Pilleovn

Nogen med erfaringer udi pilleovne???

Kan man undvære vandbåren varme i et bette hus med førstesal, hvis man install. en pilleovn i passende størrelse - måske ved gavlen hvor trappen er og der iøvrigt er åbent til køkkenet.
Alternativ bliver det et pillefyr, men..........der skal så føres rør for fyrenheden skal flyttes 6-8 m til et andet rum . nå ja, skorstenen skal jo nok lige flyttes også.

Ved en pilleovn kunne jeg sætte skorsten og ovn op og beholde det gamle oliefyr i reserve indtil ovnen var grundigt afprøvet.

Hytten er vel ca. 60m2. + førstesalen som vel er ca.35m2.

Sniffer  
Nogen med erfaringer udi pilleovne??? Kan man... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Intet galt med en brændeovn - dem har jeg haft flere af, men kan sagtens få tiden til at gå uden at skulle sanke,save og flække brænde.

Og jeg har da ikke varme i soveværelset, det ville jo være, at fyre for fuglene da vinduet altid er åbent..

Her skal være samme temperatur døgnet rundt, så orker ikke brændeovn.

Sniffer  
Skrevet af ktm på 21 dec 2010 09:29
Nu var det jo heller ingen skam at blive væk, når jeg ikke var buden!!

Jeg fik rigelig af kulde i min tid som kriger i 60erne.
Ligge bivuak, lavet at plastregnslag, i 15 graders kulde i JægerensPris, fik mig til at indse, at det med sne og kulde er noget rigeligt opreklameret.
Har prøver det, og sjovt nok var det ved Hjarbæk fjord i vinteren 1972, uhm glemte at tage støvlerne af om natten 

Jeg ville overveje en varme pumpe af go kvalitet, den ville sagtens kunne varme de kvm op. Plus du ikke skal fylde piller op hver dag, og have støv fra en brændeovn.
Men det er jo os bare dovne mig...

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

en anden ting er, at de fleste pilleovn, kun har magasin til 10 kg. så hvis du ligger og dasker under palmerne, er der ingen varme når du kommer hjem

 

Annonce
Skrevet af uldal på 05 jan 2011 10:36
en anden ting er, at de fleste pilleovn, kun har magasin til 10 kg. så hvis du ligger og dasker under palmerne, er der ingen varme når du kommer hjem

Hvorfor skulle der da også være varme på, når han ikke er i hytten. Det tage jo ikke mange øjeblikke at få varme på igen.
Jeg har jo som bekendt brændeovn som eneste varmekilde i hele hytten ( 90 m2 ) jeg fyre ikke over om natten, der ligger jeg jo under den varme dyne. At der i disse tider så kun er omkring 10-12 plusgrader når jeg står op, har jeg lært at leve med. Det tager max. en halv time så er temperraturen i de rum jeg opholder mig i, oppe på 20-23 + grader.

Hvis man har nyere hvidevarer som køleskab og fryser uden freon
kan man faktisk risikere at skidtet stopper ved temp under 10-11 gr
og den genstarter ikke selv.


Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Skrevet af Hitman på 05 jan 2011 15:58

Hvis man har nyere hvidevarer som køleskab og fryser uden freon
kan man faktisk risikere at skidtet stopper ved temp under 10-11 gr
og den genstarter ikke selv.

Det har endnu ikke været et problem her, jeg har gennemsnitlig plus 5 i mit køkken, det er husets koldeste rum på denne tid af året. Og mit køleskab er knapt et halvt år gammelt, min gamle skabsfryser har ikke thermostat, så det køre via et kontakt ur, 15 minutter hver time så holder det minus 20.
Meget muligt nogen vil leve med en temp på 5 grader i sit køkken men  de fleste vil nok godt have omkring de 20. En del køle/frys med EN kompressor vil fryseren ikke virke ordentligt ved lave temperature og mange køleskabe er heller ikke særlig glade for det.
Men ang pilleovn så var vi på udkig efter det samme men købte en brændeovn i stedet for, en pilleovn larmer selv de dyre modeler som nemt koster 30000kr plus skorsten som ligger i omegnen af 6000-10000kr alt efter model og hvor høj den skal være. Alle de pille ovne vi kiggede på larmede altså i større eller mindre grad, og løber den tør for piller, ja så bliver der koldt, mange kan dog køre i over et døgn på opfyldning.
For de penge en god pilleovn koster kommer du trods alt et godt stykke med et nyt pillefyr.
Så behøver du jo heller ikke at bruge køleskabet!!


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis