Indenbords motor: Vire vs. Bukh

Hej Sejlerer

Vi overvejer at købe en 26 fods sejlbåd, med indenbords motor og vi har to i udkig.

Vores dilemma ligger nu i at den ene har en indenbords Vire motor fra 1993, der kører på benzin.

Den anden er en indenbords 8HK Bukh motor, der kører på diesel. Vi kender ikke årstallet på Bukh motoren.

Hvilken motor er bedst?

Er der nogen af jer, der kender styrker og svagheder ved de to motorer?

Mange hilsner fra de nye sejlerer

Hej Sejlerer Vi overvejer at købe en 26 fods... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej-Jesper
-
Bare lige et par gode råd inde du køber båden-sejl nu en god lang tur,så motoren bliver gennem varm,prøv forskellige hastigheder,serdeles hurtigt i længer tid-kontroller olietryk ved hurtigt sejlas,den skal helst være så høj som mugligt,og ved lav sejlas(tomgang) skal der også være olietryk bare lavere-olietrykket må aldrig komme under 1 1/2-,det er meget viktigt,det er svært at få at vide om motoren bruger olie,det opdager man på længer sigt,og bruger den lidt,så skal du bare holde øje med olie nivuet,må aldrig komme under den nederste streg.

Jeg vil ønske jer god handel-

Ps. Hold nu øje med zinkklodserne,det er også meget vigtigt

 Mvh. Hunteren.DK  -

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Hej

Min bror har en Maxi Fenix vist nok 777 med en indenbors 1 cyl. Volvo Penta til salg men den ligger i Jyllinge så jeg ved ikke om du er interesseret - kender heller ikke prisen, men kan godt spørge ham hvis det har interesse ?

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hejsa

@Hunteren: Tak for rådene om motorafprøvning m.m. Jeg regner også med at vi skal på en god middellang sejltur, med og uden sejl. Jeg har set zinkklodserne inden den kom i baljen og de var helt nye, både på køl og ved skruen, så det kan ikke være bedre. Det er forresten den eneste af de fire Maxi 77, vi har kigget på, der havde zinkklodser....... Jeg kan ikke huske om der er olietryksmåler på, men det er skrevet på min checkliste.

@ Polobjørn: En Maxi Fenix er noget over budget (ca. x 3) og jeg regner ikke med din bror vil ned omkring 50-60kkr :-) Men ellers mange tak for buddet.

Hilsen Jesper
Har du fået købt drømmebåden,vi mangler lige afslutningen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej igen

I må undskylde jeg ikke har fulgt op på sagaen, men der er gået båd og job i planlægningen, men jeg skylder nu en opdatering. Tak til Rolias for en sparket :-)

Inden jeg fortsætter med afslutning, vil jeg gerne sende en stor tak til alle jer, der har taget jer tid til at hjælpe med gode og uvurderlige råd.

Vi købte drømmebåden fra Bogense efter den blev rigget til og prøvesejlet. Sælger var super hjælpsom og det blev en meget god riggedag i høj solskin og ingen vind. Alt virkede og vi afsluttede handlen.Et par uger senere fandt sælger nogle stumper, som han har sendt til os, så han er til at stole på.

Efter indgået handel, sejlede vi den nordpå, hvor Maxi'en fik et midlertidig hjem, på Hjarnø, indtil vi sejlede den helt hjem til Aalborg i påsken. Da vejret var ret stille i påsken, gik vi for motor det meste af vejen, men kunne hive rullegenuaen ud lidt syd for Hals Barre. Det hjalp at fløjte ved masten hele vejen fra Grenå :-)

Båden sejler helt og aldeles fantastisk og motoren spinder som en mis (bruger næsten ingen olie).

Siden da er det blevet til en hel del turer på vandet. Utallige turer gennem broerne i Aalborg og forlægning til havnefronten med efterfølgende burger og is :-)

Ungerne er vilde med at ride på den blå hylde og synes det er mægtig sjovt med bølger. På vej hjem fra Sæby i uge 24, rendte vi ind i en kraftig vind fra SØ og mødte bølger på godt 2m, da vi nærmede os Hals. Den ældste på 5 år, synes det var den bedste tur nogensinde. Jeg synes der var travlt i cockpittet men ikke noget båden ikke kunne klare. Måske skulle vi ikke have fløjtet hele vejen fra Grenå ;-)

I sidste uge sejlede vi til Livø og Rønbjerg og da moren og ungerne skulle noget i Aalborg midt på ugen, valgte jeg at sejle båden hjem selv. Helt utrolig dejlig tur og hvor er det herligt at snakke med bøjerne...... Hmmmmm, skulle nok have fløjtet i stedet for....

Cockpitteltet har været oppe en del gange og det gør pludselig båden dobbelt på stor, hvis man kan sige det :-)

Så alt i alt en "HAPPY -NEVER- ENDING STORY".

Nå, men nu hvor jeg har jer, så har jeg lige brug for endnu et par gode råd.

Vores Clam Cleats er godt brugte og jeg vil have dem udskiftet til noget andet. Men nu er mit dilemma, at jeg kan vælge mellem frølår og beknebsklamper. Hvad er for og imod?

Jeg har også købt mig et oliefyr, men har brug for en skroggennemførring (udstødning), til denne. Er der nogen af jer der evt. ligger inde med en brugt?

Håber vi ses derude.

De bedste sejlerhilsner fra Jesper
Annonce
Jamen tillykke med skuden.. Jeg har skimmet tråden og det jeg læser er at du har købt en Maxi 77??

Hvor gammel er den og hvad er byggenummer... Jeg er bare nysgerrig fordi vi har nummer 3012

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den er fra 1974 og mener den har nummer 667.

/Jesper
Så skal du gå ind på maximalt.dk og læse om forbedringer og svagheder og tjekke om din model er forstærket i stævn og vanter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Rollas
Har du stadig den gamle VIre 7? Jeg mangler nemlig statorpladen med platiner og kondensator, den gamle knækkede, så jeg kunne jo købe Viren af dig til reservedele?
Hvis du kan sende en sms eller ringe/maile til mig er det fint.
med venlig hilsen
Niels Peter Rygård
Østerlarsvej 16
8210 Århus V
tlf. 61106440 mail [email protected]
Ellers prøv at spørge Masnedø marinecenter, de har fabrikeret vire motor, og servisere dem.


www.mmc.dk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis