Solseller?

Hej med jer.

Er faldet lidt over muligheden for at montere solceller på taget.
Som jeg forstår det kan man blive selvforsynende og dermed få noget der ligner økonomi i projektet...
Altså man monterer og tilslutter solcellerne til nettet og når man producerer mere strøm end man selv anvender så kører målenren baglæns... Når mørket så falder på og man bruger strøm så får man det leveret via det almindelige forsyningsnet. Altså ingen penge og afgifter indblandet... Og hvis man producerer mere strøm end man bruger, så er der altså heller ikke noget betaling!

Det skulle vist gælde for anlæg op til 6 Kw.

Man hvilke systemer er driftsikre og ikke mindst anlæg der holdes kørende i mang år uden vedligehold.... Og hvad koster det at montere og indkøbe solcellerne...

Nogen der har erfaringer med dette spændende tema?

Jeg har jo en sydvendt tagflade på garagen der kunne være en mulighed.. der er et eller andet med at tagfladen ikke skal være med mere rejsning end 35 grader og huset er med 45 grades rejsning...
Skal også lige have check på on det evt kommer til at ligge i skygge... Det gør det når solen står lavt i vinteren, men om det betyder så meget ved jeg ikke.. Det må jo være sommeren der giver den kraftigste el produktion...

MVH Njord 

MVH Njord
Hej med jer. Er faldet lidt over muligheden for... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da trist læsning BOFH.
Nu var jeg ellers så glad ved tanken om at kunne lægge nogle af disse tynde og, ikke mindst, lette folier på taget af min campingvogn, for at kunne lade på min akkumulator.

Vil det sige, at det er lige tidligt nok at etablere en sådan strømkilde? og bør man hellere vælge den tykkere og tungere type?
Der er ingen økonomiske beregninger inde i denne situation, ud over at jeg gerne skulle kunne betale installtionen
Det handler ene og alene om bekvemmeligheden og uafhængigheden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Spørgsmålet i det tilfælde er jo nok nærmere om du synes du giver for meget for strøm på en campingplads at det kan betale sig? - det kan du kun selv vurdere.

Reelle el-biler kommere tættere og tættere på (især efter nogle englændere har søgt patent på et lithium batteri med ca 10x energidensitet end idag) - men solceller synes jeg med dagens teknologi lidt er noget for entusiaster.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Som jeg skriver er det i dette tilfælde ikke et spørgsmål om den direkte økonomi, men alene funktionen.
Forholdet er det, at jeg ofte slet ikke er på campingpladser eller også på sådanne, hvor der ikke er strøm.
Det jeg lurede mere på er om disse folieting vil gå til, når de hele tiden er exponerede for solen oven på det flade tag. Vil varmen ødelægge dem?

Med venlig hilsen
ktm

 

Funktionen er der - det er jo et kommercielt bygget produkt der sikkert holder det det er bygget til og som de lover indenfor en hvis tidshorisont - om du så kan opnå nok effekt er et andet spørgsmål.

Man kunne sagtens frygte at troværdigheden ved sælgere af denne type produkt er ligeså god som indenfor andre segmenter af alternativ energi - på ingeniørens hjemmeside er der flere artikler om eg. husmøller der aldrig leverer den reklamerede effekt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mon ikke det vare et par år endnu før der rigtig kommer gang i solceller ?

Hvis vi kigger på det pres EU har lagt på Danmark ang husstandsmøller så kan man kun håbe det drejer i en retning hvor selv fattigrøve kan være med..

Ellers så er en hjemmebygget vindmølle også ret sjov


Hvad siger du /BOFH , lyder somom du har styr på andet end din server og din kaffekop
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Faldt lige over den her - potentialet ser fint ud, desværre udnytter solceller kun omkring 10% af energien - der er varmepaneler en hel del mere effektive.

http://politiken.dk/klima/ECE1174685/solenergi-giver-mere-i-danmark-end-i-paris/

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men bemærk lige at politikken henviser til at solens effektive virkning er højere i DK en fx Paris..... At man skal helt ned til middelhavskysten før der er mere effekt i solens indstråling end herhjemme... Ret utroligt.
Men der er nok noget med at den energi vi får ind og kan fange er koncentreret på en kortere periode end nede syd på...
Så længe man kan "overføre" sin strøm omkostningsfrit og hente den hjem igen gratis... så er der jo en chance for at økonomien hænger sammen.. og ikke mindst er man uafhængig af at produktionstid og forbrugstiden er forskudte.....

MVH Njord

MVH Njord
Ja det giver lidt stof til eftertanke ;-)

Min konklusion er indtil videre den samme.

Måden at lagringsspørgsmålet er løst på indtil videre er lige nøjagtig det der er humlen - jeg selv kan ikke få mig til at tro det varer ved - Dong er garanteret SÅ mange tilskudskroner til produktionen når den nye vindmøllepark ved Anholt er færdig (som du og jeg finansierer over skattebilletten) - og den omkostningsmodel er efter min mening nødt til at ændre sig ved at alternative energiformer skal ned i etableringspris - dvs der er et efterslæb både på effektiviteten af teknologien men mest af alt på produktionsprisen.

Spørgsmålet er jo netop hvad der sker ved din omkostningsmodel for tilbagebetaling af dine solpaneler hvis du om 5 år ikke længere kan få lov til at sælge til samme pris som du skal betale i indkøb fordi for mange er begyndt at gøre det samme og staten fattes penge - de dobbeltmoralske taburetklæbere inde på borgen skal nok være der, er jeg overbevist om.

Nej hvis man skulle gøre noget der battede noget fra dag 1 for miljøet skulle man gøre det muligt for virksomheder at genbruge varmeoutputtet fra deres serverrum afgiftsfrit i deres varmeinstallation - men det kan ikke lade sig gøre med den måde afgiftssystemet er skruet sammen herhjemme.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 23 jan 2011 23:06
Ja det giver lidt stof til eftertanke ;-)

Min konklusion er indtil videre den samme.

Måden at lagringsspørgsmålet er løst på indtil videre er lige nøjagtig det der er humlen - jeg selv kan ikke få mig til at tro det varer ved - Dong er garanteret SÅ mange tilskudskroner til produktionen når den nye vindmøllepark ved Anholt er færdig (som du og jeg finansierer over skattebilletten) - og den omkostningsmodel er efter min mening nødt til at ændre sig ved at alternative energiformer skal ned i etableringspris - dvs der er et efterslæb både på effektiviteten af teknologien men mest af alt på produktionsprisen.

Spørgsmålet er jo netop hvad der sker ved din omkostningsmodel for tilbagebetaling af dine solpaneler hvis du om 5 år ikke længere kan få lov til at sælge til samme pris som du skal betale i indkøb fordi for mange er begyndt at gøre det samme og staten fattes penge - de dobbeltmoralske taburetklæbere inde på borgen skal nok være der, er jeg overbevist om.

Nej hvis man skulle gøre noget der battede noget fra dag 1 for miljøet skulle man gøre det muligt for virksomheder at genbruge varmeoutputtet fra deres serverrum afgiftsfrit i deres varmeinstallation - men det kan ikke lade sig gøre med den måde afgiftssystemet er skruet sammen herhjemme.

/BOFH


Min bekymring er også at lige så snart en masse mennesker begynder og købe solcelle anlæg, finder staten på en ny afgift, sikkert en ny dyr transport afgift, som man skal betale, også sænker de prisen på strømmen. sådan så tilbagebetalings tiden bliver uendelig lang.
Alle regeringer vil gerne være "grønne" så længe det ikke koster noget...

 Nej hvis de gerne ville have folk begynte at få solcelle anlæg skulle de lave et bredt forlig hvor de lover ikke at ændre på systemet de næste 20 år.. det ville ikke være nogen sikkerhed, men det ville en start..
Nu er det med de BREDE forlig jo ikke noget vi har set ret meget til de seneste mange mange år.....
Og noget tyder på det helle rikke kommer til at ske efter valget, og det desværre uanset hvilken gren der vinder....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også