Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Torben Sørensen på 05 feb 2011 12:53
På mit arbejde har jeg en kollega som har en BF 20, skal jeg undersøge om der er mulighed for at justere det aksiale slør væk.
Det må du meget gerne gøre :-)

\ Nevil

Nu har jeg fået bestilt de vigtigste CNC dele og nu mangler jeg egentlig kun nogle få småting. I den forbindelse har jeg dog lige et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:

1) Hvor mange ampere skal de mikroswitche man bruger til ende/nul-stop kunne klare?
2) Hvordan fæstner man eventuelle tandremshjul til akslerne?

På forhånd mange tak :-)

\ Nevil

Der er mange muligheder, not, gevind, slids til tværpind, og sikkert andre metoder.
1) Kommer jo an på hvad de skal trække. De fleste kan f.eks sagtens trække relæer ala dem på dit interface kort, og derfra starter du så motorer mm.

2) I dit tilfælde vil jeg bare presse det samme med en møtrik, 3Nm er ikke det store. Hvis du så får problemer en dag og det begynder at glide, så lav en NOT gang eller gi det lidt LOCTITE. Selvfølgelig findes der forchromede løsninger, men der er jo kun een til at betale.

Med tiden kan du måske selv konstruerer noget der er bedre. personligt kørte min cnc længe med spindel speed regulering som var opbygget på fumlebræt, men det gjorde jo at jeg kunne køre og nu har den selv fræse printkort til reguleringen.
Skrevet af Henrik R på 09 feb 2011 09:14
1) Kommer jo an på hvad de skal trække.
Men de skal vel ikke rigtig trække noget, da de vel bare skal bryde en strøm, for at fortælle interfacekortet at det skal stoppe? Tror du ikke 4A er rigeligt til sådan nogle stopswitche?
Skrevet af Henrik R på 09 feb 2011 09:14
...personligt kørte min cnc længe med spindel speed regulering som var opbygget på fumlebræt, men det gjorde jo at jeg kunne køre og nu har den selv fræse printkort til reguleringen.
Ja, det sejeste ved sådan nogle ombygninger er, at maskinen på en måde kan opgradere sig selv :-) Jeg har også planer om at lave nogle midlertidige monteringsplader af MDF, så jeg kan bruge CNC maskinen til lave de rigtige af aluminium.

\ Nevil

Annonce
Jeg kommer forresten i tanke om at du også skal bruge 5Vdc til dit interface kort, medmindre det er blevet opgraderet siden jeg købte mit. Hvis du ikke har en stabil strømforsyning på 5Vdc, så ville jeg nok være så frækt af tage 5Vdc ud at dit strømstik (4 polet) i din computer (harddisk, cdrom mm). http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector (sort = gnd / red = 5vdc)
Hvis ikke det kører stabilt, så hop overpå 12vdc (samme stik) og sæt en LM7805 transistor imellem. Den kan man smide alt fra ca 7 til 35 volt ind i og får 5vdc ud af (max 2amp). http://en.wikipedia.org/wiki/78xx

PS. uanset hvad du gør så vil jeg nok potentiale udligne alle dine strømforsyninger. DVS at du ligger alle dine 0Vdc'er sammen, så de ikke svæver iforhold til hinanden, og ødelægger elektroniken .

4Amp er rigeligt, især hvis det bare er til indgangene på interface kortet. Et typisk lille relæ ala det på interfacekortet trækker vel 3-400mA.
Desværre kan du ikke justere det aksiale slør på BF 20L.

Torben
Skrevet af Torben Sørensen på 09 feb 2011 23:29
Desværre kan du ikke justere det aksiale slør på BF 20L.
Nå øv, men tak fordi du undersøgte det :-)


\ Nevil

Skrevet af Henrik R på 09 feb 2011 10:19
4Amp er rigeligt, især hvis det bare er til indgangene på interface kortet. Et typisk lille relæ ala det på interfacekortet trækker vel 3-400mA.
Ok, super, så er det bare lige med at få bestilt sådan nogle dimser 

\ Nevil

Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis