Dåse Solvarmer til udestuen

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til udestuen. Modtager gerne indput mit første solvarme projekt laver jeg en træ kasse isoleret midter kammer 5 rækker dåser med 12 dåser i hver. i bunden laver jeg indblæsnings kammer med en kabinet blæser der skal drives af en el-solvarme plade som jeg dog ikke har købt i nu jeg regner med og male dåserne mat sorte med kulstøv drysset på hvis jeg kan få det til og hænge fast...

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til... Vis hele indlægget
103 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja fairnok men syns det er det mindste..... tror iøvrigt at der skal pænt meget til før de kabler jeg har brugt bryder i brand men friskt nok... kipper med hatten hvis jeg får en belastning af ledningerne med mere end 20A

nu siger du "opvarme" ! det er jo lidt vidt begreb mener du at du vil holde frost frit eller skal der være 20grader i garagen ??
hvor vil du sætte fangeren ? på sydvendt væg, tag eller ?
hvilke princip vil du bruge ?
der er mange ting at tage højde for at finde størrelsen... og så er der alligevel svært at beregne

men kan den side på en sydvendt mur og målet er tørt og frostfrit, så behøver den ikke at være så stor !
en ide er at smutte ind på Solarventi's hjemmeside og se deres bud på størrelser (en god dåse fangere levere mindst lige så godt)
http://www.solarventi.dk

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

jeg har ikke lige luret at der var forskellige typer? men garagen skal holdes frostfri og gerne 10 grader når muligt.. den kommer på et næsten fladt tag der har hældning mod syd

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hejsa , er selv hjemmefusker af første grad og har også lavet bla en dåse-solfanger, det er imponerende at se hvor meget i går op i det, så jeg vil lige smide lidt om hvordan min er lavet , simpel men effektiv.

Jeg havde en gammel dør stående på lageret så den blev monteret med loftbræder på siderne og så havde jeg en ramme som enda var isoleret på bagsiden.

Dåserne borede jeg hul i med et spade bor og rev splitten af i toppen, stablede dåserne op på hinnanden og stoppede ca 20cm fra toppen, så borede jeg et hul nederst i rammen ud for den første række dåser og lage derefter noget tyndt gulvisorlering i bunden af rammen og lavede et hul gennem isoleringen, så isolering i toppen også og et brædt til at holde dem sammen så der blev et kammer i toppen.

Dåserne er samlet med gulvlak det løber pænt hele vejen rundt i samlingen så det kan gøres mens de ligger i rammen, så en gang pejselak sprayet over dåserne og noget drivhusglas i rammen.

Jeg købte en soldreven ventilator i silvan på tilbud til 500kr og den klare opgaven fint, fangeren levere varme til mit væksthus som vi har planteri som ikke tåler frost.

Siger ikke at min fanger er super effektiv eller holder i 25år men den er næsten gratis og levere fint med varme.
Kan ikke lige finde ud af at smide billeder op her men har da nogle liggende af projektet.
Venlig hilsen smokie

PS rørene er samlet med et kobberrør så luften køre op og ned gennem rækkerne , et indgangs hul og et udgangshul.

Behandler man andre som man selv vil behandles går det aldrig helt galt :-) .

Annonce
Jeg har også kastet mig over dette fantastiske projekt.
Eneste punkt jeg ikke har helt på plads endnu, er glasset.
Jeg har adgang til en større mængde mørktonet polykarbonat, men det begrænser vel varmegennemtrængningen en del, og dermed effektiviteten af solfangeren ?
Nogen erfaringer/meninger ?

 Smeden

Ja jo mere sollys der kommer igennen jo mere effektiv er den, så tonet glas er ikke en god ide..
Hejsa.

Jeg har et spørgsmål: Hvordan laver i nemmest huller i bunden af dåserne, hvad bruger i af værktøj.
jeg brugte en dåseåbner med skruehåndtag til toppen det gik nemt... Bunden er ikke så vellykket for mig da jeg har lavet hullerne for små har ikke nok flow..! Gør os temperturen der kommer ud af den kommer helt op på 55grader, jeg piller dåserne ud igen og laver stort hul i bunden..
Jeg har også en dåseåbner der nemt kan klare toppen.

Anderledes ser det ud med bunden, her har jeg ikke haft den store succes... Så derfor vil jeg høre nogle fif :-)
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også