Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jeanni på 29 mar 2011 12:50

Det har jeg så sandelig også tænkt mig at gøre hpox.

Mht. Teknologisk Institut kan oplyses at Top Danmark bruger dem som rådgivere i tvivlsspørgsmål!! Så mon ikke??

Før du ryger helt op i falset, så syntes jeg du skal læse:

BR 72 s. 91 6.20.4 : Ikke bærende bygningsdele (Herunder afgrænsede lofter, skråvægge og skunke.

Tilstandsrapporten ... beklager hpox men det er altså noget sludder.

I min tilstandsrapport står: At der er tale om et meget velholdt hus hvor man ikke skal regne med andet end alm vedligeholdelse!!! 
  Endvidere står der at 1. salen er totalrenoveret (og isoleret) i 2002, altså skal den byggesagkyndige vurdere 1. salen ud fra BR 2002, i det omfang tingene er synlige.

Ejerskifteforsikring: Bl.a. dækker en udvidet ejerskifteforsikring ulovligheder og kan man dokumentere (f.eks via tilstandsrapporten, eller salgsmateriale) hvornår en renovering er udført, så er det BR for det aktuelle år der gælder... er renoveringen ikke udført i overenstemmelse med dette reglement er renoveringen ulovligt udført, og så er der tale om en skade!!!
  Kan man ikke dokumentere det så laver skadeskonsulenten en vurdering af renoveringstidspunktet, bla ud fra materialevalg mm.
Skrevet af Jeanni på 29 mar 2011 10:08
Hej

Vender lige tilbage 

Jeg bokser stadig med forsikringen om de listelofter.....

Jeg er faldet over et par ting som i måske kan have gavn af at studere.

Prøv også at se: http://vot.teknologisk.dk/9466,2

Af Teknologisk Instituts oplysninger fremgår det at en lægteafstand i forskallingen gælder for sammenpløjede brædder, hvor kontaktfladen i fer/not til hver en tid er mindst 9 mm.

Kan godt forstå at den type lofter bliver opsat ulovligt, for det er MEGET svært at finde brugbar indformation om emnet.

Hilsen

Jeanni

Sorry...uanset hvad jeg gør så fungerer de link ikke...måske er det mig der gør noget forkert
Syntes godt nok der sker mærkelige ting lige nu, specielt med de links

Tak for dit venlige svar på mit indlæg.
Jeg svarer blot efter bedste evne, hvilket jeg har visse forudsætninger for.

Og endeliget er det dit forsikringsselskab du skal overbevise. Ikke undertegnede. :o)
Syntes lige at jeg vil melde tilbage med hvad udfaldet af denne sag blev

Efter en lang sej kamp med ejerskifteforsikringen er vi nu næsten ved at  være "i mål". 

Der har været Ingeniør inde over og konklusionene er: 15/16 mm. profilbrædder må max opsættes med en c-c afstand på 600 mm. fordi de opsættes med stifter. 
  Det er rigtigt at den teoretiske afstand er 1000 mm. (bl.a.i SBI 189), men den regel gælder kun hvis brædderne fastgøres med søm, skruer eller kramper.

Da reglerne i forbindelse med ejerskifteforsikringer er sådan at man som forsikringstager skal sansynliggøre at der er tale om en skade, så har jeg været nødt til at indkøbe div. reglementer, vejledninger mm. (kan fortælle at det er muligt at låne div. TRÆ publikationer hos Træinformation) og sådan noget bliver man jo som regel kun klogere af at læse
  Det viser sig at stort set alt hvad der er lavet på den 1. sal (i 2002) er forkert lavet.

1: Profilbrædder er opsat med for stor søm afstand.
  2: Isoleringen ligger på bagsiden af tagpladerne, og der er ikke etableret ventilslationspalte.
  3: Dampspærren er ikke tæt.
  4: Der er igen isolering på bagsiden af skunkvæggene (den ligge ude ved taget) hvor der max. må være 25 mm. bagvedliggende hulrum.
  5: Varmerørene i skunkene er ikke isoleret.
  6: Gulvene er ikke ført ud til ydervæggene, altså med gulv i skunkrummene, hvilket de skal være for at leve op til kravet om BD 30 etageadskillelse i huse med beboelig 1. sal.
  7: Gavlvæg  er ikke opført som BD 30 væg.
  8: Udvendig træbeklædning på gavl og kvist mangler bagvedliggende ventilation.

Da jeg fremsendte ovenstående til Forsikringen, valgte de at "hyre" en Ingeniør

Tusinde tak for jeres indlæg. Håber ovenstående kan komme andre til gavn
Tak for den feed-back.

For for sømafstandsfetichister som Nautrup og undertegnede er det jo et rigtig godt kompromis den ingeniør har "opfundet"

Nautrup har hævdet at såømafstanden måtte være max. 60 cm, (For pågældende bræddetype)
Undertegnede at den måtte være hundrede cm.

Din ingeniør finder så lige ud af atr den må være 60 cm såfremt der anvendes dykkere og op til 100 cm såfremt der anvendes søm, skruer eller kramper.

Meget fint - ingen fejl på det!
Men det kunne være sjovt at hører hvor han i lovgivningen har fundet frem til den udlægning af teksten.
Annonce
Hej hpox

Det var ikke Ingeniøren der "opfandt" det med sømafstanden, men derimod MIG der fandt "dokumentationen" ved at kontakte Teknologisk Institut

Ved godt du mener jeg er en "harpe" og at jeg er "skinger" i tonen men der er jo en årsag til alting!! 
  Det virker som alt andet end din "mening" er helt ude i hampen ...... kan ikke finde ud af hvad du har imod Orla Nautrup, men .....
  Hvis du er det mindste i tvivl, så syntes jeg du skal læse SBI 189  Bilag B side 106 lige over fig. 115, hvor det står sort på hvidt.

Fortsat god dag

Jeanni
Nåe-ja.
Nu går jeg ikke omkring og husker på hvem jeg har fornærmet - det vigtigste er at nogen bliver fornærmet! :o)
Hpox

Prøv at læse dit eget indlæg her på tråden, fra d. 23. jan. 2011 kl. 20.42 .... 

Der er også krav til hvor STORE SØMMENE skal være!!!!!!!! 
Vækker lige liv i tråden igen. Jeg har en spærafstand på 110cm, må jeg opsætte 21mm profilbrædder direkte på dem?

Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Skrevet af Blikslagteren på 28 jan 2012 23:25
Vækker lige liv i tråden igen. Jeg har en spærafstand på 110cm, må jeg opsætte 21mm profilbrædder direkte på dem?

Umiddelbart er svaret nej....afstanden må højest være 100cm jvf det tidligere linkede skema.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også