Gulvarme i de nye spånplader.. Erfaringer?

Hej..

Jeg står og skal til på et tidspunkt at overveje om jeg skal lægge gulvarme i vores stueetage, men jeg ved ikke hvordan dette skal gøres.?

Vi har kælder, stue og 1. sal, så planen er der kun skal være gulvarme i stue etagen, hvor dette var planen skulle ske med de nye spånplaner med riller i til slangerne..

Er der nogle som har erfaringer med dette og evt. kan give nogle ca. priser?

Der er snakke om ca. 60kvm stueplan..

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg står og skal til på et tidspunkt at... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben, du risikere ikke bare hvis slangerne udvider sig lidt at det plastik så ligger i vejen og det så ender med rørene flækker eller der kommer andre skader?

hvis jeg forstår dig ret, med at du lægger slangen ned i rillen hvor du ved siden af slangen ligger en strimmel plastik så slangen bliver låst fast?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 28 nov 2010 22:13
Hej VH..

Mange tak for svaret! - Det vil blive taget op til overvejelse igen..

Hvad gjorde i så med gulvet, hævede i det bare eller hvad gjorde i for at få plads til alt det iso, beton, osv.?

Hvor kostede det at få støbt gulvvarme så?

Samt hvor forhørte i jer om jeres gulv kunne holde det? ved en ingeniør eller?

På forhånd tak.

Ja, vi har haft en ingeniør til at beregne det. Ved dog ikke hvor meget han reelt har beregnet, og hvor meget der var logik. Syntes ikke han kom med nye overvejelser vi ikke selv havde gjort. 

Der lå trægulv på lægter, som vi har fjernet, så derfor er der plads nu. 


Vi har ikke lavet det endnu, men planen er at gå igang inden længe. Først er der dog noget el osv. der skal laves.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af de herinde der taler for gulvvarme i spor-plader, som selv har det i huset og har prøvet at leve med det. På papiret ser det jo super godt ud, og det hænder da også at vi ind i mellem skifter mening og hælder mest til den løsning, men hver gang er vi faldet tilbage på betonen. Men da den jo ikke er støbt endnu kan vi jo nå at ændre mening ;-)
Jeg syntes bare det virker nemmere samtidig med at det er hurtigere at regulere når det er spunplader.. , samt det er nemmere at lave selv.

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 30 nov 2010 12:47
Jeg syntes bare det virker nemmere samtidig med at det er hurtigere at regulere når det er spunplader.. , samt det er nemmere at lave selv.

Jeg er fuldstændig enig, men hvis der bliver bøvl med bankelyde i rør, gulv der knirker osv. så er det dumt at springe over hvor gærdet er lavest lige her, når man er igang med en totalrenovering.

Fordelen for os ville også være at vi kunne lægge noget mere isolering under, om end varmen jo kun ville fise ned i kælderen.
At komme fyld ned i renden i alupladen er normalt ikke nødvendigt hvis forskalling er monteret med korrekt afstand og man bruger korrekt type pex - man træder den på plads.

Korrekt at vendepunkter kan være lidt irreterende - hvis man kan vente med at fastgøre forskallingen ved enderne så det lige kan løftes for at få røret under hjælper det en hel del.

Ved vendepunkter (mellem slange og forskalling) og mellem aluplade/pex og gulvgips/træplade udlægges gulvpap for at forhindre friktion når pladen udvider sig og trækker sig sammen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
VH I min situation er det så at kælderen skal have guilvet brækket op og isoleres og støbt gulvarme..

Men jeg er i tvivl om de banke lyde og gulv der knirker som du omtaler, er det noget i selv er ude for efter i har lagt gulvet og hvad med de steder hvor i ikke har lagt plastik ned? - hvilket gulv har i lagt, svømmende, bøjler eller?

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 30 nov 2010 13:11
VH I min situation er det så at kælderen skal have guilvet brækket op og isoleres og støbt gulvarme..

Men jeg er i tvivl om de banke lyde og gulv der knirker som du omtaler, er det noget i selv er ude for efter i har lagt gulvet og hvad med de steder hvor i ikke har lagt plastik ned? - hvilket gulv har i lagt, svømmende, bøjler eller?

Nej bankelydene er noget min VVS'er fortalte at de har. De har lavet gulvvarme i trægulve på første sal og han fortalte at de kunne høre når varmen blev reguleret. Det kom til udtryk i en bankelyd. Jeg har så også læst rundt omkring på nettet og har fundet andre som skriver det samme. Det er dog med trægulv på lægter, men kunne forestille mig at det ville være det samme i plader. 


Et alternativt er jo også at bruge isoleringsplader med spor. Det kan måske give sig lidt. 

BOFH - Har jeg ret i når jeg tænker at du med forskalling mener at du bare lægger et gangske normalt forskallings bræt ud og så har diminsionen på dit pexrør og så lægger du to stykker forskalling med den afstand til hinanden?

Mvh

VH - Jeg tror det ender med spunplader , tror desværre der er for meget arbejde med at skulle støbe, samt at jeg tror det har noget med dim. på pexrør og evt. mangel på gulvpap som skal ovenpå for at undgå friktion og diverse skidt ned i renderne..

men takker for dine svar, de vil blive overvejet.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Korrekt - der bruges høvlet forskalling så tykkelsen er ensartet. Disse fastgøres med 20mm indbyrdes afstand, alupladen lægges heri og pex'en trædes ned i renden. Husk at fastgøre forskallingen ordentligt til dine strøer/reglar - du bør ikke overstige 45cm cc afstand på disse - ellers risikerer du problemer med stabiliteten af gulvet.

Du kan lave det både nede mellem dine bjælker eller ovenpå - se eksempel på opbygning her:

http://www.uponor.dk/Solutions/VVS-til-hus-og-hjem/Uponor-gulvvarmesystem/Floor-Constructions/Heat-emission-plates.aspx

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH Okay, det er vel også væsentlig billigere, men hvordan siger du det kan laves med vendinger?

Tror det med mellem bjælkelaget er farligt, da det så skal være rimelig præcist så der ikke kommer ujævnheder..

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis