Drejeligt skur/hytte???

Har lige læst en artikel i pol om Berhard Shaw http://i.pol.dk/kultur/article1181310.ece.. hvor de fortæller at han havde en drejelig skrive- hytte der kunne drejes efter solen.
Hvordan laver man mon den???
Har lige læst en artikel i pol om Berhard Shaw... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For 40-50 år siden, var der et kolonihavehus i Fåborg som kunne dreje rund. Det var bygget op lidt efter de børne karruseller man ser på lejepladser, med en søjle i midten, hvor der sad en stor ring man kunne dreje huset med. Yderst kørte huset på små hjul, som sad inde under gulvet, og som kørte på en støbt beton bane. Huset var meget let at dreje, jeg var omkring de 7 år dengang, og selv om der var 7 voksne og 5 børn, kunne jeg nemt dreje huset.

Mvh Polle
Nå ! Men så giver jeg en mulig løsning, for det er nu slet ikke så vanskeligt at lave en drejeskive, spørgsmålet er blot hvor stor den skal være og hvor meget den skal bære.
Det her er opskriften på en med en diameter på 6 meter !
Først skal bunden laves, altså den bærende del. Der graves ned i frostfi dybde i en cirkel på 6 m. og med en dybde på 1 m. Der støbes så en beton mur med en brede på 20 cm.hele vejen rundt, den skal være 60 cm. høj og helst armeres med jern. der skal samtidig isættes bolte med givind der sikker op over beton kanten med ca. 5 cm. vikkel noget gaffatape omkring den del af gevindet der stikker op over betonen så gevindet ikke fyldes med beton. Der skal være en sådan bolt for hver 50 cm. hele vejen rundt.  I centrum af cirklen støbes en klods på 2 m. i diameter og 60 cm. høj hvor det nøjagtigt i centrum nedstøbes et jernrør med en indvendig diameter på 50 mm. Det er til det der hedder en Kongetap, en aksel der skal kunne dreje rund i røret som styre hele den øverste del af dreje skiven.
Nu skal der så laves en platform hvorpå "huset" kan stå, den kan bygges af træ. det er i første omgang to x to 10x10cm.bjælker der løber paralelt med hinanden og krydser hinanden i midten der skal være 1 m. imellem de paralelle bjælker og de skal sinkes sammen så de danner et stor plan og på en måde egerne i et hjul. ude i hver ende af de paralelle bjælker monteres den en planke 6x12 cm på undersiden af bjælkerne der forbinde disse. På undersiden af disse planker skal rullerne / hjulene monteres, der to hjul under hver planke og så tæt på bjælkerne som muligt. I centrun hvor der er et firkantet hul skal der også monteres et par planker hvor der kan sidde ruller / hjul under de skal sidde så det er længst ude i firkanten. I centrum af denne fikant skal der monteres en aksel med en diameter på 48 mm. det er bedst hvis denne er svejset på et par dobbelte vinkel jern et på hver side af akselen og lave således at de kan monteres fast på under og oversiden af bjælkerne. Det er så Kongetappen hvorom hele herligheden drejer.
Nu er så den grundmæssige del lavet !
Oven på bjælke laget der danner egerne monteres så de bjælker der skal bære "huset" de lægges som en firkant ramme  der forbinder egerne, der skal være flere sådanne firkanter  ind mod centrum. Det er dem der bære gulvet i "huset" 
Så skal der monteres planker på betonmuren hvor hjulene kan kører, disse skal være mindst 6 cm. tykke og der skal bores huller og udfræses så der kan monteres møtrikker og skiver til fastgørelse til muren.
Bemærk at hvert hjul skal kunne bære mindst 500 kg. På klodsen i centrum monteres også et bjælkelag hjulene kan kører på.
Pyh ha ! Det var så beskivelsen af hvordan en drejeskive kan laves.

V.h.  Håndværkeren
Der er en gut der har lavet noget lignende det du efterspørger her - det er dog taget der kan dreje, men du kan sikkert overføre principper til noget brugbart: http://moonbounce.dk/astronomy.htm


/ Claus

Se..nu ligner det noget! Til Håndværkeren: Fantastisk beskrivelse...Men 6 m/dia er dog alt for stort havde nu bare tænkt 2x2 eller 2,5x2,5. Vil prøve at finde en der kan forstå din beskrivelse/udføre projektet evt. efter den.Tak

Hvor stor er sådan en lokomotiv drejeskive? og kan man virkelig købe sådan en evt. af banedanmark?
Hvor køber man en udstillingsdrejeskive til en bil henne?

Og til dig med kolonihavehuset for 50 års siden! Det lyder fantastisk!:-))) Se hvad de kunne i gamle dage både for 100 års siden som Berhard Shaw og i kolonihaveforeningerne. En dejlig historie!! Hvor mon jeg finder en gammel karrusel?

Se..nu ligner det noget! Til Håndværkeren: Fantastisk beskrivelse...Men 6 m/dia er dog alt for stort havde nu bare tænkt 2x2 eller 2,5x2,5. Vil prøve at finde en der kan forstå din beskrivelse/udføre projektet evt. efter den.Tak

Hvor stor er sådan en lokomotiv drejeskive? og kan man virkelig købe sådan en evt. af banedanmark?
Hvor køber man en udstillingsdrejeskive til en bil henne?

Og til dig med kolonihavehuset for 50 års siden! Det lyder fantastisk!:-))) Se hvad de kunne i gamle dage både for 100 års siden som Berhard Shaw og i kolonihaveforeningerne. En dejlig historie!! Hvor mon jeg finder en gammel karrusel?

Annonce
Vi kan selvfølgelig godt finde løsninger på dit problem. Osse anno 2011.
Men der er jo lidt omstillingstid fra forkert placering af dampspærre og stoppede perlatorer - til roterende skure.
For at starte med lokomotivdrejeskiver så vejer et lokomotiv måske 50 tons eller mere. Og en drejeskive måske lige så meget. Så det er nok ikke et reelt bud.
Bildrejeskiver nok heller ikke. Det findes nok kun ganske få af dem.

Derimod lyder Håndvlærkerens forslag godt og osse drejeskiven fra legepladsen.
Jeg har engang frekventeret en kineserrestaurant hvor vi sad 8 -12 personer omkring et "revolving table", Så var det bare at stikke til retterne når de kom forbi.

Men den suverænt bedste løsning er nu vandbassinet med det flydende hus. En flåde af flaminhoplade og brædder som bund, huset ovenpå, og blot 5 - 10 cm vand. Så kan selv et barn dreje det hus.
Genialt tænkt KLAMPhugger.
Eller en clairvoyant der ka' spør' ham Behard Shaw hvordan han gjorde. Tror jeg skal et smut til london og besøge hans "Writing Hut"!
Skrevet af hpox på 01 feb 2011 14:50

Men den suverænt bedste løsning er nu vandbassinet med det flydende hus. En flåde af flaminhoplade og brædder som bund, huset ovenpå, og blot 5 - 10 cm vand. Så kan selv et barn dreje det hus.
Genialt tænkt KLAMPhugger.

Ja ikke meget friktion her - men nødvendig dybde stiger hurtigt i takt med vægten af det du fylder ovenpå ellers står huset lige pludselig på bunden - og hvordan lige med at sørge for at det bliver ved med at stå lige og ikke får slagside?....

Byg en stiv platform med mange små hjul under der kører i en fast bane (som en art kugleleje) - mere friktion men så står det da lige.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af hpox på 01 feb 2011 14:50

Men den suverænt bedste løsning er nu vandbassinet med det flydende hus. En flåde af flaminhoplade og brædder som bund, huset ovenpå, og blot 5 - 10 cm vand. Så kan selv et barn dreje det hus.
Genialt tænkt KLAMPhugger.

Tak hpox,

Men han bør nok lige tjekke med lokalplanen inden han evt. går igang - ikke givet at det er tilladt med husbåde i lokalområdet.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Tak for ideen om "Husbåd". Sjovt indslag..men dét bli'r ikke aktuelt. Jeg er landkrabbe!
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis