Bore hullet op på rundsavsklinger

Hej.

Er der nogen herinde der har værktøjet til at bore en rundsavsklinge med 5/8" hul op til 20mm?

Jeg synes at hårdmetalklingerne mister deres skarphed lidt hurtigt ved savning i hårdt træ, og klinger med karbidspidser er billige i USA, selv hvis man skal betale moms, skat og fragt.
Desuden kunne jeg godt tænke mig et sæt af de såkaldte "Dado-blades", der ikke bliver forhandlet herhjemme, da de ikke lever op til europæiske sikkerhedkrav.

Men før jeg kaster mig ud i at importere klinger, så ville jeg forhøre mig om nogen har den fornødne ekspertise, præcision og det værktøj der skal til, for at fortage operationen.

Ved at klinger med 30mm og 20mm hul i karbid findes andre steder (f.eks. i England), men det er ikke det jeg er interesseret i.

Mange hilsner
Peter

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
Hej. Er der nogen herinde der har værktøjet til... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er bedre at ændre den gamle spindel og så bruge ringe når det er nødvendig.
Det lyder fornuftigt at få ændret spindlen, men hvordan gør man så lige det?

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Anders K på 30 okt 2013 11:25
Det lyder fornuftigt at få ændret spindlen, men hvordan gør man så lige det?

Få den drejet ned, og lavet ny møtrik.

Men det vil jeg nu ikke umiddelbart anbefale, sætter du en klinge med stor diameter på en spinkel aksel, kan det nemt ende med at akslen brækker.

Så går du ned i diameter på akslen, bør du ikke bruge så store klinger mere.
Den nuværende har jo nok den diameter den har, af meget gode og sikkerhedsmæssige grunde.
Så er der vel kun 1 mulighed tilbage,Få lavet et stykke værktøj til at spænde klingen op i, dette værktøj spændes op i bløde klør i drejbænken derefter uddrejes hullet til ø 20.

Skrevet af je__ns på 08 dec 2010 16:45
Klinger til alluminium, er ligefortandede, og er ganske udmærkede til træ også, dog bedst til tværsnit, og spånplade mv. Envidere er de også gode til kobber, og messing, samt nylon.

Hver anden tand er lige, og de andre er affasede, men ca 2/10mm højere, så de virker lidt som et forsnit.

Jeg kender ikke prisen, har været heldig, at finde nogle nye billigt på
qxl.

Nogle frekvensomformere, kræver et specielt Hpfi relæ (dyrt), ellers slår de relæet fra, hvis man montere jordledningen.

mvh jens
Jens undskyld jeg retter dig, håber ikke du tar' det ilde op.

Du skriver at de tænder der er 2/10 højere virker som en slags for- rids, det gør de ikke men det er til-gængæld "kun' den/de højeste tand der skærer" (man kunne godt forledes til at tro dette, men det er ikke tilfældet, en egnet klinge til f.eks. allu. har/kan have negativ stød retning dette er rigtig nok, og rigtigt nogle kan ha' en tandform som en trapets.

(prøv med et stykke træ mens saven "står stille", så vil du få syn for sagen)

Forridser på rundsav:

Er en særskilt lille rundsav som er monteret før/foran den egentlige rundsavsklinge, er noget ganske andet og ofte med modsat rotations retning og eller begge muligheder.

Kan finde en' klinge med negativ stødretning og lægge et foto ind hvis det skulle være?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 04 nov 2013 17:58
Jens undskyld jeg retter dig, håber ikke du tar' det ilde op.

Du skriver at de tænder der er 2/10 højere virker som en slags for- rids, det gør de ikke men det er til-gængæld "kun de højeste tænder der skærer" (man kunne godt forledes til at tro dette, men det er ikke tilfældet, en egnet klinge til f.eks. allu. har/kan have negativ stød retning dette er rigtig nok, og rigtigt nogle kan ha' en tandform som en trapets.

(prøv med et stykke træ mens saven "står stille", så vil du få syn for sagen)

Forridser på rundsav:

Er en særskilt lille rundsav som er monteret før/foran den egentlige rundsavsklinge, er noget ganske andet og ofte med modsat rotations retning og eller begge muligheder.

Kan finde en' klinge med negativ stødretning og lægge et foto ind hvis det skulle være?

Du skal være velkommen
Men de affasede tænder er 3/10mm højere, jeg har lige målt efter, det ses også tydeligt på snittet, at den mellemste 1/3 er længere fremme, end i siderne.
Har prøvet med et par billeder, men ikke så nemt, i småtingsafdelingen.

Mvh jens

NÅ ja ok. Jens.

Vil ikke være ordkløver eller andet negativt, (det kommer der alligevel ikke noget godt ud af vel) kender godt den slags klinger, som i øvrigt kan fås i rigtig mange forskellige kvaliteter.

HM. metallets hår/sejhed noget med bogstavet K og så en tal værdi K 10 - 20 - 30 osv. hårheden måles i de 2 skaler jeg kender lidt til, noget som hedder Rokwell eller  Mohs hårheds skala ved jeg, lærte for + 40 år siden på Tek. Sk. Skive. (værktøjs-lære)

Dvs. at man kan "skrædder sy" et værktøj til næsten hvad som helst, og det med en meget lang stand tid som man så betaler for.

Men igen et af mine "små" sidespring.

Kunne forestille mig at det er noget lignende F.eks. inden for jern branchen også, men her er jeg til-gengæld helt blank

Med venlig hilsen 

Ja inden for metal står K for hårdmetal til støbejern, og P for hårdmetal til stål. og med numrene 10-20-30-40  laveste tal hårdeste kvalitet.
Men moderne skær til metal, har en kerne der er belagt, så er det ikke helt så enkelt længere.

Som du måske kan se på billedet af snittet, lave de høje affasede tænder det midterste snit, og de lavere tænder der er i fuld bredde og flade, laver sidesnittet, så her er det kun hjørnerne der arbejder.
Når man holder en klods imod, når klingen holder stille, er det kun de affasede tænder der røre klodsen, da de andre er lavere.

mvh jens
Jens Undskyld

Jeg var lidt for sikker, håber det er ok, tonen her på seitet er jo generelt god, og skullel gerne blive ved med at være det, så derfor disse linjer.

Jeg tror jeg mis-for-tolkede dit indlæg noget, for savklingens tænder (formen af dem) vil naturligvis afspejles i snittet, en såkaldt alm. klinge der er veksel-slebet (højre/venstre) i de gr. de er bestem til vil give et anderledes billed af snittet selvfølgelig. (vil danne et v) som står tilbage, når der er et stump tilbage ved et snit.

Så ingen uenighed heri, jeg tog som sagt fejl og misforstod dig, det er jo det der af og til kan ske, i en go' dialog.

Når jeg tænker tilbage, ku' min far glædestrålende fortælle at han da havde slebet klingen på rundsaven, med en vinkelsliber hvortil jeg sagde at så har du højest san-synligt kun måske 2 tænder der skærer hvis du er heldig, det ku' han slet ikke forstå, dertil kunne jeg kun smile og trække på skuldrene, og lade ham tro på hans facon med at slibe. 

Det var et lille tilbage-blik tror jeg det hedder, men sjovt at tænke lidt på fortiden en gang i mellem, med et lille smil. 

Det var måske det "billed jeg havde i hovedet da jeg lidt kækt svarede som jeg gjorde.

En rundsavsklinge er jo precisions-slebet eller kunne det jo være fuldstændigt lige meget hvor mange (z) skær den har.

Ja og klinger til div. opgaver er eller kan være et studie i sig selv, ud fra hvad man skal bruge værktøjet til.

Med venlig hilsen 

Jeg har en enkelt gang taget en diamant skive fra vinkelsliberen(en stor plade uden forstærkning i midten) og boret hullet en tand op med et trappebor til metal så den kunne sidde på afkorteren da jeg skulle save en hel del fibercement brædder. Jeg tjekkede at klingen kunne klare omdrejningerne, og der var intet balanceproblem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis