Tråden er låst

Gulvafslibning - gør det selv eller hyr?

Hej,

Jeg har arbejdet med lakker i noget tid, og nu står jeg og overvejer at få afslebet, men er i tvivl om det er muligt at gøre det selv. Det er ca. 50 kvm og tror ikke det har været slebet siden det blev lagt i 1880. Jeg ønsker ydermere en såkaldt usynlig RoyalMat lak fra Berger-Seidle, men kan ikke finde den nogen steder for private, men har hørt at nogle gulvafslibere kan købe den.

Jeg vil meget gerne have den lak i 3 lag, da den er ridsefast, stærkere end skibslak og har en længere levetid end selv skibslak, men problemet er at jeg ikke kan skaffe den, jeg kan kun få noget Bona Traffic, som er den næstbedste, men det skulle være ca. halvt så godt som Berger-Seidle RoyalMat. Derfor jeg er meget interesseret i at få RoyalMat!!

MEN jeg kan ikke skaffe den. Burde jeg så bestille et firma som kan lægge lak på og så slibe det selv, eller et det billigere alt i alt at lade dem slibe og lakere samtidigt?

P.s. et hyggeligt sted det her :-)

Mvh

Jens
Hej, Jeg har arbejdet med lakker i noget tid, og... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En tur på stella novas prisberegner siger at jeg fik ca 50% rabat da jeg fik ordnet mine gulve.
Så det er da en flok røvere.

Jacob
Jeg skal lakere et nyudlagt asketræsplankegulv om et par måneder.
Og derfor er det jo spændende at læse lidt om laktyper - og lak-soigneurs.
cmv.dk. har nu ikke meget at byde på, rent hjemmesidemæssigt, faktisk ingen ting.
Derfor fandt jeg Berger-Seidle ’s hjemmeside. Og de har mange lakprodukter.
Men ikke den du nævner - RoyalMat.
Hva’ er nu den af. Vil de ikke sælge den eller er det en hemmelig lak.? :o)

Jeg havde en fantastisk nytårsaften! Ikke haft en bedre nogensinde! Håber ligeledes i havde en aften der var mindeværdig.

Det er faktisk en 'hemmelig' lak. Lakken er som sagt stærkere end skibslak, usynlig og ridsefast. Alt hvad jeg personligt har brug for. Men, denne RoyalMat lak findes kun i Danmark, den er blevet lavet specielt til det danske marked, med en lavere glans, den er helt nede på glans 2 i forhold til deres 2KPU som er på omkring 5. Endvidere skulle RoyalMat'en også have mere og bedre polyurethan i. Du kan skrive en email til berger-seidle og spørge dem om det, gjorde jeg (selvom svaret var lidt vagt he he).
2KPU er stærkere end skibslak, bliver brugt til sportshaller og restauranter osv., RoyalMat'en er endnu bedre og stærkere end det. Den vil holde i mange mange år for mig, tror jeg kan have den lak på resten af mine dage, bogstavelig talt. Den er vandbaseret og skulle endvidere være 100% polyurethan baseret (jeg ved personligt ikke så teknisk meget om polyurethan dog), hvilket er det materiale der ikke gulner med årene, grundet solens uv-stråler i modsætning til akryl, det er altid billig lak der indeholder akryl (kender jeg desværre alt til) - et gulv der gulner efter 5 år er normalt med billig akryl lak, selvom der er under 15% akryl i, hvorimod et gulv med RoyalMat ikke skulle gulne af solens uv-stråler fordi den er 100% polyurethan baseret.
Jeg kan som lakmand anbefale, aldrig, at tage den billige lak, det er simpelthen den dyreste løsning i længden. Hvem gider at se på et nikotinfarvet gulv? Det ender med at gulvet vil være mere gult end ens køkkenvægge! Grunden til at jeg valgte det førnævnte firma til at gøre det i sidste ende var fordi jeg også kunne få dem til at skurre gulvet over om 15 år, hvor de forhåbentlig også er der, for tror ikke jeg har lysten til at gøre det selv om 15 år, endvidere er det langt billigere når de blot skal skurre det over en gang og lægge lak end hvis jeg selv skulle gøre det, fik at vide det blot er 40 kr/kvm i alt!

Men i bund og grund hpox, så kan du ikke købe ét eneste produkt fra Berger-Seidle som privat har jeg erfaret. Det er kun gulvfirmaer med momsnumre der kan, og de kan købe dem igennem én importør i Danmark, førnævnte importør. Derfor jeg var tvunget til at vælge et firma til at lave opgaven, men efter jeg havde bestilt dem til at lave mit gulv og lakere havde jeg spurgt dem om jeg kunne købe lakken af dem, men det ville de lige vende tilbage med om det var muligt. Og så her i dag fik jeg at vide det kan jeg godt, ha ha, der følte jeg at jeg var i en svær position, skulle jeg aflyse aftalen og så bede dem om at sælge mig lakken alene eller ej? Valgte ikke at aflyse aftalen da det egentlig var fint med mig, så kan jeg slippe billigt næste gang det skal skurres og genlakeres om 15 år.

Hej igen,

Som lovet ville jeg vende tilbage når gulvet var lavet, var lige på den lokale til sent igår så det blev ikke til et indlæg igår, he he.
Følgende vil nok lyde som en reklame, og det ved jeg at jeg skal passe på med, men føler selv man skal også rose folk når de gør det godt, og det gjorde de knejter.

Jeg var lidt usmart, da jeg kom igår da det skulle være færdigt kunne jeg ikke se de havde lagt lak på, så ringede til dem og spurgte hvornår de ville lægge lak på (var meget nervøs for tidsplanen) og de sagde de havde lagt lak på, men at den var meget usynlig. Jeg var bange for at de havde taget mig i røven så fandt en hobbykniv frem og begyndte at skrabe lidt i gulvet for at se om det kunne passe. Det passede faktisk, de havde lagt lak og jeg havde ridset mit gulv! Dumt
Men de gjorde et skide godt stykke arbejde, tiden blev holdt, hvilket var det vigtigste for mig da jeg vil tage det i brug i weekenden når mine børn kommer over, og de leverede et rigtig flot gulv, kan mærke nu de har slebet op til i hvert fald korn 120, da det er behageligt glat gulvet ergo lakken har en mere plan overflade og derfor binder bedre, hvilket er vigtigt for mig som lakmand at vide
Lakken er 100% som jeg håbede på, 100% usynlig og slidstærk? (det finder jeg ud af om et par uger når børnene har været der 2 gange og brændt deres krudt af på, laver det ene værelse til deres fælles legeværelse
Indtil videre vil jeg sige at lakken lever op til mine forventninger, men jeg ser om 2 uger om den har holdt til mine børns 'hårde' besøg
Iøvrigt, meget uden for emnet, men da i ser ud til at være nogle rigtige hajer herinde, vil jeg høre om man kan ændre sit navn? Jeg kan godt lide navnet lakmand nemlig. Håber i kloge hoveder ved om man kan, på forhånd tak.
Annonce
Der er jo dejligt når tingene lykkes

Kommer der nogle før og efter billeder?

mvh jens
Du laver bar en ny profil. Vil jeg tro.
kunne du ikke lugte der var lakket?
Ja jens, det er en vidunderlig følelse! Jeg fik ikke taget nogle før billeder, men har nogle enkelte efterbilleder, hvordan ligger jeg dem op? Jeg prøver lige at hitte ud af det.

Men hpox, er det ikke noget med at man ikke kan bruge den samme email?

Jeg kom hjem torsdag nat og der lugtede der ikke af lak, men det var fordi de havde sat et vindue på klem, havde de også sagt til mig og det var fint med mig. Normalt er der en rigtig tung dyne af luft når man ikke udlufter, da lakken afdamper en del, kender jeg desværre til, denne her er dog ikke sundhedsskadelig som spritlakker f.eks. er blevet kategoriseret som.
Nå Jens Hansen alias "The Lakmann"
Jeg har som sagt planer om at lægge et massivt gulvbræddegulv af asketræ. Selv jo.
Nu har du jo berømmet Royalmat i lange baner.
Så hvad er det faktisk for en lak? Har diu en produktbeskrivelse?
Og skal der ikke grundes først?
Og når man nu kun med vanskelighed kan købe den i fri handel. Hvad kan man så bruge istedet. Derr må jo være produkter der er næsten lige så gode.
Faktisk havde jeg oprindeligt tænkt mig at anvende Flyggers gulvlak. Som godtnok vist har sine svagheder rent påføringsmæssigt.
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også