Liv i Sabb 8 hk diesel

Hej
da det er indst et par måneder siden jeg sidst har haft min Sabb 8 hk diesel startet, kan jeg simpelthen ikke få liv i den.

Jeg tror måske jeg har overhælft den efterhånden med for mange "snapser".
Det hele drejer fint nok rundt.
Den er med el-start. (og har nok strøm)

hvilke tricks findes der?

Hej da det er indst et par måneder siden jeg sidst... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også lavet en isloseret motorkasse. Det har afhjulpet. Kunne bare være rart at hyggesnakke lidt når man er ude at sejle.
men vi nøjes med at hyggeråbe.
Totalt optur. Den spinder som en mis. En gang olie i koppen og en cigaret i siden fik gang i den trods en temperatur på frysepunktet. Alt ser ud til at fungerer fint.

En bemærkning til Mandyhan. På min Sabb 10 hk er det ikke nødvendigt at tørne motoren imens du udlufter motoren. Ved godt det er nødvendigt på en række motorer, hvis man vil være helt sikker. Men på min motor kan udluftningen faktisk godt ske uden du tørner motoren samtidig. For at være sikker på ordentlig udluftning er det dog sikkert fint at tørne samtidig. Det skader i hvert fald ikke.

Spørgsmål til interesserede: Jeg har åbnet Veivhuset (som vist skal forståes som krumtapshuset) - med andre ord huset, hvor oliepinden og olie slangen er forbundet til. Her har jeg renset den magnet, som øjensynligt opsamler små jernstumper og forhindrer dem i at suse med olien rundt. Nå men til spørgsmålet - i manualen står der, at man også skal rense en slags filter, der er beskrevet som en papirstrimmel. Dette forstår jeg ikke - og pga pladsproblemer kan jeg ikke se ind i huset, men kun mærket mig frem. Jeg har mærket en underlig, cirka fem centimeter lang fleksibel ting, der virker som et stift rør med riller, som virker til at være foldet omkring et eller andet. Det er presset fladt i den ene ende, som et rør, der er presset sammen i enden. Denne dims adskiller sig fra alt andet jeg kan få fat i. Hvad er det? og kan det have at gøre med det filter med tilhørende papirstrimmel?
Hejsa
SÅDAN!
hvad er det for cigaret du omtaler?
Ang. filtre så oplyses det, at der er en si i kumtaphuset , den kan normalt tages ud og renses, og sidder sikkert i en stor forskruvning, prøv om du kan mærke, hvor den sidder, og kik så udvendigt om der er en stor sekskant i nærheden. Der skal endvidere være et udvendigt filter også, det er normalt en rund bøttelignende ting. Den kan ikke ses på de billeder, jeg kan finde.
Som jeg skrev til mandyhan, en manual med motortegninger ville være rart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Tak for rådet. Jeg må få fat i en mere udførlig manual end den jeg har. Syntes slet ikke det her filter er afbildet, men kun beskrevet.

Ang. cigaret. Så er det selvantændende starterpatroner/startercigaretter. De kan erhverves hos Nordsabb i Århus, men jeg var så heldig at Lynetten Bådservice i kbh havde en bøtte med 100 liggende, dog en milimeter for tykke, men der er lavet af vat, så man kan bare file lidt af dem.

Jeg stak cigaretten i og holdt starteren inde et stykket tid for at holde motoren i gang, selv efter tænding og til sidst kunne den selv køre. Herefter starter den hver gang helt uden cigaretter.

Nu skal motoren passe og plejes fra a til z, så der er lang vej før alle dele er smurt og fedtet.
Hvis der findes en omfattende manual, så kan i jo splejse og så kopiere den.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Her er et link til ret gode manualer. sikkert de bedste der findes - http://www.nordsabb.dk/sabb.asp
Åbn linket og tryk under hent reservedelsbog og brugsanvisning.
Hej igen,
jeg skal i gang med "projektet" her i weekenden.
Kan man tilføre strøm til starteren på¨anden måde end vha. batteriet? Det nytter jo ikke at den bruger al strøm på forgæves startforsøg og så der ikke er nok når den beslutter sig for at starte!.

ja.. en lader med starthjælp..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis