Tråden er låst

Naboens kat....

Hejsa!

Nu har jeg for jeg ved ikke hvilken gang "fanget" naboens kat i at sidde på min spritnye bil. Katten har fået for vane at hoppe op på bilen via moterhjelmen, og kravle op på taget, hvor den sidder og overvåger kvarterets andre katte....!

Jeg har påtalt det overfor naboen 2 gange, og bedt hende om at holde hendes kat væk fra bilen, da jeg ikke synes det er så fedt at få ridser/kattepoter på tag og motorhjelm. Hun siger at hun nok skal gøre noget ved det, men jeg synes bare ikke der sker noget!

Derfor: Når jeg har "advaret" hende 3. gang, hvad må/kan jeg så gøre? Alle forslag modtages gerne!

PS. Jeg har til dels accepteret at denne kat samt kvarterets mange andre bruger et bed rundt om mit hus som offentlig kattebakke (til trods for hjortetaksolie og vandgevær).
Hejsa! Nu har jeg for jeg ved ikke hvilken gang... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af peter1215 på 13 jan 2011 13:04
Lån en stor mårfælde Det hvirker 100%
Hvordan afliver man en kat humant ( Skyd den ) Eller du kan køre den A H Til i din mårfælge

Du m ikke fange den og så dræbe den. du må gerne dræbe den under fangsten.

Jacob
Jf. lov om mark og vejfred kan du fange dyret og kræve betaling for pleje idet ejeren skal have besked inden for et døgn:

§ 5.
Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund.

§ 6. Ved optageren, hvem dyret tilhører, skal han snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at optagelsen har fundet sted, tilstille denne

§ 7.
For optagelse af husdyr tilkommer der optageren optagelsespenge.


Til formålet kan du formodentlig lave en aftale med den lokal ansvarlige for bekæmpelse af ræve om at låne en fælde (formanden for den lokale jagtforening kan henvise). Mon ikke naboen efter nogen gange med den rutine forstår. Optagelsespengene er beskedne, så det er mere ulejligheden der formodentlig vil trætte naboen.

Hvis ikke ovenstående giver "pote", så kan du jo altid orientere naboen om §14 i samme lov:

§ 14. ......omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret.

Skrevet af vile på 13 jan 2011 10:42

Og det samme gælder naboernes børn og hunde!

Hvor mange af dem har du aflivet?

Hvordan komme det ind i sammenhængen? 

Så længe man kan have en dialog med folk, og de aktivt prøver at løse problemet, så er der ingen grund til at gå til yderligheder.
Men ingen af delene kunne min nabo finde ud af.



Mvh Thomas Hansen

Hvad med at bygge en lukket garage? Du skulle nok kunne få en masse tips om opførelsen af denne af os LAV-DET-SELV Fritidsfolk.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Annonce
Hjemme ved os er det kun vores egen kat, der kommer forbi de 2 tyverialarmer (dobermann). Så de virker fremragende.
Hvad så, når I får udryddet alle katte?
Kunne I så ikke også overveje, at udrydde fluer og andre insekter, der sætter sig på fronten af Jeres dyrebare biler?
Fugle der skider på bilen og ætser lakken, skal vel også totaludryddes?
Hvad med frost og sne, der tvinger kommunerne til at strø salt på vejen, som får bilerne til at ruste. Det skal vel også afskaffes?
Hvad med børn, der kommer til at sparke bolde ind i bilen? De skal vel slagtes?

Problemerne er mangfoldige!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg forstår virkelig ikke de mange hånlige indslag (bl.a vile og ktm) på et ellers fornuftigt spørgsmål.

Spørgsmålet går på mulige og humane løsninger på et for spørgeren træls problem. Han ønsker ikke kvartets katte på hans grund og slet ikke på hans nye bil!!

Hvis i ikke har en fornuftig løsning på problemet så hold jeres personlige meninger udenfor. Ellers må i oprette et debat forum og få luft for jeres opkast.

Og hvad ligner det at sammenligne katte med børn, jeg begriber ikke jeres sammenligningsgrundlag.?

Min egen grund er adskilt med hæk til vej og naboer så katte har dermed også nem adgang, og de ødelægger mit fuglemiljø som jeg vægter højt. Vi har løst problemet ved at lære hunden at katte er ok, men ikke i haven.
Dette har kattene også fattet.

Men har man ikke hund, har jeg som je__ns foreslår også hørt at knust hvidløg kan have en god effekt.

Håber du får løst problemet.
Forslagene om af fange kattene i fælder, samt skydning er da helt ude i den skæve side...
Jeg er personligt glad for min nabo's kat og sidder den på taget af bilen, så er det også OK. det sker ikke ret tit :-)

Men den eneste rimelige er vel at pjaske fand på den...
En kat kan man reelt ikke holde på egen matrikkel! Ej helle rungernes bolde, men det gør jo ikke at man sætter fælder op eller skydder varsels skud!!

Få et normalt forhold til de dyr der er omkring os og glæd dig over at katene sikekr snupper nogle mus :-)

MVH Njord

Stor tak til P_Engberg, der bragte tråden tilbage på sporet...! :-)

Jeg har netop, med baggrund i "Lov om mark- og vejfred" ( http://www.kattens-vaern.dk/assets/vejfred.pdf ), oplyst naboen om:

§1: Katten skal holdes på egen grund.

§3: Hvis katten kommer ind på min grund, og forvolder skade, holdes naboen som ejer erstatningspligtig.

§5: Jeg kan lade katten fange.
§6: Skal informere ejeren om fangsten snarest muligt, dog senest indenfor 24 timer.
§7: Der tilkommer optageren betaling for mad/pleje/pasning (sidestillet med tamkanin, kr. 0,50/døgn).
§11: Jeg kan overdrage pasningen af katten til sognefogeden, alternativt politiet.

§14: Jeg har ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne katten fra min grund, ogt er ikke pligtig til at yde erstatning såfremt katten derved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning må dog kun foretages, når ejeren er advaret indenfor det sidste år.

Hvis naboen ikke forstår dette, må jeg jo så tage affære. Ikke at jeg kunne drømme om at skyde den, men måske lade den fange, og overdrage den til sognefogeden/politiet, hvis naboen ikke gør krav på den inden.

Hvis man bruger eks. en rævefælde, må man så smide lokkemad i den?

PS. Jeg har ikke så store skrupler ved at lave en lille nabokrig, da vedkommende har fremlejet huset fra ejerne i en periode på 2 år. Så ufreden vil ikke vare evigt!

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis