Dåse Solvarmer til udestuen

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til udestuen. Modtager gerne indput mit første solvarme projekt laver jeg en træ kasse isoleret midter kammer 5 rækker dåser med 12 dåser i hver. i bunden laver jeg indblæsnings kammer med en kabinet blæser der skal drives af en el-solvarme plade som jeg dog ikke har købt i nu jeg regner med og male dåserne mat sorte med kulstøv drysset på hvis jeg kan få det til og hænge fast...

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til... Vis hele indlægget
103 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg kun godt igang med konstruktionen, men jeg bore bunden ud med et kopbor og gør intet ved toppen. Det skulle netop være fidusen, at luften opholder sig længere i systemet, og dermed opnår den højere temperatur til følge.

 Smeden

Har du evt. et link til en god kopbor? Jeg forsøgte i går med det kopbor jeg havde liggende, men det kopbor som jeg havde kunne ikke klare dåsen, uden at de blev helt krøllet sammen. (Det skal også lige siges at det er et meget gammel "skrammel" kopbor som jeg havde liggende)

Hvilket kopbor skal man købe, og hvor stort skal hullet være?
lige et billed af min clamp om dåsevarmer, mine dåser er bulede konen tabte en plade ned over dem :-< , så det os delvist derfor jeg skal have dåserne ud igen... ang for små huller så syns jeg mine er for små fordi min fan blæser noget luft retur på grund af for stort modtryk og i toppen kommer der kun lige luft ud så jeg ønsker større flow os selv om luften så blir sænket til 30 grader...

Jeg har bare købt et billigt sæt bimetal kopbor i jemogfix, køre fremragende

 Smeden

Der var godt skrald på solen i dag så tog lige et screenshot af min graf..

http://billedeupload.dk/photo/2011-03/92574e7f/1.png.html

http://billedeupload.dk/photo/2011-03/803bf744/2.png.html
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Mht. at åbne dåserne kan I evt. få ideer fra Brunzell http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg1.htm

Mvh Allan
Hej I Gør det selv folk
Jeg har brugt en del timer på det sidste på at tæske nettet igennem for netop luftsolvarmere, også var det jo svært at komme uden om denne tråd, og iøvrigt dette forum, som jeg blankt må erkende at jeg ikke kendte før idag, jeg plejer at hører til på stokerpro.dk men øh super fedt forum, nå tilbage til emnet. Jeg ville gerne hører jeres mening om dette link http://www.youtube.com/user/richallenmusic#p/u/8/-l21RYRK6oI med Rich Allen som har temmelig stor erfaring i luftsolvarmeanlæg, og han påstår at det stortset er ligegyldig hvad man putter ind i sin kasse, og hvordan den bygges op.
Jeg spørger fordi jeg selv gerne vil lave et dåseluftsolvarmepanel, eller retter sagt flere. Jeg har en sydgavl uden vinduer på 8m bredde, hvor jeg gerne vil sætte 5 paneler i 120x240 efter samme princip som mange solvandvarmesystemer med luftindgang i et af de 2 nederste hjørner og luftudgang til huset i det modsatte hjørne i toppen. Det er vist noget ala det man kalder omvendt retur, så luften har lige langt fra ind til ud uanset hvilken vej den vælger at gå. Men jeg ville da ærge mig hvis jeg stod og brugte en rum tid på at lime dåser sammen hvid det hele groft set bare kunne hældes ind i rammen.
Hej jhjorsal  Velkommen til LDS

jeg har selv været igennem alle Rich Allens video'er og han har dokumenteret dem godt !
så jeg vil tro at følger du hans anvisninger er det ikke helt galt

jeg selv har gang i et projekt hvor jeg bruger lidt af hvert som jeg har snuset på på nettet.

held og lykke med dit projekt

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Jeg ville lave indsugningen fra huset da den er mere effektiv på den måde, med mindre du har fugt problemer... Lav hullerne store, jeg måtte bygge min om pga. for lidt flow, første moddel med små huller og 12 dåser i fem rækker gav over 50 grader men man kunne knap fornemme indblæsningen. Så lavede jeg den om hullerne lige så store som dåserne nu er min indblæsnings temp faldet til mellem 30 & 40 grader men der meget mere sus på mere end min købte solvarme
Hvis det er ligemeget hvad for noget der er inde i kan man vel ligeså godt bruge sådan et stykke sort bølgetagplade i metal?, det er noget nemmere end stå og lime en masse dåser sammen og male dem, men dåser er jo nok billigere

kan godt lide at han bare et sat et stykke plastpose foran for at demonstrere at man kan bruge stort set hvad som helst.. dog tror jeg ikke en plastpost er god hvis det skal holde i længden
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også