Varmepumpe luft/vand

Er grunden til at man ikke hører meget om luft/vand varmepumper at de ikke er så effektive som de praler med eller er det bare mig der ikke har store nok ører

Jeg er meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge.

Luft/vand:
+ Billig og nem opstilling og indkøb
- Dårligere udnyttelse af energien i kolde perioder

Jord/vand
+Bedere økonomi end luft/vand
- Langt mere omstændig installation og dyere i indkøb.

Det skal desuden siges at hvis jeg vælger luft/vand skal kompressoren stå på skyggesiden af huset.
Det er ikke et spørgsmål om areal, jeg ejer 11,5tdl så der burde være en lille chance for at finde plads til slangerne ! men de skal selvfølgelig føres igennem huset for at nå marken !

What to do what to do !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Er grunden til at man ikke hører meget om luft... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Wezio på 30 mar 2012 22:07
Ja, de er "miljøvenlige" i forhold til olie og gas, Fordi at man forestiller sig et elektriciteten kommer fra vindmøller og de derfor ikke direkte udleder CO2.

Desuden hjælper det jo også på miljøet at vi kan proppe 1 kWh el ind i varmepumpen og få 3,5 kWh varme ud...

Jeg har fået installeret denne varmepumpe for to år siden http://www.daikinaltherma.dk og den spiller bare! Pris kr. 96.000,- inkl. Installation og 200L varmtvandsbeholder.


Hvor har du købt dit anlæg? Mvh Rene
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Et par gode råd herfra:
Vælg anlæg og leverandør udfra kvalitet og ikke pris.
Luft/luft varmepumper er kun supplerings energikilde ikke hovede varmekilde,
Det samme med luft/vand.
Det kan sagtens gå med en blid vinter, men - 10 grader og der under laver de faktisk ikke noget, samt deres ydelse falder støt der ned af.
Der er som regel en elpatron i luft/vand varmepumper så man kun mærker det på pengepungen, men man har varme.

Det samme gælder jo højre fremløbs temperatur du skal have, gør du fra 30 grader fremløb til 40 grader fremløb sø koster det ca 25% mere strøm samt ydelsen på varmepumper falder.

Så lavtemperatur gulvvarme og en masse meter slange i jorden så har et jordvarme anlæg der kører godt
Skrevet af Jan krog på 23-02-2015 19:57
Et par gode råd herfra:
Vælg anlæg og leverandør udfra kvalitet og ikke pris.
Luft/luft varmepumper er kun supplerings energikilde ikke hovede varmekilde,
Det samme med luft/vand.
Det kan sagtens gå med en blid vinter, men - 10 grader og der under laver de faktisk ikke noget, samt deres ydelse falder støt der ned af.
Der er som regel en elpatron i luft/vand varmepumper så man kun mærker det på pengepungen, men man har varme.

Det samme gælder jo højre fremløbs temperatur du skal have, gør du fra 30 grader fremløb til 40 grader fremløb sø koster det ca 25% mere strøm samt ydelsen på varmepumper falder.

Så lavtemperatur gulvvarme og en masse meter slange i jorden så har et jordvarme anlæg der kører godt

Hej

den påstand vil jeg nu betvivle temmelig meget !!!!

Bor selv i et 1 1/2 plaans hus på 136 m2 som godt nok er "født" og isoleret/bygget til dette (elvarme)  MEN vi har 2 stks. Panasonic luft/luft varmepumper som varetager opvarmningen i huset - de slukker endda ned kl.2300 hver aften for så selv at tænde igen (timer) til jeg skal op 0600 og der er temperaturen så sat til 21 G. og det holder fint - vi har bibeholdt vores EL radiatorer men de er normalt stillet på NAT    (17Gr.)   og har kun været tændt på  DAG TEMPERATUR  ganske få gange i den tid vi har haft varmepumperne  -    kun de få gange temperaturen har været nede i nærheden af - 10-15 Gr. har vi slukker VP fordi de så laver for lidt MEN hvor tit er vi så langt nede i en Dansk vinter ?

Hilsner Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Jeg kan kun give Polobjørn ret. Det med at en varmepumpe ikke kan varme i hård frost ligger mindst 15 år tilbage.
I de sidste 10 år har vi haft luft til luft varmepumper som eneste varmekilde og har aldrig manglet varme.
Har for sjov målt maks indblæsningstemp ved en udetemp på ÷23 grader og den kunne lave 57 grader ved maks blæserhastighed.
Skrevet af bjor på 24-02-2015 20:31
Har for sjov målt maks indblæsningstemp ved en udetemp på ÷23 grader og den kunne lave 57 grader ved maks blæserhastighed.

Hvad COP var der lige der? Bare af ren nysgerrighed.. Hvis den er 1, er det jo ligegyldigt

 

 

 


Mvh

Morten

Den har en COP på 5,5, og den falder ikke nævneværdigt ved -23 . Den kører med R410A kølemiddel som de fleste andre nyere varmepumper. R410A har et kogepunkt på -51 grader, så danske temparaturer han ikke blive et problem.
Jeg kan lige nævne at min varmepumpe har et maks forbrug på 630w hvilket jo svarer til 15,2 Kwh i døgnet hvis den kører fuldlast.
Skrevet af bjor på 24-02-2015 20:31
Jeg kan kun give Polobjørn ret. Det med at en varmepumpe ikke kan varme i hård frost ligger mindst 15 år tilbage.
I de sidste 10 år har vi haft luft til luft varmepumper som eneste varmekilde og har aldrig manglet varme.
Har for sjov målt maks indblæsningstemp ved en udetemp på ÷23 grader og den kunne lave 57 grader ved maks blæserhastighed.

 Vi har ikke haft så lave temperaturer minus 23 C  i DK i de sidste 27 år og 57 gr C i indeblæse luften virker også totalt overdrevet.

En cop værdi på ca 2.5 ved minus 18 gr. C er normen ved gode pumper.

 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Skrevet af bjor på 25-02-2015 14:34
Den har en COP på 5,5, og den falder ikke nævneværdigt ved -23 . Den kører med R410A kølemiddel som de fleste andre nyere varmepumper. R410A har et kogepunkt på -51 grader, så danske temparaturer han ikke blive et problem.
Jeg kan lige nævne at min varmepumpe har et maks forbrug på 630w hvilket jo svarer til 15,2 Kwh i døgnet hvis den kører fuldlast.

 Den cop værdi på 5.5 er målt ved en udetemperatur op +7C og en inde temperatur på + 20C

Det er den såkaldte referencepunkt +7 /+20

De fleste kvalitets varme pumper giver varme ned til minus 18C og ikke meget over ca cop 2.5 ifølge test fra DTU.

 

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis