Dåse Solvarmer til udestuen

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til udestuen. Modtager gerne indput mit første solvarme projekt laver jeg en træ kasse isoleret midter kammer 5 rækker dåser med 12 dåser i hver. i bunden laver jeg indblæsnings kammer med en kabinet blæser der skal drives af en el-solvarme plade som jeg dog ikke har købt i nu jeg regner med og male dåserne mat sorte med kulstøv drysset på hvis jeg kan få det til og hænge fast...

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til... Vis hele indlægget
103 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det virkelig det mest nøjagtige man kan få til fornuftige penge?

Jeg mener en 24+- 5 svarer til, at den kan slukke ved 19 eller ved 29 grader... sådan helt tilfældigt, eller er jeg helt galt afmarcheret??

Hvis jeg kan få 29 grader varm luft fra panelet, så skal den da ikke være slukket, vel?

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg har valgt at bruge en diff styring. så starter solfanger så snart der er et bestemt antal grader i kassen i forhold til huset..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Diff styring = 1 føler i huset, 1 føler i kassen og hvis temperaturen så f.eks. er 8 grader forskellig, så slutter kontakten, eller hvordan?
Og så kan man iøvrigt stille værdien til hvad man ønsker, f.eks. 10 grader?

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Præcis, og så en mulighed for at styre hastighed på blæser...

og self en on/off knap
Jeg har fundet den til 21kr +moms hos RS tror jeg køber sådan en også en tændsluk knap men det mere så jeg kan slukke den om sommeren, har bestilt et 10w solpanel, laderegulator, spændingsregulator.. batt og blæser har jeg blæseren er en 12v 0,36A ved ikke lige dataerne på den men virke til den kan flytte rigelig med luft har prøvet den med batt fra skruemaskine...
Annonce
Skrevet af champ1 på 29 jan 2011 11:48
Jeg har fundet den til 21kr +moms hos RS tror jeg køber sådan en også en tændsluk knap men det mere så jeg kan slukke den om sommeren, har bestilt et 10w solpanel, laderegulator, spændingsregulator.. batt og blæser har jeg blæseren er en 12v 0,36A ved ikke lige dataerne på den men virke til den kan flytte rigelig med luft har prøvet den med batt fra skruemaskine...

Du skal nok sørge for du kan lukke indgangen til huset om sommeren, at blæseren er slukket er jo ikke nok.
En ting er hvor meget en blæser flytter i fri luft, det ændre sig en del når den er mont i en kasse og skal smide luft ind igennem et rør. ang det sommer pjat så lav dog en styring så blæser kan køre begge veje.. der er masser af folk i england hvor man kan købe den slags ting. den styring jeg har fået bygget har kostet ca 300kr, med forsendelse til dk... det er diff/blæser hastighed/blæser retning og så kan den klare en blæser op til 3A.. (Dvs jeg senere kan koble en pumpe på også..)

Du kan prøve at se data fra den blæser der benyttes på solarventis SV30

Producent: Sunon
Modelbetegnelse KDE1212PMB1 – 6A
Forbrug: 6.2 W
Dimension: 120 x 120 x 38 mm
Nominel ydelse (monteret i fri luft): 230 m3/time
Reel ydelse (monteret i panel): 90 – 200 m3/time

er lige blevet færdig med og male så er klar til og samle om et døgns tid, regner med og ligge sølvpapir uden på isoleringen, er det nødvendigt og male det sort ???? har set mange gør det men ved entelig ikke hvorfor
Skrevet af jbr på 10 jan 2011 18:31
Lyder fint med tavlelak... valgt fordi det er tykt  osv. formoder jeg... ?
Jernoxid... hvor får man lige fat i det? Og koster det kassen?

Ellers tror jeg sgu´ at jeg ofrer blenderen til at producere kulbriketstøv

Hvad er det du har isoleret med?
Og lige et sidste:  Hvad er det for en plade du har forrest... lexan?

hej.
Jernoxid kan fås i de allefleste trælaster, byggemarkeder. Jeg købte 1 kg hos den lokale, det er det mureren bruger til at farve mørtel med,( eller gjorde, i dag findes alt jo færdigt i sække   ).
Gav ca 100 kr for 1 kg borup oxydsort pulverfarve 6308.
mvh snedkeren

gørenmasseselvsåvidtmuligt

Skrevet af mkh på 29 jan 2011 16:34
En ting er hvor meget en blæser flytter i fri luft, det ændre sig en del når den er mont i en kasse og skal smide luft ind igennem et rør. ang det sommer pjat så lav dog en styring så blæser kan køre begge veje.. der er masser af folk i england hvor man kan købe den slags ting. den styring jeg har fået bygget har kostet ca 300kr, med forsendelse til dk... det er diff/blæser hastighed/blæser retning og så kan den klare en blæser op til 3A.. (Dvs jeg senere kan koble en pumpe på også..)

Du kan prøve at se data fra den blæser der benyttes på solarventis SV30

Producent: Sunon
Modelbetegnelse KDE1212PMB1 – 6A
Forbrug: 6.2 W
Dimension: 120 x 120 x 38 mm
Nominel ydelse (monteret i fri luft): 230 m3/time
Reel ydelse (monteret i panel): 90 – 200 m3/time

Den flytter da en hel del luft i forhold til de 120x120x25 mm PC blæsere jeg har i min rodekasse herhjemme, de flytter mellem 70-150 m3/timen og de 70 m3/timen er de lydløse, ved 150 m3/timen siger de noget, så den blæser må da larme en smule?

fandt lige en blæser som laver næsten det samme.
http://www.coolerkit.dk/scythe_ultr...p-975.html

den laver 133 cfm svarende til 226 m3/timen. men ved 46 decibel. det er alligevel en del, kan man ikke høre det inde i huset? eller du bruger det måske til en garage eller hva??

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også