Pilleovn

Nogen med erfaringer udi pilleovne???

Kan man undvære vandbåren varme i et bette hus med førstesal, hvis man install. en pilleovn i passende størrelse - måske ved gavlen hvor trappen er og der iøvrigt er åbent til køkkenet.
Alternativ bliver det et pillefyr, men..........der skal så føres rør for fyrenheden skal flyttes 6-8 m til et andet rum . nå ja, skorstenen skal jo nok lige flyttes også.

Ved en pilleovn kunne jeg sætte skorsten og ovn op og beholde det gamle oliefyr i reserve indtil ovnen var grundigt afprøvet.

Hytten er vel ca. 60m2. + førstesalen som vel er ca.35m2.

Sniffer  
Nogen med erfaringer udi pilleovne??? Kan man... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg nu ikke sige!!
Som ofte før berettet, sidder jeg 4-5 m fra mit pillefyr og det siger mere end f.eks. opvaskemaskinen, som vel præsterer 45-50 db.
Det er en konstant lyd, med blæser og rislende piller for hver 20 sekunder. For mig er det en beroligende lyd, idet jeg så ved at det kører OK og der kommer dejlig og ikke dyr varme ud af fyret!
Men man bør lige høre, hvordan det lyder, inden man går ombord i et køb., idet vi vel er ret forskellige.
Jeg er også lidt sær mht motorlyde i mine biler, som jeg nyder som musik, når det spiller rigtigt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er da ikke at være sær, fordi du godt kan lide lyden af en velsmurt motor, i så tilfælde er vi to der er sære
Jeg sad faktisk i går aftes og så på gamle glødehovedes motorer på You Tube, og kom så til at tænke på, at der egentligt er sjovt så mange mænd der bliver som legebørn igen, når de enten har sådan noget gammelt velkørende kram eller bare kommer på besøg på de stævner der ofte laves med gamle motorer.
Jeg har en Lister 1½ hk fra 1946, som det er en utrolig stor fornøjelse bare at stå og glo på , medens den tøffer afsted, og vandet damper fint op af fordamperkøleren.
Desværre er den så bøvlet at starte, da den løber avet om.
Men det har vist ikke meget med pilleovne at gøre, ud over at illustrere at lyd ikke altid behøver at være en pestilens.

Du har helt ret i dine iagtagelser mht mænd og glæden ved stationære motorer. Når Veterantraktorklubben holder arrangementer, er der gerne et kontingent af disse motorer med. De trækker altid mange tilskuere, inkl mig!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis