Gulvarme i de nye spånplader.. Erfaringer?

Hej..

Jeg står og skal til på et tidspunkt at overveje om jeg skal lægge gulvarme i vores stueetage, men jeg ved ikke hvordan dette skal gøres.?

Vi har kælder, stue og 1. sal, så planen er der kun skal være gulvarme i stue etagen, hvor dette var planen skulle ske med de nye spånplaner med riller i til slangerne..

Er der nogle som har erfaringer med dette og evt. kan give nogle ca. priser?

Der er snakke om ca. 60kvm stueplan..

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg står og skal til på et tidspunkt at... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jamen forstår ikke helt hvad du mener, påforre du bare på siden af de gamle bjælker og så retter gulvet op eller hvordan mener du?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

nej, hvis f.eks jeg har 67cm mellem mine bjælker, så saver jeg et stykke på 67cm, og sætter det på tværs nede mellem de to gamle bjælker, jeg brugte nogle kraftige vinkler til det fra bauhaus, for at skrue det sammen...det lyder lidt besværligt, men det var for at rette det op, så det nye gulv kunne blive bare nogenlunde lige
jamen var det ikke nemmere først er påforre på SIDEN af de gamle og så derefter sætte sådanne imellem? eller hvor tæt har du sat de "klodser" du har lavet på tværs af bjælkerne? det er jo et helt nyt "underlag" du laver så der skal vel være en del?

Be Smart - Not Stupid..

ja de nye sidder pr 60cm, så der er en del......Det med at sætte dem på siden dur ikke, for hvis du har 68cm mellem de første og f.eks 67cm ved de næste, så er du jo allerede 15cm ude af tur (8+7=15)....kan du følge mig?...det er mega mange stykker bjælke og endnu flere vinkler, men jeg kan ikke rigtigt se andre måder......Men håber da en erfaren rotte som har prøvet det her før, melder sig på banen..jeg er trods alt "bare" elektriker og en wanabe handymand :-)
Skrevet af Lyst på 29 nov 2010 15:16
BOFH okay, jamen så må jeg rundt og undersøge priserne osv.

Er det noget du selv har prøvet at lave en gang?

mvh

Jeps! - over hele hytten hvor det var relevant, hus på 350m2 i 2 plan. Det hersker helt vildt at gulvvarmen kan regulere ligeså hurtigt som en radiator - forestil dig stuen med sydvendte vinduer og gulvvarme i beton - når solen får magt er der lynhurtigt for varmt i rummet fordi betonen ikke kan regulere temperaturen hurtigt nok.

I vores hus er der alle steder, som jeg indtil videre har lavet, brugt forskalling under gulvgips (undtagen i et badeværelse på 1 salen hvor der er brugt træplade under vådrumsvinyl) - vi har som slidbelægning både træ og flisegulve, det holder glimrende og knirker aldrig! Til resten overvejer jeg at bruge eps med forfræste spor som underlag - men selvom det brandteknisk kan lovliggøres at bruge eps under gulvgips vægrer jeg mig lidt ved tanken.

Som tidligere nævnt - brug søgefunktionen og brug de mange råd til at finde den rigtige opbygning der passer til dig og ikke til alle de andre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tænker på at påforre på begge sider af bjælkerne og derefter sætte nogle reglar eller ligende på tværs så er gulvet rettet op så rigtigt som muligt og man går så der er så meget understøtning som muligt.

Be Smart - Not Stupid..

BOFH Okay hvilke produkter brugte du? - hva mener du med der er brugt forskalling? Altså istedet for spunplader med fræset spor så har du bare lagt forskalling ud som spor?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hvis du montere opretninger af spærtræ / regler på begge sider af bjælkerne, så ville det være nemmere at montere vekslerne mellem disse ja.
Så ville der ogdå ca. Være 70 imellem bjælkerne og så ved St Ætte nogen på tværs mån det være acceptabelt.. ,

Hvad gør man heden trappe hvor manmåske lige pludselig hæver gulvet 3-4cm, så er trin højden jo forkert?

Be Smart - Not Stupid..

Mine erfaringer: jeg har lagt gulvvarmeplader på forskalling i to børneværelser hver på 10m2 hvor der vender et rør fra hver værelse i en lille mellemgang. Efter alle kunstens regler er strøerne klodset op med mursten og kiler og herpå forskalling.

Jeg er meget glad for, at gulvarmen kan reguleres meget hurtig, men for pokker hvor var det besværligt at få lagt gulvarmerørerne. Når man vender røret ude ved væggen skal det under to stk. forskalling som skal løftes op og det er besværligt når forskallingen er skruet på for at få den til at ligge "fast". Under disse vendezoner har jeg måtte lægge et stykke plastik ind mellem forskalling og varmerør, for det kunne godt knirke en smule, når varme blev sat på og varme blev lukket.

Herudover har jeg flere steder måtte lægge strimler af plastik mellem rør og renden i varmepladen for når vi lagde gulvet så knrikede det nogle steder hvor man trådte - hvis eks. varmeslangen ikke var helt i bund i kanalen. Det tager også rigtig lang tid at lægge forskalling, måle og skrue fast.

Så jeg har ovevejelser om at støbe når jeg når til stuen.....men jeg tænker også, at jeg skulle bruge spånplader med kanaler og hertil vendezoner for at spare en del monteringstid. For jeg er som sagt rigtig glad for en hurtig regulering, som varrmefordelingsplader kan give.

Jeg har godt set, at man kan få selvbærende varmefordelingsplader - dem vælger jeg ikke, for man kan ikke bare sådan gå rundt på gulvet for at lægge slanger forestiller jeg mig som hvis man bruger forskalling eller spånplader.

Men må jeg, efter min erfaring anbefale at have nogle lange strimler af plastik til at ligge klar, når slanger lægges i eller i hvertilfælde have dem klar, når gulvet lægges: for viser det sig at gulvet knirker kan man jo lige tage en plade eller to af igen for at ilægge en strimmel plastik og så knirker det ikke mere.

Mange hilsener Torben
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis