv i ferier

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Takker...

Ja, det kan godt være lidt belastende, når man nu gerne ville have sovet lidt længere...
Annonce
... men så tar man bare en "morfar" senere! God bedring, rené!

 

Nemlig, og det er jeg rigtig god til for tiden...

Takker...
Selvom der i vejlingen på træet er angivet at der godt må anvendes galvaniserede søm................

bestyrker denne :

http://vot.teknologisk.dk/4914
at valget af rustfri er rigtig - det står også i Moelvens vejledning

Ikke for at betvivle René - men jeg elsker at være godt forberedt - så ledte lidt mere på det


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg benytter som sagt også kun linsehoved rustfrie søm til formålet.

Så meget dyrere er det heller ikke når det er til sømpistolen nemlig, men meget mere holdbart og ikke mindst en pænere løsning...
Skrevet af Koludabyg på 13 mar 2011 10:54
Jeg benytter som sagt også kun linsehoved rustfrie søm til formålet.

Så meget dyrere er det heller ikke når det er til sømpistolen nemlig, men meget mere holdbart og ikke mindst en pænere løsning...

Måske......................

Nu har jeg ledt nettet og Bauhaus tyndt.

Kan sagtens få en kasse med 3.000 !! linsehovedede rustfrie søm på et bånd - og så kommer der lige en sømpistol til mere end kr. 3.000,-

Det er jeg ikke indstillet på - og at leje er alt for dyrt ! ?

Alm. søm, galvaniserede søm kan jeg sagtens få til min pistol ( en billig en - TRU - husker ikke helt hvor jeg købte den i sin tid ) - den har nu gjort det fint nok til mit brug - men det er jo selvfølgeligt ikke samme høje kvalitet som Paslode eller Tjep.

Men rustfrie......................... hmmmm - kan jeg ikke finde.

Men en løsning skal findes - jeg slår ikke ca. 1.000 søm i med håndkraft - det plejer at koste en blå negl - og jeg er næsten kommet af med den jeg lavede på tommelfingeren i sommerferien - bare lige 16 m2 loft i soveværelset - det gør jeg sq da bare med håndkraft

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også