Surstrømling - hvordan ?

Jeg har fået fat i en dåse surstrømling som jeg vil overraske mine gæster med til vores julefrokost. Men jeg har det prolem at jeg ikke ved hvordan de skal tilberedes og om de kræver noget tilbehør, så skulle der være en eller anden der kender til denne svenske specialitet vil jeg gerne høre lidt om hvad der skal til.

PS. Jeg er bekendt med grundreglerne om at de skal åbnes under vand i en spand ude i haven iført gummihandsker o.s.v . Det er selve tilberedningen og serveringen jeg er interesseret I.

På forhånd tak.
allan
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen der er da ingen tilberedning, bare op på brødet med sagen og så en klemme på næsen når den skal indtages ude i det fri. Tager du den indendørs må du være forberedt på en skrækkelig stank i hele hytten de næste 14 dage
Stakkels dine gæster, de kommer da aldrig forbi din dør igen
Sur strømning sorterer vel egentligt ikke under MAD...
Men spøg og skæmt......

Jeg tro dine gæster vil blive meget overraskede....
Men måske ikke i den positive retning :-(

God jule frokost :-) Husk rigelig med snaps.....
Nu du er igang med den svensk inspirerede frokost......

:-) Njord

MVH Njord
Det er vist ikke kommet på EU's terror liste endnu...
Men jeg tror helle rikke det kan godkendes af de danske levnedsmiddelmyndigheder.....

Måske er der i virkeligheden en af de eneste fornøjelser svenskerne har....
Og skulle vi så ikke lade dem beholde den......

:-) Njord

MVH Njord
Jo gerne for mig, så kan de også beholde deres Snus i samme omgang
Annonce
Kunne vi så ikke få en førstehånds beretning omkring oplevelsen???

Med venlig hilsen
ktm

Tror du selv på at der nogen der har overlevet den servering
Det nærmeste jeg er kommet på 1.håndsoplysninger om denne specialitet, er med gutterne Price i et madprogram om svensk mad, der gjorde et stort nummer ud af sikkerhedsforanstaltningerne, men jeg mener ikke, at der kom en endgyldig konklusion omkring smagsoplevelsen???

Man skal jo ikke lade sig gå på af hören sagen.
Folk har ofte fobier om lidt fremmedartet mad, som viser sig at være det mest grusomme vrøvl.
Måske er surstømninger en lækkerbidsken, selv om jeg er en kende skeptisk 
og jeg er nok ikke helt utilbøjelig til at give Njord ret i, at vi ikke skal fratage svensken deres glæde over rådden fisk.

Med venlig hilsen
ktm

Det er vel på højde med den specialitet de laver i Irland !
Man tager en Fåremave fylder den med alverdens "goe" sager og graver den ned i jorden, efter et en måned graves den op igen og indtages åbenbart med stor nydelse
Jeg takker for alle de gode råd, og vælger som håndværkeren foreslår bare at servere den på et stykke rugbrød, det passer også fint ind i resten af konseptet omkring julefrokost, jeg vælger nok også at servere lidt rå løg til og selvlfølgelig godt med snaps til så hæmningerne overfor fremmed mad bliver nedbrudt. Jeg skal nok vende tilbage med en første håndsberetning. Gæsterne kommer om 3 timer så nedtællingen er begyndt.

allan
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis