Solseller?

Hej med jer.

Er faldet lidt over muligheden for at montere solceller på taget.
Som jeg forstår det kan man blive selvforsynende og dermed få noget der ligner økonomi i projektet...
Altså man monterer og tilslutter solcellerne til nettet og når man producerer mere strøm end man selv anvender så kører målenren baglæns... Når mørket så falder på og man bruger strøm så får man det leveret via det almindelige forsyningsnet. Altså ingen penge og afgifter indblandet... Og hvis man producerer mere strøm end man bruger, så er der altså heller ikke noget betaling!

Det skulle vist gælde for anlæg op til 6 Kw.

Man hvilke systemer er driftsikre og ikke mindst anlæg der holdes kørende i mang år uden vedligehold.... Og hvad koster det at montere og indkøbe solcellerne...

Nogen der har erfaringer med dette spændende tema?

Jeg har jo en sydvendt tagflade på garagen der kunne være en mulighed.. der er et eller andet med at tagfladen ikke skal være med mere rejsning end 35 grader og huset er med 45 grades rejsning...
Skal også lige have check på on det evt kommer til at ligge i skygge... Det gør det når solen står lavt i vinteren, men om det betyder så meget ved jeg ikke.. Det må jo være sommeren der giver den kraftigste el produktion...

MVH Njord 

MVH Njord
Hej med jer. Er faldet lidt over muligheden for... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af njord på 24 jan 2011 10:55
Nu er det med de BREDE forlig jo ikke noget vi har set ret meget til de seneste mange mange år.....
Og noget tyder på det helle rikke kommer til at ske efter valget, og det desværre uanset hvilken gren der vinder....

MVH Njord

LOL nej et de nyere brede forliger var efterløns forliget fra 2006, og det kan man vist ikke bruge som sikkerhed for noget
Det eneste der er nogenlunde sikkert er at de stramninger der laves IKEK rammer nogen der sidder i folketinget....
Så måske skulle man rundt og se om de har solceller på privaten.... Det er vist den eneste "forsikring" mod forringelser man kan få på det område...

Hvad angår efterlønnen er der jo ingen grund til det... allell medlemmerne af folketinget har jo en langt bedre pension for den NU GÆLDENDE efterlønsalder.....

Og udskrives der valg... så får de et års folketingshyre, uanset om de ryger i arbejdsløshed eller ej.. ikke den understøttelse vi andre kan få hvis vi er i A-kasse...

Og nedskæringen af understøttelsesperioden til 2 år kom også lige ind fra siden....
Men med deres kontaktnet forventer de sikkert ikke at skulle ud i den slags.....

MVH Njord

MVH Njord
Nu er jeg ikke så meget for grøn signalværdi, men kan meget bedre lide ting, der dutter i den virkelige verden, og gerne til en cost benefit, der frister.

Husstandsvindmøller har ikke nogen berettigelse. De er dyre, larmer og producere ikke optimalt (ringe vindforhold i lav højde i bebyggede områder). I stedet skulle man slå sig sammen og købe en større mølle, der kan stå et sted, hvor den ikke generer, og hvor vinden er gunstig. Det ville der være både samfunds- og privatøkonomi i. Så kan man ikke modregne i sin elregning, javel. Men det er jo et politisk problem, ikke et teknisk.

Solceller på taget rammer lidt det samme. De små anlæg er for dyre i forhold til udbyttet. Son der var en der sagde til mig, så skal man så sig sammen med sine naboer, en installation, en stor inverter og en tilslutning er billigere end tre installationer, tre så invertere og tre tilslutninger. Stadig ingen modregning andet end hos den der har det installeret, men det er jo kun politisk vilje der mangler.

Solvarme er ganske velegnet på almindelige huse, hvor man kan bruge varmen. Store anlæg kunne med lethed anbringes på tegene hos boilgforeninger etc, hvor man så kunne sende varmen retur til fjernvarmen, hvis der er overskud. På den måde ville solenergien blive lagret i ikke afbrændt kul/olie/etc. Ups, så kommer der pludselig CO2afgift på, og så kan det ikke hænge sammen alligevel. Politiks problem en gang til.

I Lemvig brænder man masser af biogas af i biogasanlæggets flare fordi varmeværket ikke vil aftage mere end det de er forpligtiget til, da de kan lave varmen villigere med flis. Manglende vilje gør, at man ikke vil sænke prisen på den biogas, der ligger udover det kontraktligt aftalte. Så hellere brænde det af i flaren i stedet for at gemme energien i flis, som kunne bruges et andet sted.

Hvis vi vil gøre noget for miljøet, så kunne der gøres meget for de penge vi allerede bruger, hvis der var politisk vilje. Der er i hvert fald mange lavthængende frugter vi kunne starte med at plukke. Det gør vi ikke ved grøn signalværdi, men ved grønne handlinger.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også