Solseller?

Hej med jer.

Er faldet lidt over muligheden for at montere solceller på taget.
Som jeg forstår det kan man blive selvforsynende og dermed få noget der ligner økonomi i projektet...
Altså man monterer og tilslutter solcellerne til nettet og når man producerer mere strøm end man selv anvender så kører målenren baglæns... Når mørket så falder på og man bruger strøm så får man det leveret via det almindelige forsyningsnet. Altså ingen penge og afgifter indblandet... Og hvis man producerer mere strøm end man bruger, så er der altså heller ikke noget betaling!

Det skulle vist gælde for anlæg op til 6 Kw.

Man hvilke systemer er driftsikre og ikke mindst anlæg der holdes kørende i mang år uden vedligehold.... Og hvad koster det at montere og indkøbe solcellerne...

Nogen der har erfaringer med dette spændende tema?

Jeg har jo en sydvendt tagflade på garagen der kunne være en mulighed.. der er et eller andet med at tagfladen ikke skal være med mere rejsning end 35 grader og huset er med 45 grades rejsning...
Skal også lige have check på on det evt kommer til at ligge i skygge... Det gør det når solen står lavt i vinteren, men om det betyder så meget ved jeg ikke.. Det må jo være sommeren der giver den kraftigste el produktion...

MVH Njord 

MVH Njord
Hej med jer. Er faldet lidt over muligheden for... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Udseende betyder nu stadig noget for mig....
Og en tagflade er oftest langt større end de 6PKWH der er aktuelle at se på for en alm husstand.
Som bekendt er det noget der skal sidde i mange mange år...

Jeg ville heller ikke vælge et bliktag fremfor tegltaget.. ej heller beton tegl....
Dette uanset at tegl nok har den korteste levetid, er dyrest / kvm men det glæder mit øje at se på hver eneste dag.. en faktor der er svær at sætte en værdi på.....

MVH Njord

MVH Njord
http://www.vindogsol.dk/sol.html

Prøv at kigge på dette link. Det indeholder masser af god info og mulighed for at beregne ydelser på forskellige lokaliteter i landet.
Når der skal vælges type så vær opmærksom på at de traditionelle paneler virker som en serieforbindelse, hvilket betyder at skyggen fra en flagstang er nok til at nedsætte ydelsen voldsomt.
God jagt på billig el.
Bjarne

 

Annonce
De billige tyndfilm fylder så omkring dobbelt så meget som panelerne, dvs omkring 90kvm for et 6Kwp anlæg, det er alligevel en halvstor sydlig tagflade der skal dækkes.

Om solceller kan betale sig, tja det kan det vel godt med de nuværende priser, HVIS div regeringer ikke ændre loven om at sende strømmen tilbage til nettet gratis.

Hvis et 6Kwp anlæg som levere gennemsnit 5350 kw om året koster 135.000 incl montering og installation, (hvis man gør det selv og kun får en elektriker til at tilslutte)

Hvis vi går ud fra elprisen holder sig i ro de næste 35 år(hvilket er utænkeligt, da den konstant stiger mere end inflationen) kan vi regne med prisen i nutidskroner, jeg har regnet med 1 kw koster 2,11 kr(som den gør hos mig i storkbh)

de første 10 år levere det fulde 5350kwx10= 53500kwx2,11=112.885 kr
de næste 10 år 90% =4815 kwx10= 48150kwx2,11= 101.596 kr
de næste 15 år 80% = 4280 kwx15= 64200kwx2,11= 135.462 kr

ialt efter 35 år = 349.943 kr i sparet strøm.
Hvis man altså bruger al den strøm man producere..
Dog skal man stadig med de nuværende regler betale et strøm abb. som vist er 150 kr om året.
derudover er der en smule vedligeholdelse, f.eks skal panelerne sikkert lige vaskes en gang om året eller 2, og der kan også være reperation, selvom de skulle være vedligeholdelsesfri.

Det er muligt det ikke levere 80% hele tiden fra de 20-35 år, men samtidigt kan det sikkert godt holde mere end 35 år, måske 40-45 år hvor det stadig yder 50-60%.

Umiddelbart vil jeg sige det godt kan betale sig, hvis det er penge man alligevel har stående på kontoen, dog kun hvis man har tænkt sig at blive boende i huset, da evt køber sikkert ikke vil betale over 100.000 kr mere for et hus pga solceller, mange ved simpelthen ikke hvor meget El, vand og varme koster dem om året så det bliver ofte ignoreret når folk køber hus, måske lige bortset fra varme..
Må lige tilføje at jeg har fuldt meget med på området da jeg selv har overvejet det, dog er det stadig en smule for dyrt, anlægget skal kunne betale sig selv af på under 10 år, før det har min interesse, men det vare nok heller ikke længe, tyndfilm solceller kommer hastigt frem, og koster ikke ret meget at producere, så priserne falder nok jævnt, samtidig med grønne afgifter stiger, så inden for et 1 eller 2 vil tilbagebetalingstiden være under 10 år, om 5 år vil alle bestille solcelle anlæg (stadig dog kun hvis den nuværende lovgivning på området bevares.)
Man skal lige huske at regne nye invertere med, da de kun har en levetid på 10-15 år.
Okay det vidste jeg ikke, troede godt de kunne holde anlæggets tid, hvad er det der slides på dem??
Det er især de store temperatursvingninger der ødelægger selve panelerne, inverterne ved jeg ikke hvad skyldes. - der er firmaer på vej med hybridpaneler hvor det er et kombi solcelle/solvarme-element - derved bliver noget af varmeoverskuddet fjernet og temperaturen i elementet er mere stabil.

Men det overvejende er stadig at det er for dyrt at komme igang med når man ikke kan have en RTO på under 10 år.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også