Bore hullet op på rundsavsklinger

Hej.

Er der nogen herinde der har værktøjet til at bore en rundsavsklinge med 5/8" hul op til 20mm?

Jeg synes at hårdmetalklingerne mister deres skarphed lidt hurtigt ved savning i hårdt træ, og klinger med karbidspidser er billige i USA, selv hvis man skal betale moms, skat og fragt.
Desuden kunne jeg godt tænke mig et sæt af de såkaldte "Dado-blades", der ikke bliver forhandlet herhjemme, da de ikke lever op til europæiske sikkerhedkrav.

Men før jeg kaster mig ud i at importere klinger, så ville jeg forhøre mig om nogen har den fornødne ekspertise, præcision og det værktøj der skal til, for at fortage operationen.

Ved at klinger med 30mm og 20mm hul i karbid findes andre steder (f.eks. i England), men det er ikke det jeg er interesseret i.

Mange hilsner
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Er der nogen herinde der har værktøjet til... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med en frekvensomformer med potmeter kan du justere omdr. fra 0 til noget over nuværende hastighed.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 08 dec 2010 14:15
Med en frekvensomformer med potmeter kan du justere omdr. fra 0 til noget over nuværende hastighed.

Ja - jeg forstår ideen, men udførelsen og indkøbet af materialer til projektet er totalt uden for min rækkevidde . Det lyder som noget der ville koste en bondegård hvis man skulle bestille det fra nyt, og når man ikke ved hvad man skal kigge efter, så er det svært at finde brugt.

Så må bare tålmodigt vente på at nogen med evnerne melder sig til at lave større huller i klingerne - men indtil videre viser det sig at igen på GDS kan bore et hul 

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Du ka sagtens finde en brugt, den skal helst passe nogenlunde til motoren, hvis der er et potmeter på, så er det ganske enkelt at montere. Men ellers hvis du finder noget, så læg et link til den her, så vil en eller anden fortælle dig, om den dur. Du skal regne med 3-500 bobs. Så kik efter en 2.5kw til den nuværende motor.

jeg har en 4 stykker men desv. til 230 v og mindre motor.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Klinger til alluminium, er ligefortandede, og er ganske udmærkede til træ også, dog bedst til tværsnit, og spånplade mv. Envidere er de også gode til kobber, og messing, samt nylon.

Hver anden tand er lige, og de andre er affasede, men ca 2/10mm højere, så de virker lidt som et forsnit.

Jeg kender ikke prisen, har været heldig, at finde nogle nye billigt på
qxl.

Nogle frekvensomformere, kræver et specielt Hpfi relæ (dyrt), ellers slår de relæet fra, hvis man montere jordledningen.

mvh jens
Hej Jens.

Tror de forhøjede tænder ville blive et problem, da jeg burger de liogetandede klinger til at "fræse" tapper i endetræ, sport til hylder osv. De forhøjede tænder ville gør snitbunden "ru", og det er et træls arbejde at rette op på det senere.

Men hey - jeg har en idé. Man kunne købe dem i USA, og så få hullet boret op .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Ja de laver jo et ca 2/10mm dybt spor, i ½ savspors bredde...

mvh jens
Hejsa

Ved godt det er en gammel tråd, men fandt du nogensinde en løsning på at få opboret hullet i en savklinge?
Jeg spørger, fordi jeg også har en Wadkinsav med 20 mm aksel og godt kunne tænke mig en "dadostack".

Med venlig hilsen

Anders

Du kunne prøve at tale med Unimerco i Sunds.
De kan bare det der med at slibe skærende værktøj, og de har altid været flinke, men det handlede måske også om at firmaet lagde 300 kkr om året... 

Tlf.: 97141411

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Jeg endte med at bestlile dem fra et Canadisk firma, der kunne custom bore klingerne til 20mm. Inkl fragt og moms tror jeg faktisk jeg endte omkring 2300 kr for sættet. Så i virkeligheden tror jeg bedre det kan betale sig at få lavet en ny spindel til saven.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg endte med at bestlile dem fra et Canadisk firma, der kunne custom bore klingerne til 20mm. Inkl fragt og moms tror jeg faktisk jeg endte omkring 2300 kr for sættet. Så i virkeligheden tror jeg bedre det kan betale sig at få lavet en ny spindel til saven.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis