Dåse Solvarmer til udestuen

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til udestuen. Modtager gerne indput mit første solvarme projekt laver jeg en træ kasse isoleret midter kammer 5 rækker dåser med 12 dåser i hver. i bunden laver jeg indblæsnings kammer med en kabinet blæser der skal drives af en el-solvarme plade som jeg dog ikke har købt i nu jeg regner med og male dåserne mat sorte med kulstøv drysset på hvis jeg kan få det til og hænge fast...

Så har jeg søsat min bygning af solvarme til... Vis hele indlægget
103 svar
 Følg tråden
Der er 100 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror som ikke jeg har problemer med fugt, jeg er bare ikke bedre end de fleste andre til at få luftet ud, jeg får i alt fald ikke gjort det de anbefalede 3-4 gange om dagen,, en gang i ugen hvis det går godt. har overvejet om man skulle have en blæser i den anden ende af huset som kunne kører parallelt med luftsolfangeren, også for at trække den varme luft rundt i huset, tror i det vil fungere?
Min model for luftsolfangeren er noget ala cansolair 240 model, sjovt nok med 240 dåser som åbnes i både top og bund med et kopbord, for efter at have set Rick Allen videokonklusion af forskellige luftsolfangere, tror jeg ikke så meget på effekten af at vende luften i dåserørene, dog vil jeg stadig lime dem sammen, mest for et syns skyld, det behøver jo ikke ligne en losseplads bag glasset. Jeg starter med en for at se effekten af den, men ideen var jo at kunne koble op til 4 mere på, ved at forbinde top og bundkanalerene(manifolderene), jeg er dog meget i tvivl om hvor stort jeg skal lave indblæsningshullet, da de efterfølgende skal bruge samme indblæsningshul, min teori i det er at jeg må kunne øge hastigheden på blæseren for hvert modul der kommer på, uden af temperaturen falder, hvad mener i om det?
Det kan så godt være at jeg vil lave en mulighed for, når det sidste modul er kommet på, at kunne trække luften ud inde fra huset, så man så selv kan vælge, om sommeren er det jo sjældent et problem med udluftning
Hvad bruger i som blæser samt styring, jeg vil hade hvis den larmer?
Hvad med selvcirkulation for at spare blæseren, er der nogen der har erfaringer med det?

Lige lidt spørgsmål da jeg selv skal igang..

Hvad har i bedst erfaring med ang. luft flow? Er det parallelt eller serielt, altså løber luften igennem alle dåser eller bare en række?
Ang. huller har jeg boret 44 mm. hul i bunden, og regner ikke med at gøre noget i toppen udover at dreje dem ca 15 grader, giver det for lidt flow?

Mvh.
Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også