Støbt indkørsel.

Hejsa.

Har i længere tid leget med tanken om at støbe min indkørsel. jeg har lagt mærke til at i mange amerikanske film og udsendelser , er det en meget brugt metode der ovre, det er somregl delt op i store felter, selvfølgelig nok for at en stor flade ville revne/knække. men med en lang indkørsel rundt om hele ejendommen, kunne jeg se at jeg ville spare oseaner af tid og måske også penge ved at lave sådan en løsning.
Har i input til min ide??
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først vil jeg anbefale dig at undersøge kubikmeter prisen hos det lokale beton værk, og skal det rundt om hele huset, skal det jo leveres med en af de vogne der har pumpeanlæg. For når man støber store flader skal al betonnen i medens det er vådt og smidigt, der går det ikke med en selvblander. Der skal jern i beton dækket ellers vil det hurtigt flække. Men ideen er da ikke helt ude i skoven
Du skal selvfølgelig bruge armeringsnet, hvis du deler op i felter på ca. 1x2 m med forskallingsbrædder vil betonpladen blive opdelt i felter og revnerne vil ikke blive synlige.
Brædderne bruges som ledere når overfladen skal rettes af.

Brædderne skal fjernes når betonen er så tør at man kan gå på den.

Når du støber i felter kan du selv blande, men husk at ved en lagtykkelse på 10 cm går der 250 kg. til en m2.

Betonen skal dækkes med plast for at undgå tørrerevner
Det skal ikke ske på et areal, hvor der for nylig har været gravet.
Det underliggende materiale skal have sat sig i mindst 2 år med grundig gennemvanding, for at undgå sætninger og dermed revner, armering eller ej.
Men ellers synes jeg selv, at det er en yderst tiltalende tanke.
Tænk meget over fald og vandafledning.
Man brugte det meget på gårde ved stalde og møddinger før i tiden, men var ofte udsat for sætninger pga for dårlig fundering.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har kikket lidt på youtupe og googlet "driveway" der er godtnok nogle fede indkørsler der er udført med denne teknik, ja selv "forlorne" fliser kan man lave :-)
Som ktm skriver så er det rigtigt meget brugt omkring staldanlæg og i plansiloer i lader og ligende men der ligger væsentligt mere end 10 cm til gengæld oftest er det så støbt i et stykke.

Jeg synes det lyder smart men det kræver faneme en gang langsigtet tænkning for når du først har gravet af og støbt så er du låst.

Der hvor jeg har arbejdet er der ovenpå udgravning med grusn og stabil lag først kommet en tykt lag grov beton og sidenhen et lag fin beton som slidlag.

Men har du noget liggende onder sådan et lag som stopper til eller ligende og der skal graves ned til det så er det ikke sjov.

Der er Tyske motorvejs strækninger som holder endnu lavet på denne måde støbt i forbindelse med anden verdenskrig.
Annonce
Naarrhh, ThomasJensen, det er muligt at der endnu ligger visse vejstrækninger fra WW2 i Tyskland, men holder???
Har du kørt med en ældre lastvogn på disse strækninger???
Så vil du nok ikke længere skrive under på, at de holder!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg undrer mig over den youtube film, det ser ikke ud til at de renser og forbereder den gamle beton, og de vibrerer heller ikke.

Hvad mon det koster at have betonværket til at holde der i dagevis, og betaling til det sjak, maskinlagte belægningssten må være meget billigere og mere stabilt.

Nu fortæller jeg dig måske noget, du allerede har tænkt på, og ”ktm” nævner det også: ”husk vandafleding”. Min nabo fik sidste år støbt den betonindkørsel, og den hælder ikke rigtigt, så hver gang det har regnet lidt, ligger der en lille sø vand midt i indkørslen. ØV hvor ærgerligt!

Det er vigtigt at du bruger de rette materialer.

læs mere om grus og grusgrave her

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis