Dåse Solvarmer til udestuen

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til udestuen. Modtager gerne indput mit første solvarme projekt laver jeg en træ kasse isoleret midter kammer 5 rækker dåser med 12 dåser i hver. i bunden laver jeg indblæsnings kammer med en kabinet blæser der skal drives af en el-solvarme plade som jeg dog ikke har købt i nu jeg regner med og male dåserne mat sorte med kulstøv drysset på hvis jeg kan få det til og hænge fast...

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til... Vis hele indlægget
103 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den der SV30 er da forholdsvis pebret.
Jeg har selv set de der billige modeller fra bl.a. XL til omkring 3K....  men hvad de kan præstere aner jeg ikke.

Jeg går nok efter noget plexiglas på 3 mm. Det kan jeg få for ca. 275 Kr. m2 skåret i det mål jeg skal bruge. Jeg skal bruge et stykke på ca. 195cm x 50cm, så det bliver lige under 1 m2 ialt.

Havde forestillet mig, at lægge det i en fals, på noget gummiliste eller lignende, og så sætte en "hjørne"- plastliste over, som fastgøres på siden af panelet... er det OK?

Og lige et tillægsspørgsmål.... vil en sølvbeklædning i bunden af panelet ikke reflektere solens stråler bedre, end en sort bagbeklædning... altså til dåsernes bagside... eller er jeg helt galt på den??

Og undskyld champ1.... det er din tråd, men jeg regner med at du stadig er med os, og også får gode ideer og tips ud af disse indlæg

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, det kunne da være en idé.... men hvordan er det nu lige....
Vil det virke med termoruder, eller skal de skilles ad?

Jeg kan sagtens selv klare adskillelse og skæring af glas, men kan et enkelt lag holde til de temperaturer der kommer i panelet?

Jeg vil gerne lave et så let panel som muligt.... så plexiglas er nok min favorit.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af Håndværkeren på 23 jan 2011 09:41
Perplex bruges da meget i både, og der bliver de ikke hvide ?

Nu er en båd jo ikke opbygget som en solfanger er...

Glas lader UV-A og infrarøde stråler passere i et enkelt tyndt og klart glas. En dårlig kvalitet i glas er grønlig (Det har mange gamle ruder) fordi der er mere sand i glasmassen, det hæmmer lysets gennemgang.

Plexiglas fremstilles i mange typer, mange af dem er UV behandlet for at undgå krakelering og nedbrydning af materialet. 

Denne behandling nedsætter UV strålernes gennemgang, mange af de typer man kan købe har en max UV-gennemgang på 65%.. (Her kan du trække 93% ud af Polycarbonat)

Mon ikke der er en grund til mange af de luftsolfangere man ser i dag har en Polycarbonat dækplade...

Ikke dermed sagt man ikke KAN benytte en Plexiglas plade.. Du kan benytte PAP hvis du vil, men det bliver nedbrudt efter få år og så er den solfanger useless..

Så vil jeg gerne give de få kroner ekstra det koster for en Polycarbonat plade som holder i mange år....

(Så vidt jeg ved så er Perplex mest benyttet på både da det er hårdere end alm Plexi...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hmm spørgsmål skal jeg lade luften passer parellet i de fem rækker fra det ene kammer til det andet eller skal jeg forbinde de fem rækker så luften løber igennem alle fem rækker ??
Annonce
Skrevet af champ1 på 28 jan 2011 06:44
hmm spørgsmål skal jeg lade luften passer parellet i de fem rækker fra det ene kammer til det andet eller skal jeg forbinde de fem rækker så luften løber igennem alle fem rækker ??

Den skal da løbe igennem alle rækker på en gang, du kan jo ikke ved naturens hjælp tvinge varm luft nedaf. Det er luftens hastighed igennem dåserne der afgør hvor meget den bliver varmet op inden den kommer ind i huset. Det justere du ved at spærre mere eller mindre for luftindtaget i bunden af panelet. Husk at du skal have et fluenet i indtaget, det vil begrænse farten på luften lidt
luften skal løbe gennem alle rækker af dåser på en gang, hvis det løb i en lang serie ville du få varmere luft, men meget mindre af det. der er jo begrænsninger på hvor meget solen kan opvarme dåserne, så det vil ikke kunne betale sig..

på en god varm solrig vindstille dag i september/oktober skulle du nok kunne få udgangs temeperaturen op på 80+ grader også skal den vel heller ikke være højere så smelter den jo tapetet og maling i rummet den kommer ind i..

en video med en dåsesolvarmer, han har 180 grader F. det er lige over 80 grader celsius.. http://www.youtube.com/watch?v=5vzfwu83L0g&feature=related
Skrevet af champ1 på 28 jan 2011 11:58
dvs. denne her det den der slutter ved den laveste temp... 32+-5 og bryder igen ved 24+-5
https://www1.elfa.se/elfa3~dk_da/el...&toc=19428

det er den jeg har købt til mine fangere.  jeg har dog lavet det sådan at jeg har en manuel kontakt som gør at jeg kan "tvinge" den til at køre bare der er sol på panelet.


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også