Bore hullet op på rundsavsklinger

Hej.

Er der nogen herinde der har værktøjet til at bore en rundsavsklinge med 5/8" hul op til 20mm?

Jeg synes at hårdmetalklingerne mister deres skarphed lidt hurtigt ved savning i hårdt træ, og klinger med karbidspidser er billige i USA, selv hvis man skal betale moms, skat og fragt.
Desuden kunne jeg godt tænke mig et sæt af de såkaldte "Dado-blades", der ikke bliver forhandlet herhjemme, da de ikke lever op til europæiske sikkerhedkrav.

Men før jeg kaster mig ud i at importere klinger, så ville jeg forhøre mig om nogen har den fornødne ekspertise, præcision og det værktøj der skal til, for at fortage operationen.

Ved at klinger med 30mm og 20mm hul i karbid findes andre steder (f.eks. i England), men det er ikke det jeg er interesseret i.

Mange hilsner
Peter

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
Hej. Er der nogen herinde der har værktøjet til... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror den største klinge Festool laver, er på 210mm. Men ja - har kigget på eBay i Sverige, Tyskland, England og USA.

- Henry Ford 1938

M. andresen.

de kan godt lade sig gøre og jeg har prøvet manøvren med udborestål.
og hvis man gør det rigtigt gør arbejdetet med lav omdregninger
så sker det ikke noget
og
drejebænk er en tos drejebænk sn 40b.
det var denne "bænk" der udføre  jeg arbejdet på den.!

apopros. har du en drejebænk.!

Det lyder sørme godt. Det er som skrevet ikke aktuelt lige nu, men gider du at sende mig en besked med din mailadresse, så jeg kan skrive til dig og spørge til den tid, om du evt. har adgang til en drejebænk, så du kan hjælpe mig?

Jeg har ingen metaldrejebænk, da jeg mest arbejder i træ. Så det eneste jeg kan klare er en mig-vejser og metalbåndsav, og ingen af delene ville være det fedeste til operationen.

Vi snakkes ved.

- Henry Ford 1938
tos drejebænk er for flyttet til pilevejen i årup fra asapo i assens. (snøft) på arbejde.
så jeg står uden drejebænken. og formoder at skaffe et nyt.
fornemtlig en tos drejebænk.! (fyn)
Jeg kan nu heller ikke se der skulle være noget forkert i selv at lave sine klinger om. Jeg har selv klinger som er tilpasset.
Man køre jo også lykkeligt med adapterring i sine klinger uden at skænke det en tanke.

Annonce
Der er adapterringe i mange ting, alufælge på biler og så er de i plast, og også i smergelsten på en bænksliber også i plast, så adapterringe kan sagtens bruges i savklinger også.
Mvh Jørgen.
Du skriver i et tidligere indlæg at du ikke kan regulere hastigheden på saven, men ikke hvilken sav du har. Uden at vide dette, ved jeg heller ikke om det er muligt at installere en frekvensomformer til hastighedsregulering, og måske nedsætte slidtage på klingerne. Det har jeg på min rundsav ( inka ), som kører på en 380v industimotor. Den trækker via en ca. 40 mm remskive, det bevirker at den saver ret dybt med en forholdsvis lille klinge. Den kan faktisk save helt ned til spændflangerne. Og så er den nærmest lydløs, når den ikke lige arbejder.

Det er en, som denne.
http://www.dba.dk/rundsav-model-inc...illeder/1/

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs.

det er en dejlig sav konstruktion.

så lydløs er den hæller ikke men den "hvæser" på en behagelig måde
i ubelastet stand. og ikke kan høre motorgangen.!

og den tybe rundsav har jeg også stået med i snedker værkstedet.
hvor vi lavede brødkasser af fyrtræ.
 i store mængder (øgenavnet var madkasse fabrikken).
I sku nok ha' tjekket lejerne, det eneste, man hører svagt på min, er kileremmen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej igen.

Min sav er ligeleledes 3-fase remtrukket (3 remme) 2,2 kW. Der er en Wadkin AGS 10. Meget stille, meget præcis og meget tung. Når økonomien tillader det, så kan det være at jeg opgraderer med en lidt større motor. Med en 254 mm klinge, saver den 80mm dybt, så det er vist omkring det samme som de fleste andre save af snedkerkvalitet.

Når man ser Amerikanere snakke om en dyr klinge, så taler vi om måske 120$. Dvs. superkvalitet koster 500 kr. Enkelte producenter derovre tilbyder at modificere klingerne, ved at forstørre hullerne efter kundernes ønske. Det ville bare være rart hvis der var et dansk alternativ, så udvalget var lidt større.
At få ligetandede klinger er f.eks et helvede i Danmark.

Det med frekvensomformeren er helt over mit hoved og mine evner . Det ville dog være en fed feature.

- Henry Ford 1938
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis