Dåse Solvarmer til udestuen

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til udestuen. Modtager gerne indput mit første solvarme projekt laver jeg en træ kasse isoleret midter kammer 5 rækker dåser med 12 dåser i hver. i bunden laver jeg indblæsnings kammer med en kabinet blæser der skal drives af en el-solvarme plade som jeg dog ikke har købt i nu jeg regner med og male dåserne mat sorte med kulstøv drysset på hvis jeg kan få det til og hænge fast...

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til... Vis hele indlægget
103 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
til dels ønsker jeg og kunne køre med blæseren så længe der varme i kammeret, også er el-solpanelet noget større end blæseren så ønsker og lagre det overskydende og evt bruge det til diode-lamper i udestuen om aften.. eller andet sjovt
okay !
jeg vil dog sige at lige så god disse solfangere er til at blive hurtig varme, lige så gode er de til at blive kolde, så jeg tror ikke du får så meget ud af at køre efter solen er forsvundet !

men lysdioder i udestuen dur det til ;-)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Du har nok ret.. men kan godt lide der lidt udvidelses potentiale i projektet hvis man lige får en idé hen ad vejen, så det meget rart og have noget gratis strøm til rådighed
Hej. Har set at Harald Nyborg har ladere til 12 volts batterier med solceller. Den koster 250 kr. Den kan også oplade et batteri. Var det ikke en mulighed at købe sådan en?
du kan sagtens bruge den men til prisen er det vel lidt dyrt for 1w solcelle ! 12 x 0,086A = 1,032
til sammenligning.
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?products_id=376
Haha, 'Lader med op til 86mA' er jo vildt meget - 'Ideelt til den kolde tid' - ja, der hvor det også er mørkt så den sikkert maks lader med en trediedel, det par timer solen er over horisonten.. Onkel Harald er altså bare sjov :-)

Opladning og vedligeholdelsesladning er ikke helt det samme - det kommer til at tage mindst en sommer at oplade en alm bilakku, hvis det nogensinde sker. Lidt ligesom forrentning kontra inflation, Bankmand ;-)





/ Claus

Skrevet af champ1 på 03 feb 2011 10:31
Pt ser min styring sådan ud rimelig simpel... men vil lige blive færdig og afprøve solvarmen før jeg begynder og tilføje lidt automatik, overvejer og justere hastighed i forhold til en enkelt temperatur måske en diff, men det finder jeg ud af hen af vejen når det køre..



Det er et diagram over din opsætning, som har en del fejl må man sige.

1. Den solfanger (Som rent faktisk er en solcelle) den er ikke møj værd, jo hvis du har et miniput 12V batteri (og i så fald så er det ikke brugbart til det du ønsker...)

2. Du bør trække strøm direkt fra solcellen som Seti henviser til, Alu leder varme hurtigt, begge veje...

3. Skal du endelig benytte en laderegulator så brug den korrekt, de fleste (og det burde du vide som elektro gut) er opbygget med både automa sikring etc (kan slet ikke se en sikring i dit diagram ? )


Skal du have noget der kan trække det du søger (Som du selv beskriver havelamper) så skal du op i større solcelle... 

http://www.energikompagniet.dk/solceller-klik-her-c-2.html?osCsid=91a800a6fd9a2b78080246d65b9dc7d5

Men, hvorfor ikke bare bygge en lille god styring, stippe et par havelamper og så nyde du ikke skal bruge en masse penge på at lave 12V .... Kig lidt på prisen for et 12V batteri, en OK laderegulator og en solcelle der også vil tjene strøm hjem en kold vinterdag....

Og så prøv at regn lidt på hvor længe du kan smide en alm 12v strømforsyning i væggen og opnå det samme....

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg med på at hvis jeg smider de penge på elregningen så holder de længe, men nu har jeg nu en gang valgt hjemme hos mig og lave det sådan... forstår ikke du siger det ikke virker ??? min test af systemet virker ganske fint.. Hvad bygger du din fiasko teori på ? hvad skal jeg bruge en sikring til ? jeg kan jo maks ved kortslutning få batt. til og explodere.

Jeg laver mulighvis ikke alt lige som dig, men derfor behøver det ikke være forkert.! jeg laver det som jeg laver det, også jeg åben over for input men det meget gern være begrundet anderledes end det får du aldrig til og virke eller det noget skod..osv

Jeg har den 10W der øverst i dit link den producere mere end de knap 5W min blæser maks bruger og idag kan man jo få pære både 1w og 2w det så godt nok koldtlys men det heller ikke just en alter tavle min udestue, det vel nærmere et overdækket skur i forlængelse af huset.

Økonomisk set får jeg nok aldrig betalt de 1000kr det har kosted mig totalt,  men bygger det os mere fordi det sjovt, alene den tid man bruger kunne man jo nå og tjene til et lille jordvarme anlæg.. men sammenlign med den færdig købte solfanger jeg har hængene som kostede 3000kr så det da ikke løbet helt løbsk.
jeg vil give mkh ret i det med sikringen ! jeg må tilstå jeg tog det for givet at du havde en i dit kredsløb !
du skriver at det maks er et batteri som kan eksplodere... fair enough men du har et lednings net som kan komme til at virke som en god glødetråd med brand som faremoment ! så ved mindre det hele ligger på et beton gulv og du ikke har noget i nærheden som kan tage skade af en batteri som smutter så vil jeg nu anbefale dig den sikring også


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også