Surstrømling - hvordan ?

Jeg har fået fat i en dåse surstrømling som jeg vil overraske mine gæster med til vores julefrokost. Men jeg har det prolem at jeg ikke ved hvordan de skal tilberedes og om de kræver noget tilbehør, så skulle der være en eller anden der kender til denne svenske specialitet vil jeg gerne høre lidt om hvad der skal til.

PS. Jeg er bekendt med grundreglerne om at de skal åbnes under vand i en spand ude i haven iført gummihandsker o.s.v . Det er selve tilberedningen og serveringen jeg er interesseret I.

På forhånd tak.
allan
Jeg har fået fat i en dåse surstrømling som jeg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
va så er du blevet indlagt med sildeforgiftning siden du ikke har fulgt op på tråden mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Jeg venter også i spænding på en førstehåndsberetning fra Allan, men får efterhånden mine bange anelser

Jeg har kigget i de lokale nyhedsmedier, men der står heldigvis ikke noget om tragiske hændelser, hvor surstrømninger har været involveret.

Det her er jo en gylden chance for at få en beretning fra en involveret, og ikke de sædvanlige 2.hånds hörensagen beretninger, man ellers får.
Måske har det været en himmerrigsmundfuld

Lad os håbe på snarlig, godt nyt fra Allan

Med venlig hilsen
ktm

Mon ikke den manglende omtale i de lokale medier skyldes at hændelsen fejlagtigt er registreret under FYRVÆRKERI skader...
Jeg kan da fint forestille mig at skaderne vil være af samme omfang hvis ikke der anvendes et passende sikkerhedsudstyr...

:-) God appetit, Njord

MVH Njord
Nu bliver jeg efterhånden meget bekymret for Allan!
Fyrværkeriskader kan jo være fatale og nu er der gået 5 dage siden Allan lovede en tilbagemelding!!

Med venlig hilsen
ktm

Første og sidste gang vi havde surstrømming involveret til julefrokost måtte 3/4 af selskabet udvandre.

Man skal være svensker eller have ekstrem dårlig lugtesans!
Annonce
Skrevet af corell på 02 jan 2011 21:04
Første og sidste gang vi havde surstrømming involveret til julefrokost måtte 3/4 af selskabet udvandre.

Man skal være svensker eller have ekstrem dårlig lugtesans!

Vil det sige at resten ikke overlevede
3/4 dele udvandrede....
1/4 fortsat savnede.. redningsarbejderne vil/tør fortsat ikke nærme sig matriklen :-)

MVH Njord
Hold op hvor er folk nogle pjattehoveder. Her er den rigtige opskrift: Mens du står ude i haven, og med gummihandskerne på tager du dåsen i højre hånd og med strakt arm fører du hånden tilbage over hovedet til ca. 310 gr. og stopper bevægelsen der. Derefter fører du den stadig strakte arm fremad med al den kraft du kan præstere til ca 45-50 gr og åbner hånden. Fik jeg nævnt at retningen skal være væk fra huset? Derefter går du ind og laver en dejlig reje´mad med en kold snaps til dig og dine gæster. Dette er den eneste og korrekte måde at tilberede ovennævnte ret på. Held og lykke.

Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Du er da vist en spøgefugl!!!

Med venlig hilsen
ktm

Snaps skal da have stue temperatur, dem der drikker den kold gør det fordi de ikke kan lide smagen.
Næh en lunken snaps og så ind og rulle i mundhulen et par gange inden den glider ned i mørket, se det er sagen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis