Varmepumpe luft/vand

Er grunden til at man ikke hører meget om luft/vand varmepumper at de ikke er så effektive som de praler med eller er det bare mig der ikke har store nok ører

Jeg er meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge.

Luft/vand:
+ Billig og nem opstilling og indkøb
- Dårligere udnyttelse af energien i kolde perioder

Jord/vand
+Bedere økonomi end luft/vand
- Langt mere omstændig installation og dyere i indkøb.

Det skal desuden siges at hvis jeg vælger luft/vand skal kompressoren stå på skyggesiden af huset.
Det er ikke et spørgsmål om areal, jeg ejer 11,5tdl så der burde være en lille chance for at finde plads til slangerne ! men de skal selvfølgelig føres igennem huset for at nå marken !

What to do what to do !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Er grunden til at man ikke hører meget om luft... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er mig du skriver til Nekaa, så kommer der gulvvarme i hele hytten, og en luft/luft kan heller ikke vareme forbrugsvand

Shortcut: True, men en aut vvs montør må gerne montere den, og sådan en kender jeg da nå jeg må forske lidt videre, kan bare ikke se hvorfor de danske forhandlere tror det er guld de sælger, så er det klart at mange ikke skifter til jordvarme..

Mvh

Morten

@shortcut.

Luft/luft varmepumpers COP beregnes ved +7 ude og + 20 inde.

Mon ikke det er det samme med luft/vand ?

Har lige fået installeret en luft/luft i sommerhuset med COP på 5,59 - og har i min beregning regnet med gennemsnitlig COP på 3,5 - altså trukket 2 fra gennemsnittet over året - så går man vist ikke helt galt med luft/luft eller luft/vand.

Ved godt det ikke kan sammenlignes - men jeg fik i min beregning en tilbagebetalingstid på ca. 3 år i forhold til el-varme - med skyldig hensyntagen til at elvarmen også anvendes delvist.

Hvis det var et hus med oliefyr eller gas og vandradiatorer er jeg ret sikker på at jeg ville vælge jordvarme og ikke luft/vand.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af DangMan på 08 mar 2011 23:11
Er grunden til at man ikke hører meget om luft/vand varmepumper at de ikke er så effektive som de praler med eller er det bare mig der ikke har store nok ører

Jeg er meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge.

Luft/vand:
+ Billig og nem opstilling og indkøb
- Dårligere udnyttelse af energien i kolde perioder

Jord/vand
+Bedere økonomi end luft/vand
- Langt mere omstændig installation og dyere i indkøb.

Det skal desuden siges at hvis jeg vælger luft/vand skal kompressoren stå på skyggesiden af huset.
Det er ikke et spørgsmål om areal, jeg ejer 11,5tdl så der burde være en lille chance for at finde plads til slangerne ! men de skal selvfølgelig føres igennem huset for at nå marken !

What to do what to do !

Jeg havde taget Jord/vand
@EISOE
Det jeg undrer mig over er at det ikke står på databladet hvilken temp COP er målt ved - eller hvilken EN standard

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
jeg havde taget luft/vand, kombineret med gas/olie fyr. jordvarme holder aldrig hvad beregningerne siger, grundet varmeslagerne og metoder der bruge til at pakke dem i renderne og forskelligheden i rendedybder, metoder placeringer i solsider mm. og det bliver hurtigt dyrt i de ekstra kolde perioder. Hold dig til systemer som er ovenjordiske. evt. luft/vand kombineret med solvarme.
Jeg byggede nyt hus for snart fire år siden, og fik samtidigt jordvarmeanlæg med 69 meter boring lodret ned. Jeg blev lovet en COP 5,5, men har i gnst. en COP 1,8. VVS firma og Importør siger, at det må jeg leve med. Og forøvrigt må jeg også selv være med til at bidrage til, at anlægget bliver tæt. Boringen er nemlig utæt, og skal defor fyldes med flydende betopn iht. godkendelse fra kommunen. Jeg har hyret en advokat, da VVS firamet ikke vil udbedre fejl uden beregning.

Så hvad du end gør, så saml dokumentation og få garantier med definerede målemetoder!

Jens N.


Jens N.

Hvis i går efter energistyrelsens liste for varmepumper går i ikke helt galt i byen, det er sjældent det er pumpen der er noge galdt med de fleste fejl vi ser er demensionering og monteringsfejl
På LGs hjemmeside kan i se LG Therma V, der kan man se ydelser ved forskellige temperatur på gulv or radiatorvarme

Mvh

Poul
Jeg skal selv på jagt efter en varmepumpe og har i den forbindelse læst herinde: http://www.elvvs.dk/tags/Luft-til-vand-varmepumpe at luft til vand varmepumper skulle være mere miljøvenlige, er der nogle herinde der ved noget om det?
Ja, de er "miljøvenlige" i forhold til olie og gas, Fordi at man forestiller sig et elektriciteten kommer fra vindmøller og de derfor ikke direkte udleder CO2.

Desuden hjælper det jo også på miljøet at vi kan proppe 1 kWh el ind i varmepumpen og få 3,5 kWh varme ud...

Jeg har fået installeret denne varmepumpe for to år siden http://www.daikinaltherma.dk og den spiller bare! Pris kr. 96.000,- inkl. Installation og 200L varmtvandsbeholder.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis