Indenbords motor: Vire vs. Bukh

Hej Sejlerer

Vi overvejer at købe en 26 fods sejlbåd, med indenbords motor og vi har to i udkig.

Vores dilemma ligger nu i at den ene har en indenbords Vire motor fra 1993, der kører på benzin.

Den anden er en indenbords 8HK Bukh motor, der kører på diesel. Vi kender ikke årstallet på Bukh motoren.

Hvilken motor er bedst?

Er der nogen af jer, der kender styrker og svagheder ved de to motorer?

Mange hilsner fra de nye sejlerer

Hej Sejlerer Vi overvejer at købe en 26 fods... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lynæs

Jo, det er den med den grønne stribe.

Hvad kan du fortælle om den? Er det er godt køb?

Mvh, Jesper
En jeg har haft ansat havde den, og han købte en del ekstraudstyr, men det er 3-4 år siden han solgte den, der kan ske meget på den tid, men han var glad ved den, den var ment, som prøve, før han købte en større. Hvilket han gjorde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for tippet.

Perioden passer med at ham, der sælger den nu, har købt den af ham du havde ansat.
Ham der har den nu, har bestemt ikke behandlet den dårligt, for den står rigtig pæn og velholdt.

Han hedder iøvrigt Flemming , jeg mener han købte lazy-jack med bompressenning til den, og han var lidt af et pernittengryn, så den fik 1. klasses behandling af ham.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Jesper.

Jeg har selv en bukh disel 10 jeg har aldrig haft vrøvl med den.
Sådan en mortor kan du ikke splitte af du kan da prøve at ringe til løkken smeden i løkken ham har jeg fået mange tips fra.

BVT.
Annonce
@ Arken: Jeg vil lige give ham et kald og høre hvad han siger om den motor der sidder i båden nu.

@ Lynæs: Tak for tippet. Jeg skal snakke med den nuværende ejer i dag, om hvordan vi klarer handlen. Vi har foreslået at vi giver ham omkring halvdelen nu og resten når båden er kommet i vandet, rigget til og vi har haft en prøvesejlads, hvor motoren også har været i omdrejninger og testet. Det vil han ikke være med til. Hvis vi vil købe båden nu, så skal vi lægge alle pengene og vi kan så starte motoren mens den ligger på land (kort start, går jeg ud fra). Så skal han nok hjælpe med at rigge den til, så vi kan sejle den hjem.

Hvordan er normal praksis, når man handler båd?

Jeg vil mene at båden skal i vandet og at vi skal se alle sejl i funktion, motoren kan trække båden, udstyr virker og at den ikke tager vand ind, inden man skriver under og giver sine penge videre. Er det helt hen i vejret???

Mange hilsner fra Jesper

Jeg synes dit forslag lyder fornuftigt,

da jeg i sin tid købte min båd,(mens den stod på land)
aftalte vi at rigge båden i fællesskab, når den var kommet i vandet,
derudover aftalte vi en prøvesejlads,og sælger tilbød at være med
til at sejle båden hjem, fra frederiksværk  til karrebæksminde,

Da vi skrev slutseddel/købskontrakt betalte jeg 10000 kr,
og vi aftalte at restbeløbet skulle falde ved overtagelsen (62000)

jeg synes sælgers krav er en smule urimelige

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

hej det er ulogisk at du skal købe den uden at du har prøvesejlet den og prøvet om den er tæt og motoren virker jeg ville løbe væk hvis sejleren sade det til mig
Men du kan foreslå han at du betaler isætningen hvis du ikke køber den eller så skulle du finde en anden
jeg satte den betinglse da jeg købte min at jeg ville høre motoren men jeg kunne ikke prøve sejle den da skrugen og skrovet var groet til med muslinger og tang så skrugen ikke kunne dreje rundt det var ca 50-75 cm tygt
den lå i vandet så han betalte for at den kunne på beding og 4 dage sener sejlet jeg hjem med den
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej

Så fik jeg tid til igen at komme på nettet.

@Rolias og Renek: Sælger er gået med til at vi rigger den til sammen, sejler en tur og sikrer at alt virker som det skal. Når det så er gjort, får han pengene.

Så I skal alle have tak for opbakningen og de gode råd.

Nu ved jeg ikke om jeg kan blive ved i denne tråd, men nu går det lige så godt:

Er der nogen herinde der ved hvor man kan købe et brugt oliefyr til båden? Det skal være et varmluftsfyr til diesel.

Vi vil gerne have varme i skuden, da ungerne kun er 3 og 5 år.

I må gerne sende en mail (privat), hvis I ikke ønsker det i forum.

De bedste hilsner fra en kommende Maxi-ejer :-)
Det er selvfølgelig måden at gøre det på.
Du være klar over at sådan et luftfyr ikke ligefrem arbejder lydløst, og nogen steder er de forbudt at bruge i havn, på grund af støj og lugtgener.
Her er alternativ for båd i din størrelse.
http://www.abpod.se/website1/sv/bat...aerme-.php

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis