Indenbords motor: Vire vs. Bukh

Hej Sejlerer

Vi overvejer at købe en 26 fods sejlbåd, med indenbords motor og vi har to i udkig.

Vores dilemma ligger nu i at den ene har en indenbords Vire motor fra 1993, der kører på benzin.

Den anden er en indenbords 8HK Bukh motor, der kører på diesel. Vi kender ikke årstallet på Bukh motoren.

Hvilken motor er bedst?

Er der nogen af jer, der kender styrker og svagheder ved de to motorer?

Mange hilsner fra de nye sejlerer

Hej Sejlerer Vi overvejer at købe en 26 fods... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købte en brugt motor i meget fin stand der kun havde kørt 600 timer
for 11000 , derudover har jeg vel brugt 2-3 tusinde på stumper og tilbehør,
og ikke at forglemme ,   en hulens masse timer  med nyt fundament,
opretning, tilpasning, og ny aptering omkring motorrummet (der var for lille)
men det var arbejdet værd .

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej---

Jeg har haft flere både,og sejlet i mange år,min erfaring er at -indenbordsmortorer skal altid være Diesel,jeg vil aldrig være roglig med en indenbords benzinmotor,da brandfaren,eller eksplotionfaren,altid er tilstede med benzin,derimod diesel,der kan du slukke en tændstik,eller cigaret i,uden der sker noget.

Så jeg ville vælge en diesel hvergang.-

 Mvh. Hunteren-

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Hejsa

Jeg tror mit antiparti overfor benzinversionen er blevet yderligere forstærket, efter de gode argumenter, der er kommet fra jer alle.

Vi går efter indenbords diesel, no doubt.... Det kan vist heller ikke svare sig at købe en benziner og gå efter at skifte den ud med en diesel. Så hellere spare besværet og give lidt ekstra for en diesel.

Dejligt at have erfarne søfolk, der ønsker at give go viden videre.

Tak til jer alle.

Mange hilsner,
Jesper
Nu sejler der jo flere tusind både rundt med benzinmotorer, men omtanke, vedligehold og gode filtre på tilførslen, motorrumsudlufter og måske en automatisk ildslukker, så er benzinen ikke noget problem

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jesejlbåd  håber i finder drømmebåden med en go dieselmotor i
jeg så i var ude efter en 26 fods båd,
jeg har også en dejlig 26 fods sejlbåd med diesel motor til salg
det er en salta 26 med en 9,5 hk  volvo penta
du kan se den på scanboat
jeg vil ikke gerne sælge  den, men konen  vil gerne ha en  større båd
men sejlglæden er ikke ligefrem proportional med bådstørrelsen,
så prisen  er sat så højt så jeg er sikker på at den ikke blir solgt

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
@ Lynæs: Du har ret, men jeg er mere tryg ved en diesel, nu hvor ungerne kun er 3 og 5 år og ikke selv kan åbne toplugen, hvis noget går galt i kabyssen. Motoren er placeres lige under nedgangen, hvilket gør det yderst svært at kommer ned til dem, hvis motoren står i flammer.

@ Rolias: Hvis ikke det var fordi dit skiv ligger på sjælland, ville vi gerne have kigget på den, men det er lidt langt at køre. Det er ellers nogle pæne billeder, der ligger på scanboat, men vi kan ikke se dem alle. Kan du sende mig lidt flere billeder af den?

Jeg håber også vores lørdagsrundtur i det fynske bringer en maxi 77 i hus. Kender I noget til den? Er der noget specielt vi skal være OBS på??

Søhilsner fra Jesper
Hold du dig til Maxien, de fleste har påhængsmotor, og du skal regne med et lidt højt støjniveu med diesel, men det er mere komfortabelt, især ved havnemanøvrer. Du skal passe på prisen, den slags " små både " er faldet kraftigt i pris. Der findes en Maxi klub, hvor du kan læse om båden.
Ellers er det bare at tjekke ALT.
Hvor på Fyn ligger den.
Den bruges som øvebåd til kurser i Bogense.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hvis det er en MAXI i kigger efter så check lige denne side http://www.maximalt.dk/
Her vil I kunne finde rigtig mange gode informationer og evt knytte kontakt til andre MAXI ejere. Der er også en stor samling af beskrivbelser og test, og det af diverse modeller.

Personligt ville jeg nok satse på en model der er lidt større end 77'eren.....
Men må også er kende at prisen på 77'eren starter under 50 K.....

Og som Lynæs skriver er en påhængsmotor til en 77'er ikke noget problem.
Den fylder ikke, og er relativ billig at skifte hvis det skulle være aktuelt.

MVH Njord


MVH Njord
@lynæs: Vi går efter indenbordsmotor. Det du skriver med at de er faldet i pris, er ikke gået op for alle der vil sælge deres Maxi 77, men vi kigger i prislejet omkring 50k. Den eneligger i Bogense og den anden i Svendborg. Derudover skal vi kigget på to i Vejleområdet. Alle med rullegenua og indenbords diesel.

@Njord: Jeg har brugt mange aftener på maximalt.dk. Rigtig god side med masser af info. Da vi ligger omkring de 50k, bliver det i første omgang en 77'er. Så må vi se om sejlads river så meget i os, at vi vil have noget større...

Mvh,
Jesper
Den i Bogense kender jeg vist, er den med grøn stribe?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis