Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Henrik R på 03 feb 2011 20:19
tror ikke de motorer du forslår tåler over 48Volt.. Så gå ned til 24 eller 48 volt og op på minimum 10 ampere. 
Er der nogen måde hvorpå jeg kan finde ud af hvor meget spænding motorerne kan klare? Det står ikke oplyst nogen steder - ikke engang på producentens hjemmeside.

Og hvordan beregner man hvor mange ampere strømforsyningen skal have? Synes 10A virker som mange - baseret ud fra dem der til salg de steder hvor de har de andre komponenter i setup'et !? Kan finde nogle med 48V og 6,7A. Er det passende?

\ Nevil

tja, 48v 6,7amp er trodsalt 320watt. jeg vil mene det er nok, man kører jo aldrig med fuld tilspænding på alle akse på een gang. Du kunne evt sætte en stor kondensator ind over for at tage spidserne. Som sagt har jeg kun 240 watt til rådighed og kan fint klare mig med det.

Hvad har du tænkt dig at bruge af software?
Skrevet af Henrik R på 04 feb 2011 18:48
Hvad har du tænkt dig at bruge af software?
Det er jeg pt. ret usikker på, men jeg har besluttet at anskaffe en gammel brugt PC til at styre maskinen via Mach3.

Mht. CAD/CAM delen, så ville jeg, da jeg har kørt Mac de sidste 20 år, gerne finde noget til denne platform, men udvalget er desværre temmelig begrænset. Hvis jeg kan finde et godt CAM program til Mac, satser jeg måske på SolidThinking og ellers installerer jeg nok en Windows på Mac'en og installerer Rhino3d+RhinoCam på den.

Hvad er jeres erfaringer? Er det et problem hvis CAM programmet ikke køres fra den maskine der styrer CNC maskinen eller er det ikke noget problem, da man kan vurdere resultatet via simulationen?

Er der ellers nogle anbefalinger til gode CAD/CAM programmer til PC - gerne til max. kr. 5-10.000 inkl. CAM?

\ Nevil

Til printplade fremstilling bruger jeg Eagle med "pcb gcode" addon derfra over i EMC2 (linux)

Til 3D fræsning bruger jeg. Inventor eller Solidworks derfra over i meshcam (for at lave gcode) og videre til EMC2.
Hvis du er tilfreds med din fræser, som den er i dag, kan du da fint fortsætte, med de spindler der sidder i nu.
Det ændre jo ikke noget den kommer til at køre som cnc, du skal bare undgå medfræsning, men det skal du jo også når du køre manuel, vil jeg tro.''

mvh jens
Annonce
Hvis du bruger de orifinale spindler skal dine steppermotorer være noget stærkere.
Der vil også med tiden blive mere slør, som du så skal justere væk, noget jeg ikke ved om man kan på BF 20
Med kuglespindler er der også aksialt slør omend det kun er få hundrededele.
Løsningen er at montere to kuglemøtrikker på hver akse, så slør kan justeres væk, men det bliver også dyrere.
Kuglegevind slides stort set ikke, set i forhold til alm. gevind.

Torben
Nåh, men så tror jeg altså jeg starter med de nuværende spindler og så passer på ikke at medfræse. Så kan jeg altid opgradere til kuglespindler, når jeg er sikker på jeg kan få CNC styringen til at virke.

Mht. programmer, så har jeg fundet frem til et parametrisk CAD program, der hedder Alibre og som er til at betale sig fra. Priserne starter fra kr. 700 for en PE udgave og så kan man senere opgradere til Pro eller Expert, hvis det viser sig at være et godt program og man har brug for mere avancerede funktioner. Man kan også udbygge med et CAM modul i flere størrelser, men så ender prisen også på kr. 12.000 og opefter.

Skal jeg vælge motorer med 4 eller 8 ledninger? Hvad er forskellen og hvad er fordele og ulemper ved de forskellige tilslutningsprincipper?

\ Nevil

På mit arbejde har jeg en kollega som har en BF 20, skal jeg undersøge om der er mulighed
for at justere det aksiale slør væk.

Torben
Inden du køber strømforsyning så kig lige på Ebay.

http://shop.ebay.com/?_kw=48V%207.3A%20power%20supply&_fcid=57&_jgr=1&_localstpos=&_stpos=&gbr=1

48V 7,3A til under 50$ (ca 275kr) incl forsendelse
Skrevet af Henrik R på 05 feb 2011 21:25
48V 7,3A til under 50$ (ca 275kr) incl forsendelse
Købt - tak for hintet :-)

\ Nevil

Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis